Citat:
Ursprungligen postat av
Drugsarebadd
Förstår hur du tänker, man får låta tiden visa. Men det är ju liverpools & citys nuvarande nivå som är den nya ”ribban”. Jag tror det är mycket möjligt att Chelsea, eller något annat lag når dit, kanske inte redan nästa säsong. Om man kollar Klopps poäng skörd första 3 säsongerna så är det ju inte i närheten av vad de ligger på nu.
Är ju synd att inga klubbar inprincip vill/vågar ge tränare tid. Såg en lista att Tuchel är nr 5 på lista över alla PL tränare som vart längst i klubben. Finns inte mycket tålamod kvar hos klubbarna. Klopps 3 första säsonger tog han 60, 76 , 75 poäng. Tänk vad det kan ge att låta en tränare få sin tid.. sen kan det bli som Arsenal med Arteta dock 😉
Absolut tycker jag att tränare ska få mer tid, nu är väll klopp den som suttit längst på sin post i ligan sedan Dyche fick sparken?
Svårt att jämföra klopps första säsonger med Tuchels då deras lag är helt olika, se bara vad de fick ärva för lag.
Klopps första XI hade Mignolet, clyne, skrtel, sakho, moreno, Lucas, can, lallana, coutinho, Milner och Origi. Jämfört med Tuchels första XI vilket var Mendy, azpi, rudiger, Thiago silva, Chilwell, Kovacic, Jorginho, Ziyech, Havertz, Hudson Odoi och Giroud.
Tuchel hade alltså nästan bordet dukat för sig.
Så bygget de behövt göra skiljer sig lite, men visst, ny ribba har lagts men har också gjort det av de 2 absolut bästa som även fått total makt över hur det ska skötas. Tuchel känns völl mer som en bra cuptränare likt Emery, då båda är bra taktiskt men kanske inte har samma färdighet i att bygga ett lag i längden? Därav bra i cuper och sämre i seriesystem.
Jag måste iaf säga att jag inte köper hypen kring Chelsea och Tuchel, har sagt det även då hypen var som värst och då fick man sig lite skit pga det.