Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-18, 11:19
Medlem
Var det nåt om Jesus som visades nån film eller sånt som visades i påsk.
Citera
2022-04-18, 11:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Ja, det är ju precis så det ska se ut.

Himla tur att det inte ser ut så idag.

Håller inte med, eftersom kristendomen är VÅR religion. Det ska vara frivilligt att tro på den (jag tror inte), men alla som lever och bor i landet ska ha god kännedom om vårt lands religion, som vi haft häruppe i 1000 år nu. Det går inte att förstå vår historia, vår kultur och vårt juridik, om man inte känner till kristendomen väl, och det går inte heller att förstå de talrika referenserna till Bibelns skeenden och gestalter i litteratur, teater, opera, konst o.s.v. annars. Det är superviktigt med kristendomsundervisning - men som sagt, inte på ett sådant sätt att man talar om för barnen, att "det här är sant och det måste ni tro på".

Det är bara vi som nedvärderar vår egen religion på det här sättet. Tror du att barn i muslimska länder får lika mycket undervisning om kristendomen, judendomen, buddhismen och hinduismen - som om islam? Tror du att barn i Asien, får lika mycket undervisning om kristendomen, judendomen, islam och hinduismen - som om buddhismen..? Tror du att barn i Indien... o.s.v. o.s.v..
Citera
2022-04-18, 11:33
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Var det nåt om Jesus som visades nån film eller sånt som visades i påsk.

De visade programmet Påsken i konsten:

https://www.svtplay.se/video/34841775/pasken-i-konsten

Ett riktigt bra program faktiskt.
Citera
2022-04-18, 11:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Muslimerna har sällan problem med något, problemet är att det finns folk som TROR att muslimerna kan ha problem med något och det är dessa individer som sitter bakom spakarna.

Exakt. Påsken kommer nog att falla bort som begrepp för många. Barnens påsklov börjar kallas vårlov, uppmärksammas inte på TV som du skriver etc.

Tycker det är synd att den inte visas på TV. Jag har inget problem med att filmen "The Message" visas under Eid som den har gjorts vid något tillfälle.
Citera
2022-04-18, 11:50
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller inte med, eftersom kristendomen är VÅR religion. Det ska vara frivilligt att tro på den (jag tror inte), men alla som lever och bor i landet ska ha god kännedom om vårt lands religion, som vi haft häruppe i 1000 år nu. Det går inte att förstå vår historia, vår kultur och vårt juridik, om man inte känner till kristendomen väl, och det går inte heller att förstå de talrika referenserna till Bibelns skeenden och gestalter i litteratur, teater, opera, konst o.s.v. annars. Det är superviktigt med kristendomsundervisning - men som sagt, inte på ett sådant sätt att man talar om för barnen, att "det här är sant och det måste ni tro på".

Det är bara vi som nedvärderar vår egen religion på det här sättet. Tror du att barn i muslimska länder får lika mycket undervisning om kristendomen, judendomen, buddhismen och hinduismen - som om islam? Tror du att barn i Asien, får lika mycket undervisning om kristendomen, judendomen, islam och hinduismen - som om buddhismen..? Tror du att barn i Indien... o.s.v. o.s.v..

Fel!

Kristendomen är DIN relegion, håll den för dig själv och pracka inte på den på andra, speciellt inte dina barn.
Citera
2022-04-18, 12:08
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Fel!

Kristendomen är DIN relegion, håll den för dig själv och pracka inte på den på andra, speciellt inte dina barn.
Gör du dig dum? Vår, vår som i svenska folkets, din historielösa tölp.
Citera
2022-04-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Inte i år heller. Känslan är ju att SVT aldrig kommer att visa detta mästerverk igen.
Tack för ditt engagemang och tråden! Jag hade glömt av denna miniserie men blev väldigt sugen på att se om den nu, har garanterat inte sett den sen den sändes senast.

