2022-04-17, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssarna har tagit områden som motsvarar cirka Skåne, Blekinge, Småland mellan Kherson och Donbass. Uppe vid Luhansk och Kiev har de tagit område som också är lika stort som Småland cirka. Så det du säger är helt inkorrekt.

Precis som du är inkorrekt, hälften av vad du räknar med är inte nyligen ockuperat.

Dessutom har inte ryssarna områden i kiev eller närliggande områden.

Ryssarna har inte åstadkommit några större framgångar annat än att de verkar ha tagit en landremsa till krim.
Citera
2022-04-17, 11:02
Medlem
Hade ryssarna gått in enbart i de områden som ville bli självständiga så hade man nog kunnat säga att ryssarna varit framgångsrika.

Men nu gjorde de ju inte det utan har förlorat många strider, mycket krigsmaterial och många soldater samt även uppvisat en häpnadsväckande hög grad av inkompetens.

Så nej, tycker det snarare ser ut som att Putin hamnat i en situation där både han och hans maktelit nu riskerar sin egen framtid.
Citera
2022-04-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssarna har tagit områden som motsvarar cirka Skåne, Blekinge, Småland mellan Kherson och Donbass. Uppe vid Luhansk och Kiev har de tagit område som också är lika stort som Småland cirka. Så det du säger är helt inkorrekt.

Tror du skall uppdatera dig. Norra Ukraina är ryssarna bortkörda ifrån. De försökte men ukrainsk militär var för starka.
Luhansk hade Ryssland INNAN kriget startade.
Efter 2 månaders krig är enda skillnaden att ryssarna ser ut att ta Mariupol.
Att ha stora landområden är inte något mål i sig.

Alltså är kriget så långt status quo - med enda skillnaden att väst har fått se hur usel Rysk militär egentligen är. Tidigare trodde nog de flesta att Ryssland var ganska så skarpa både militärstrategiskt och teknologi på vapen.
Nu säger man att ryssarna ”minsann alltid” förlorar mycket manskap och material i krig och att allt går enligt plan. Varför det skulle vara en bra taktik att förlora mycket manskap och material är det ingen ryssvänlig som ifrågasätter.
Citera
2022-04-17, 11:06
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Stödet är på väg. Ukraina kommer att få allt NATO har som Ukraina kan hantera, förutom kärnvapen.
Moskva var bara en liten aptitretare.
Ja det kommer att bli ännu tuffare för stackarna i Putins arme.....
Citera
2022-04-17, 11:45
Medlem
Fullfittans avatar
Som de flesta andra gläds jag åt Rysslands motgångar och Ukrainas framgångar. Dock så tror jag tyvärr att Sydöstra delarna kräver ett enormt offrande av liv för att återta.

När/om ryssarna tar Mariupol så har de säkrat en stor del av kusten och har landförbindelse mellan Krim och Ryssland. Nyckelstriden tror jag kommer bli kring Mykolaiv. Lyckas de inta staden så kommer de sätta in allt mot Odessa för att ta hela kusten.

Det är mycket som står på spel nu i kommande strider. Större delen av Ukraina naturresurser finns i östra/sydöstra delarna av landet. Där har nu ryssarna omvänd fördel då de har städer och byar som ukrainarna vill ta tillbaka där ukrainarna kommer att behöva anfalla över öppen terräng. Ryssarna är dessutom förstärkta av separatister från Luhansk/Donetsk och har goda försörjningslinjer från Öst och ifrån Krim.

Ukrainas hopp ligger nog i att få stopp på ryssen och att dra ut på kriget medan Ryssland blöder utan att förklara krig (påverkar ju mobilisering mm) och stöd från Europa/NATO strömmar in.
Citera
2022-04-17, 12:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Ah, skrev fel. Så här skulle det vara:
Ryssarna har tagit områden som motsvarar cirka Skåne, Blekinge, Småland mellan Kherson och Donbass. Uppe vid Luhansk och Kharkov har de tagit område som också är lika stort som Småland cirka. Så det du säger är helt inkorrekt.

