Citat:
Ursprungligen postat av
Uncle Duke
Satt just och förvånades över att de inte visar någon Jesusfilm alls (de brukar de väl göra på långfredagen?), men de har alltså flyttat den till söndag? Och nu gillar jag i och för sig Jesus Christ Superstar, men visst, man kanske inte behöver se den varenda år. Tycker inte det spelar så stor roll vilken film de visar egentligen, men jag skulle ju hellre se någon som inte visats varenda år det senaste decenniet eller så... Det är ju knappast så att det finns någon brist på jesusfilmer att välja mellan. Jag kommer dock ihåg att de visat både Barabbas (Alf Sjölins filmatisering av Pär Lagerkvists roman) och Scorseses Kristi sista frestelse de senaste åren.
Saken är den att Zeffirellis Jesus från Nasaret borde visas på SVT av två anledningar. För det första är filmatiseringen väldigt trogen evangelierna och mycket tid lades ner på att även få de små detaljerna rätt samt, för det andra, att nya generationer borde få chansen att se den gratis på TV då och då. De flesta födda på 2000-talet har säkert aldrig sett den eller vet om att den finns. Man kanske inte heller behöver visa den varje Påsk men vart tredje eller vart femte år borde vara norm. Senast den visades i SVT var påsken 2000. Den är även hals och huvud bättre som ren film än allt annat som filmatiserats om Jesus.