Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-30, 18:04
Medlem
Gillade också Jesus från Nasaret. Mycket bra serie som jag gärna skulle se igen.
Citera
2018-03-31, 10:56
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Satt just och förvånades över att de inte visar någon Jesusfilm alls (de brukar de väl göra på långfredagen?), men de har alltså flyttat den till söndag? Och nu gillar jag i och för sig Jesus Christ Superstar, men visst, man kanske inte behöver se den varenda år. Tycker inte det spelar så stor roll vilken film de visar egentligen, men jag skulle ju hellre se någon som inte visats varenda år det senaste decenniet eller så... Det är ju knappast så att det finns någon brist på jesusfilmer att välja mellan. Jag kommer dock ihåg att de visat både Barabbas (Alf Sjölins filmatisering av Pär Lagerkvists roman) och Scorseses Kristi sista frestelse de senaste åren.

Saken är den att Zeffirellis Jesus från Nasaret borde visas på SVT av två anledningar. För det första är filmatiseringen väldigt trogen evangelierna och mycket tid lades ner på att även få de små detaljerna rätt samt, för det andra, att nya generationer borde få chansen att se den gratis på TV då och då. De flesta födda på 2000-talet har säkert aldrig sett den eller vet om att den finns. Man kanske inte heller behöver visa den varje Påsk men vart tredje eller vart femte år borde vara norm. Senast den visades i SVT var påsken 2000. Den är även hals och huvud bättre som ren film än allt annat som filmatiserats om Jesus.
Citera
2018-04-05, 15:58
Medlem
Furiennas avatar
SVT visade "The Bible" i år, och den är just nu uppe på SVT Play. Och den här gången ska jag förbaske mig se den också.
Senast redigerad av Furienna 2018-04-05 kl. 16:49.
Citera
2021-04-03, 17:03
Medlem
I-van-Toers avatar
Inte i år heller. Nu har jag ställt frågan ytterligare tre år i rad till SVT, i god tid före påsken, utan att ens få svar längre. Jag ska även i fortsättningen ställa frågan. Jag håller hoppet levande.
Citera
2021-04-04, 01:25
Medlem
Ja, ngn jesusfilm borde ju visas. Kanske var för våldsam för barn osv, kanske har censurerats globalt och svt följt på. De har ju fortfarande en del gudstjänster och sånt de visar så det är ju inte kanske ngn anpassning till "mångkulturen"/islam, kanske ngn slags "antisemitism" som du var inne på?
Citera
2022-04-15, 13:05
Medlem
I-van-Toers avatar
Inte i år heller. Känslan är ju att SVT aldrig kommer att visa detta mästerverk igen.
Citera
2022-04-15, 13:10
Medlem
Fred Friendlys avatar
Jag är muslim och blir kränkt.
Citera
2022-04-15, 13:15
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Om man faktiskt vill se serien mer än man är upprörd över att SVT inte visar den så finns den att beskåda på Youtube.

https://youtu.be/KWY1ZIPzPN8
Citera
2022-04-15, 13:15
Förr i världen visades även Masada (1981), ofta på långfredagen. Det sker heller inte längre.

Å andra sidan är linjär-TV på utdöende. Idén att hålla till godo med en TV-tablå och hålla tid tills programmet börjar är passé. Idag kan man se precis vad man vill när man vill så det spelar ingen roll vad DDR-TV väljer att sända. Allt har inte blivit sämre i världen.
Citera
2022-04-16, 08:54
Medlem
diseuses avatar
Intressant att så många verkar minnas att den sändes varje påsk. I själva verket visades den på SVT fyra gånger: 1983, 1989, 1993, 2000.
Citera
2022-04-16, 09:10
Medlem
Nedomanskys avatar
Muhammed är vår nya profet... snart kommer en filmatisering av dennes fantastiska liv o leverne..
Citera
2022-04-16, 12:08
Medlem
XtraXs avatar
Kunde väl visa Passion of the christ istället, helt på en barnvänlig tid..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in