Skrev fel @abrakadabra, Kharkov menade jag så klart och inte Kiev. Det som skrevs tidigare är därmed fortfarande helt fel, om att Ryssland inte tagit några områden sedan krigets start.
Citera
2022-04-17, 13:06
Medlem
ChrisOhoys avatar
Om man bortser från ryska förluster och ockuperade landområden, så tycker jag man ser Rysslands misslyckande tydligast i hur Putin ändrar om i FSB samt hans närmaste krets.

Stabilitet i rangen är a och o i en storskalig konflikt och börjar man fängsla högt uppsatta tjänstemän i viktiga positioner så går det verkligen inte bra.

Putin är ingen strateg och han är verkligen inte rätt person att leda sina styrkor. Om han inte kan lita på sina egna generaler så är frågan vad fan han ska göra istället?

Kasta personal på problemet och absorbera förlusterna?

Sen har vi sanktionerna att ta i beaktning och dessa försvinner inte magiskt bara för att han tar landområden i Ukraina. Rysk ekonomi kan inte återhämta sig utan att västs hjälp.

Så på det stora hela skulle jag säga att det går fantastiskt dåligt för Ryssland, men det är såklart mest Ukraina och dess folk som lider.
Citera
2022-04-17, 13:38
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Enligt Scott Ritter så använde ryssarna 40.000 soldater i Kiev endast som en decoy. Han menar att 40.000 soldater är alldeles för lite för att intar huvudstaden. Det var endast för förvirra och förflytta Ukrainska trupperna till att förstärka huvudstaden, medans den verkliga striden är Donbas. "All warfare is based on deception" - Sun Tzu. Dessa soldater uppgifter var pin fast Ukrainska armen i Kiev så att de inte kunde skicka förstärkning till Donbas. Kan rekommendera att du kollar på denna länken "Scott Ritter and The Battle of Donbas" Han har haft rätt i princip hela kriget, medans vår media har skrivit nånting helt annat. https://www.youtube.com/watch?v=w5RKNoIhE40&ab_channel=GonzaloLira

Okej, ja det var ju om inte annat en intressant teori, även om jag inte riktigt vet om jag tror på den, men jag ska kika på klippet så tack för tipset!
Citera
2022-04-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Okej, ja det var ju om inte annat en intressant teori, även om jag inte riktigt vet om jag tror på den, men jag ska kika på klippet så tack för tipset!
Nä för narrativet är att Ryssland enbart gör dåliga strategiska beslut... De enda dåliga strategierna är de som tror enögt på västs bild av kriget.
Citera
2022-04-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekronwo
Nä för narrativet är att Ryssland enbart gör dåliga strategiska beslut... De enda dåliga strategierna är de som tror enögt på västs bild av kriget.
Ryssland gör så gott de kan. Tyvärr, för Ryssarna, räcker det inte så långt.
Citera
2022-04-17, 13:49
Medlem
GemytligGentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Enligt Scott Ritter så använde ryssarna 40.000 soldater i Kiev endast som en decoy. Han menar att 40.000 soldater är alldeles för lite för att intar huvudstaden. Det var endast för förvirra och förflytta Ukrainska trupperna till att förstärka huvudstaden, medans den verkliga striden är Donbas. "All warfare is based on deception" - Sun Tzu. Dessa soldater uppgifter var pin fast Ukrainska armen i Kiev så att de inte kunde skicka förstärkning till Donbas. Kan rekommendera att du kollar på denna länken "Scott Ritter and The Battle of Donbas" Han har haft rätt i princip hela kriget, medans vår media har skrivit nånting helt annat. https://www.youtube.com/watch?v=w5RKNoIhE40&ab_channel=GonzaloLira
Samme Scott Ritter som skriver för RT? Då får man nog se detta som en del av Rysslands propagandamaskineri snarare än något opartiskt och balanserat.
Vidare kan man även notera att han är en dömd sexualförbrytare: https://www.nbcnews.com/id/wbna45049386
Citera
2022-04-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekronwo

Rysspacket som ska vara en sån militär stormakt klarar inte ens av ukrainas knarkande nazister.
Klart som fasen att det är ett totalt fiasko för orcherna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in