Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Kriget verkar lida mot sitt slut. Är det nu dags för Ryssland att installera en Pro-Rysk regering i Ukraina? Eller åtminstone en militärjunta först?
Ukrainska krigsmän har succesivt nedkämpats. Västs intentioner med pansarvagnar, vapen och taktik, har blivit avslaget.
När Kiev fallit helt, fram till datumet då Putin sagt fred ska råda (15 maj?). Kommer övriga Ukraina tvingas att acceptera en militärjunta eller en tillsatt pro-rysk regering?
Fick du inget svar på det? Det förvånar mig. Jag menar: det du skriver är ju provocerande, och så.
Rent hypotetiskt är det jättespännande att spekulera i vad som skulle hända om Ryssland besegrar den ukrainska armén. Jag säger alltså
inte att detta kommer att ske, helt enkelt för att jag inte sitter på någon magisk spåkula. Jag är heller ingen spin doctor som garanterar att Ukraina vinner kriget. Jag vågar dock hävda bestämt att det knappast är över till den 9 maj, detta självlysande datum som trådens alla talmagiker älskar att hänvisa till.
Om Kiev faller har vi antagligen två modeller att välja på: Den tsaristiska, (1) där Ukraina hör till Ryssland i form av ett Lillryssland, med en elit som i framtiden ser sig som lillryssar (typ "kusinen från landet" i relation till Moskva). Det vore slutet för den ukrainska nationalismen, för denna gång. Eller (2) den sovjetiska, där Ukraina under proryskt styre ingår ett slags union med Ryssland och ukrainsk identitet uppmuntras. Dagens Vitryssland är något åt det hållet. En annan rutensk stat som ingick i det gamla Lillryssland.
Med tanke på att nästan all strävan efter att stärka den ukrainska identiteten utgått från västra Ukraina och att folk i landets östra delar börjat identifiera sig som ukrainare först på 2000-talet kan man också tänka sig en tvåstatslösning, om Ryssland vinner kriget (OM).
Ukraine är förresten från början en benämning på de vilda gränstrakterna och betyder väl ungefär detta — alltså slättlandet norr om Krim, där bl.a. Melitopol ligger. Där levde kosackerna som under ett drygt sekel styrde över mer än halva dagens Ukraina under det första hetmanatet. Denna del skulle kunna tillhöra det egentliga Ukraina.