Ska se om jag kan få fatt i en fin engelsktextad HD-kopia tills ikväll. Kollar på motorsport från Oulton Park nu under dagen plus lite damcykel och damfotboll, men ikväll vore det fint att unna sig en undanskyfflad påskspecialare. Hade förmodligen ändå inte valt att se den på SVT om den sändes, iom att jag föredrar engelsk textning till engelskspråkiga produktioner som hjälper en uppfatta vad som faktiskt sägs, istället för dom mer och mer historierevisionistiska översättningar som svenska programbolag nuförtiden använder sig av när det gäller äldre produktioner

Citat:
Kalles Jul kommer också försvinna, det var stort när barnen inte kunde se på teknat 24/7 så är det inte längre och därför kommer det försvinna tids nog, inget konstigt med det.

Under hur många år nu anser du att barnen har kunnat kolla på tecknat dygnet runt? Hur har tittarsiffrorna för Kalles Ankas Jul utvecklats under tiden?

Citat:
Jo men det är inte en så stor grej, inte så intimt förknippat med Julen, i något annat land än Sverige.
Julspecialen From all of us to all of you sänds varje Jul i ett flertal länder runt om i världen, bl a alla fem nordiska, Ryssland och många fler, även om jag tror den har procentuellt sett högst tittarsiffror i just Sverige. Att olika julspecialer blir populära i olika länder är inget konstigt, annat än om fenomenet förklaras på ett oinsatt sätt av en korkad svensk för en korkad utlänning. Finns många olika TV-specialer som blir urstora i olika länder, exempelvis Super Bowl i USA och ett fåtal andra, men inte i andra länder, även om det sänds där.

Citat:
Visst, men Kalle Anka har ingen naturlig koppling till Julen. Det blev så bara i Sverige, av någon märklig anledning.
From all of us to all of you är en Christmas special, oavsett i vilka länder den blev populär(fler än bara Sverige som sagt), och varför. Att en Julspecial på TV oavsett innehåll blir populär ser jag inte som speciellt konstigt. Att den just råkar ha med Kalle Anka under några minuter är sekundärt, annat än till den översatta titeln. Du fokuserar på fel detalj, nämligen Kalle Anka, när det är Julen som är det centrala temat i From all of us to all of you.

Den Julspecialen sändes i USA under 22år från starten, men medan amerikanarna alltid haft flera TV-kanaler och med dem antagligen konkurrens från nyare liknande Julspecialer, så fanns det bara en kanal i Sverige under dom första 10 åren den sändes här, och två kanaler under dom efterkommande 18 åren. När en Julspecial sänts i tillräckligt många år för en publik som inte har något annat att titta på, så blir det en tradition.
Citera
2022-04-18, 14:05
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Tack för ditt engagemang och tråden! Jag hade glömt av denna miniserie men blev väldigt sugen på att se om den nu, har garanterat inte sett den sen den sändes senast.

Ska se om jag kan få fatt i en fin engelsktextad HD-kopia tills ikväll. Kollar på motorsport från Oulton Park nu under dagen plus lite damcykel och damfotboll, men ikväll vore det fint att unna sig en undanskyfflad påskspecialare. Hade förmodligen ändå inte valt att se den på SVT om den sändes, iom att jag föredrar engelsk textning till engelskspråkiga produktioner som hjälper en uppfatta vad som faktiskt sägs, istället för dom mer och mer historierevisionistiska översättningar som svenska programbolag nuförtiden använder sig av när det gäller äldre produktioner.

Tack. Den finns på YT och den går att ladda ner den i bättre kvalitet.
Jesus of Nazareth Full Movie HD English
https://www.youtube.com/watch?v=yumoqNlaPCE

Det är inte det jag invänder emot sedan många år. Jag invänder emot att SVT bröt en tradition för över 20 år sedan. Tillgängligheten är inte ett problem. Däremot är det ett problem att SVT inte vill veta av den. Det är också genomskinligt varför de tagit det beslutet. SVT är sedan länge regim-media.
Senast redigerad av I-van-Toer 2022-04-18 kl. 14:08.
Citera
2022-04-18, 14:43
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Gör du dig dum? Vår, vår som i svenska folkets, din historielösa tölp.

