Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-18, 06:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ärligt talat. Jag är glad om vi slipper alla religiösa kopplingar till Påsken och kan fira påsken såsom man borde göra. Vi firar vårens ankomst. Massor av mat och godis och lite roliga påskkärringar.

Kristendomen försökte stjäla påskhelgen och nu tar vi tillbaka den.

Bort med alla religioner!!

Sverige är ett ateistiskt land med högt utbildade människor som inte tror på gudar och annat skit.

Du fattar väl att du tillhör förlorar-sidan. I det nya Sverige är religionen på stark frammarsch fast du vet ju att det bara är Islam som vinner.
Citera
2022-04-18, 06:47
Medlem
Strykninmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Varför visas aldrig Jesus från Nasaret (1977) i SVT längre? Franco Zeffirellis mästerverk från 1977 med en gudomlig Robert Powell som Jesus. Den visades nästan alltid under påsken på 80- och 90-talen. Sen försvann den. Jag har under ett par år påpekat det och frågat SVT flera veckor innan påsken varför de inte längre visar miniserien. Det enda man jag brukar få som svar är att de ska undersöka saken eller som nu de senaste åren att de istället visar skämtet, Jesus Christ Superstar. Den sistnämnda filmen är ju en skymf mot alla kristna. Mot alla människor egentligen. Kalkonernas kalkon. Är den verkliga anledningen att det i miniserien klart och tydligt framkommer att det är judarna (Fariséerna) som ville få Jesus korsfäst även till den graden att de ville få en mördare som Barabbas frikänd?

Jesus från Nasaret
https://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_of_Nazareth_(miniseries)
http://www.imdb.com/title/tt0075520/

Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=8lsYGZ525q0

Inte PK det är orsaken.
Citera
2022-04-18, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Du fattar väl att du tillhör förlorar-sidan. I det nya Sverige är religionen på stark frammarsch fast du vet ju att det bara är Islam som vinner.

Ja, jag är medveten om islams ganska våldsamma expansion i världen och det kommer bli konflikter om det.

Helt enkelt för att islam är en religion som gör anspråk på statsmakten.
Citera
2022-04-18, 07:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Traditioner kommer alltid dö ut.

Vill man ha gamla svenska traditioner så borde man väll gå i kyrkan under storhelgerna som jul/påsk inte sitta i soffan och glo på något som man kan kolla på alla dagar på året?

Kalles Jul kommer också försvinna, det var stort när barnen inte kunde se på teknat 24/7 så är det inte längre och därför kommer det försvinna tids nog, inget konstigt med det.

Visst, men Kalle Anka har ingen naturlig koppling till Julen. Det blev så bara i Sverige, av någon märklig anledning.
Citera
2022-04-18, 08:01
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst, men Kalle Anka har ingen naturlig koppling till Julen. Det blev så bara i Sverige, av någon märklig anledning.

Kalles Jul visas i flera länder som jag förstått det, och Disney klipper ihop det.
Citera
2022-04-18, 08:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Kalles Jul visas i flera länder som jag förstått det, och Disney klipper ihop det.

Jo men det är inte en så stor grej, inte så intimt förknippat med Julen, i något annat land än Sverige. Utlänningar tycker att vi är konstiga.

För övrigt, tycker jag att det var en bra sak att det förr fanns TV-program om Jesu liv som ALLA tittade på - inte bara de troende. För att de här berättelserna ändå är en viktig del av vårt kulturarv. I skolan får barnen dem nästan inte med sig alls nuförtiden, p.g.a. lärare och rektorer är livrädda för att reta upp muslimer och PK-tanter.

Så länge som mina barn var så unga att jag kunde styra detta , så insisterade jag alltid på att vi antingen skullle gå i kyrkan på Julafton och Påskafton, ELLER se någon film om Jesu födelse respektive död. Så att det inte bara skulle bli Kalle Anka och Coca Cola-tomten, respektive flufffiga kycklingar och Påskharen.
Senast redigerad av Merwinna 2022-04-18 kl. 08:56.
Citera
2022-04-18, 08:08
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
I skolan får barnen dem nästan inte med sig alls nuförtiden, p.g.a. lärare och rektorer är livrädda för att reta upp muslimer och PK-tanter.

