Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag har aldrig sagt att stenkastning och bilbränning är att betrakta som en demonstration??? Det var ju du själv som tog upp Dennis Paludans ev. straff för "olaglig demonstration"??
Jag har heller aldrig sagt någonting om "aktivt uppsåt". Jag har sagt att man skall ha uppsåt (det kan vara avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt).
Som du är inne lite på så prövas likgiltighetsuppsåt i två steg, där man måste kunna svara JA på båda för att kunna döma någon:
1. Har personen varit medveten om risken för effekten?
(Har personen varit detta går man vidare till nästa steg...)
2. Har personen varit likgiltig inför effekten?
....och jag skulle vilja säga att det skulle rykt redan på punkten 1. För visst är gemene man medveten om att det finns en risk att dö om man får en sten i huvudet. Men om kastet sker från ett avstånd av 10-15 meter mot en polis som har hjälm (och kanske t.o.m sköld). Då skulle jag säga att både den FAKTISKA RISKEN och MEDVETENHETEN för risken är väldigt liten.
Däremot har jag hört om att det i Malmö kördes en bil rakt mot poliserna/kravallstaketen OCH även att det kastats in en brandbomb i en stadsbuss med förare/passagerare i. I DESSA fallen kan man börja prata om Försök till mord!
Du har redan svarat själv på om en person som kastar en gatsten mot en polis är medveten om att risken finns att polisen kan dö. Ja, det är man medveten om säger du. Därmed är rekvisitet uppfyllt. Du har t o m medgett det TVÅ gånger. Första gången var i ditt ursprungsinlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Eftersom det i Sverige är en rättighet att demonstrera, så finns ingenting som heter "olaglig demonstration". Däremot finns icke tillståndsgivna demonstrationer, som är ett brott mot ordningslagen.
När du pratar om mordförsök, så antar jag att det främst är stenkastningarna du syftar på.
Rekvisiten för Försök till mord är att vederbörande skall haft uppsåt att döda SAMT att skadan/effekten (av stenen) di facto hade kunnat leda till döden. Jag tror väldigt få som kastar sten från 10-15 meters avstånd har uppsåt att döda OCH jag tror att relativt få stenkast från det avståndet direkt skulle kunna leda till döden (även om det såklart är möjligt). Så utifrån det vi hittills sett så kommer ingen varken åtalas eller dömas för Försök till mord.
Så ja, en normalbegåvad person inser att det är förenat med livsfara att kasta en gatsten mot en person. Om man ändå gör det så är man likgiltig för den livsfara som man utsätter den personen för. Därmed har man uppfyllt likgitighetsuppsåtet för mordförsök.