Kristendomen har lika stor del i vår historia som den revisionerade bilden av vikingarna som togs fram. Kan din hostoria innan kallar folk för tölpar.
Citera
2022-04-18, 17:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter

Ska se om jag kan få fatt i en fin engelsktextad HD-kopia tills ikväll. Kollar på motorsport från Oulton Park nu under dagen plus lite damcykel och damfotboll, men ikväll vore det fint att unna sig en undanskyfflad påskspecialare. Hade förmodligen ändå inte valt att se den på SVT om den sändes, iom att jag föredrar engelsk textning till engelskspråkiga produktioner som hjälper en uppfatta vad som faktiskt sägs, istället för dom mer och mer historierevisionistiska översättningar som svenska programbolag nuförtiden använder sig av när det gäller äldre produktioner

Under hur många år nu anser du att barnen har kunnat kolla på tecknat dygnet runt? Hur har tittarsiffrorna för Kalles Ankas Jul utvecklats under tiden?

Julspecialen From all of us to all of you sänds varje Jul i ett flertal länder runt om i världen, bl a alla fem nordiska, Ryssland och många fler, även om jag tror den har procentuellt sett högst tittarsiffror i just Sverige. Att olika julspecialer blir populära i olika länder är inget konstigt, annat än om fenomenet förklaras på ett oinsatt sätt av en korkad svensk för en korkad utlänning. Finns många olika TV-specialer som blir urstora i olika länder, exempelvis Super Bowl i USA och ett fåtal andra, men inte i andra länder, även om det sänds där.

From all of us to all of you är en Christmas special, oavsett i vilka länder den blev populär(fler än bara Sverige som sagt), och varför. Att en Julspecial på TV oavsett innehåll blir populär ser jag inte som speciellt konstigt. Att den just råkar ha med Kalle Anka under några minuter är sekundärt, annat än till den översatta titeln. Du fokuserar på fel detalj, nämligen Kalle Anka, när det är Julen som är det centrala temat i From all of us to all of you.

Den Julspecialen sändes i USA under 22år från starten, men medan amerikanarna alltid haft flera TV-kanaler och med dem antagligen konkurrens från nyare liknande Julspecialer, så fanns det bara en kanal i Sverige under dom första 10 åren den sändes här, och två kanaler under dom efterkommande 18 åren. När en Julspecial sänts i tillräckligt många år för en publik som inte har något annat att titta på, så blir det en tradition.

Jo, men jag ser ändå en skillnad mellan en film eller en show som inte har någon naturlig koppling till en viss storhelgs egentliga innehåll (d.v.s. Jesu födelse vid Julen och Jesu död vid Påsken), och en film eller show som HAR det. Det första kan man sluta med, det andra bör man ha kvar. Eller byta ut mot något jämförbart. Men just i fallet med "Jesus from Nazareth" så FINNS det inget jämförbart. Den miniserien är oöverträffad, när det gäller produktioner efter Bibeln.

Ja i andra länder finns andra julfilmer som sänds år efter år, men då brukar de ha en naturlig koppling till den kristna Julen. Jag tänker t.ex. på "Going my Way" där Bing Crosby spelar en katolsk präst, en stor julfilm i Storbritannien, och "The Bishop's Wife" där Cary Grant spelar en ängel och David Niven en biskop. Men då finns som sagt det kristna innehållet med. I "Kalle Ankas Jul" handlar de allra flesta klippen inte om Julen alls.
Citera
2023-04-07, 16:43
Medlem
I-van-Toers avatar
Så här på Långfredagen. Den kommer inte att visas i år heller. Var bara tvungen att skriva det.
Citera
2023-04-07, 20:24
Medlem
Idag hade det ju inte suttit helt fel med att ligga å glötta på eller iallafall något liknande med samma tema. Få lite påskfeeling såhär. Men ska det bli något gjort får man göra det själv så senare blir det The Last Temptation of Christ från Scorsese.
Senast redigerad av Plombr 2023-04-07 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in