hahahaha, jösses vilka vanföreställningar du sitter på. xD
Citera
2022-04-18, 08:28
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jag tycker att det inte vore omöjligt, om viljan fanns, att i alla fall visa någon påskfilm typ Mannen från Nasaret med Max von Sydow, eller Pasolinis Matteusevangeliet eller just Zeffirellis miniserie eller Gibsons The Passion of the Christ. Men det känns (med betoning på känns; jag har inte undersökt saken) som att utvecklingen under de senaste åren har gått från Jesus Christ Superstar – filmen till Jesus Christ Superstar – konsertversionen till ingenting alls (i år). D.v.s. att passionsberättelsen gradvis fasas ut till förmån för musik-/underhållningsaspekten tills påsken uteslutande framstår som ett högtidsfördriv. Vad som ännu finns kvar i programtablån är ju de kulturhistoriska inslagen, där påskfirandet väl inte sällan framstår som en atavism, samt lite billiga eftermiddagsdokumentärer som antagligen följer med i större programpaket.
Citera
2022-04-18, 08:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
hahahaha, jösses vilka vanföreställningar du sitter på. xD

Fast jag HAR ju två barn, som gick i skolan till alldeles nyligen. Jag VET att det är så.
Citera
2022-04-18, 08:58
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Fast jag HAR ju två barn, som gick i skolan till alldeles nyligen. Jag VET att det är så.

Så dina barn kom hem och sa:

"I skolan får barnen dem nästan inte med sig alls nuförtiden, p.g.a. lärare och rektorer är livrädda för att reta upp muslimer och PK-tanter."

Skärp dig, detta är dina åsikter som du saknar belägg för. Det är ju inte ens troligt. Låt dina barn var barn iställer för att indoktrinera dom med skit som detta.
Citera
2022-04-18, 09:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Så dina barn kom hem och sa:

"I skolan får barnen dem nästan inte med sig alls nuförtiden, p.g.a. lärare och rektorer är livrädda för att reta upp muslimer och PK-tanter."

Skärp dig, detta är dina åsikter som du saknar belägg för. Det är ju inte ens troligt. Låt dina barn var barn iställer för att indoktrinera dom med skit som detta.

Fast jag läste ju i deras läroböcker. Kapitlet om kristendomen var lika stort, varken mer eller mindre, som kapitlen om de andra världsreligionerna. Och författarna var väldigt noga med att framhålla att Jesus bara var en profet bland andra, en vanlig människa som andra. Miraklen och Uppståndelsen hände inte, typ.

Och inför varje skolavslutning blev det bråk om kyrka eller aula, eller både kyrka och aula, vad prästen fick säga i kyrkan om kyrkan valdes som plats för skolavslutningen, o.s.v. o.s.v..

När jag var barn behandlades åtminstone kristendomen utförligare än de andra religionerna, och inte bara i religionsämnet, utan vi kom in på kristendomen och de kristna traditionerna även i andra ämnen, och i skolans vardag. Och religionbokens hållning var då att man "inte visste" om miraklen hände och om Jesus var Guds son, utan att detta är något som varje människa måste ta ställning till själv. Motsvarande fanns inte om Muhammed, Buddha o.s.v., utan detta lärdes ut som att det bara var främmande folk som trodde på att de var annat än vanliga människor.

T.ex. var det fortfarande tillåtet att ha adventsstjärnor i fönstren när jag gick i skolan, tända ljus på fredagarna i Advent, och sjunga kristna julsånger på Lucia. (Idag har man endast profana julsånger, eller så byter man ut vissa ord i de kristna julsångerna så att de ska bli mer profana.) Och vi hade riktiga avslutningsgudstjänster i kyrkan två gånger om året. På högstadiet hade det börjat bli problem med de turkiska eleverna, men det löstes genom att de fick ha en profan aktivitet i skolan med en lärare - typ pyssel - medan vi andra gick i kyrkan, och sedan hade man en (profan) avslutning för varje klass i hemklassrummet efteråt. (Dock var den rena kristendomsundervisningen, bordsbönen och morgonbönen avskaffade när jag började skolan.)
Citera
2022-04-18, 09:33
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Fast jag läste ju i deras läroböcker. Kapitlet om kristendomen var lika stort, varken mer eller mindre, som kapitlen om de andra världsreligionerna. Och författarna var väldigt noga med att framhålla att Jesus bara var en profet bland andra, en vanlig människa som andra. Miraklen och Uppståndelsen hände inte, typ.

När jag var barn behandlades åtminstone kristendomen utförligare än de andra religionerna, och inte bara i religionsämnet, utan vi kom in på kristendomen och de kristna traditionerna även i andra ämnen, och i skolans vardag. Och religionbokens hållning var då att man "inte visste" om miraklen hände och om Jesus var Guds son, utan att detta är något som varje människa måste ta ställning till själv.

Ja, det är ju precis så det ska se ut.

Himla tur att det inte ser ut så idag.
Senast redigerad av HBStoffel 2022-04-18 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in