2022-04-17, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Allt går enligt plan, först tänkte man låtsas att ta flyplatsen för att senare förlora den och alla elittrupper i samma kamp.

Samtidigt som man skickar in värnpliktiga i en 6 mil lång kö utanför Kiev som ukrainarna kan skjuta prick på med 20.000 dödade ryssar.

Sedan attackera östra och södra ukraina för att bara stanna några mil in i landet i snart 2 månader.

Enligt Putin så går allt enligt planen.

Putins närmaste rådgivare är givetvis den välinformerade Bagdad Bob.

Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Vi får hela tiden höra i medierna att Putin attackerade Ukraina helt oprovocerat. Att Putin är galen och vill tar över Europa. Han vill återställa gamla sovjet och så vidare. De som läser svensk media och ej känner till bakgrunden till kriget kommer tror att Putin är "galen och oberäknelig". Det är en något de pushat på under hela kriget.

Jag får intrycket att Putin är rationell och att gjorde allting i sin makt för slippa använda sig av militären. Jag är övertygad att Zelensky blev uppmuntrad av USA/Nato att inte förhandlar med Putin. Putin lade fram ett ett säkerhetshetavtal tillsammans med tyska chancellor Scholtz. En av punkterna var att Ukraina ska förbli neutrala. Detta ska Zelensky ha vägrat. Jag gissar på att det är USA/Nato låg bakom det. Nato fick Zelensky att känna sig säker och att de har hans rygg.

Detta framkommer rätt tydligt i detta samtal där en youtuber ringer Ben Wallece som är UK defence minister, och låtsas vara Ukrainas primär minister Denys Sjmyhal. Han lyckas alltså prankcallar(facetime) Ben Wallace och får värdefull information om kriget. Det är fan hysteriskt när man tänker efter. Man ser på facetime att det är just Ben Wallece så det är inget skämt! De diskutera bland annat ifall Nato kan hjälpa militärt, som t.ex No-fly zone. Eller ifall Boris Johnson kan skicka UK-flottan till Black sea för hjälp Men det bästa är frågan om ifall UK kan hjälpa till med deras kärnvapen-program!!
Sök på youtube: "Richard Medhurst: Uk defence secretary get prank-called" eller klicka på länktips
https://www.youtube.com/watch?v=9WBMJpmKE0k&t=3s&ab_channel=RichardMedhurs t

När de diskuterade Nato-medlemskap för Ukraina så får jag känslan av att USA och Nato ville ha det här proxy-kriget och att de förde Zelensky bakom ljuset. Att Nato manipulerar Zelensky och ger "intrycket" av att Nato skulle ställa upp för Ukraina. Eftersom man märker tydligt att Ben Wallice försöker, diplomatisk, tiptoe runt frågan om Nato-medlemskap. Alltså att han svarar på frågan utan att egentligen svara på frågan. Men han poängterar tydligt att Zelensky inte ska låta sig bli "bully" av Putin och skriva på säkerhetsavtalet som Putin och Scholtz ladde fram! Det känns som att Nato har uppmuntrat och eggat på Zelensky, och Putin tillslut tappade tålamodet och gick in i Ukraina.
Det är något som inte många känner till jag inte sett en enda nyhetkälla att några media rapporterat om.

Hur kan du tro att Putin är rationell och återhållsam? Putintroll.
Citera
2022-04-17, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Har inte klippet och Biden är Biden men han säger att EU och USA kommer att få matbrist. Ryssland får det inte.

Ryssland, landet som tillverkat sig ett eget ymnighetshorn? Skulle inte tro det va?
Citera
2022-04-17, 07:43
Bannlyst
"De sade". Vilka "de", frågar jag.

Svammel till svar förstås och det är tråkigt för jag är nyfiken. Ryssland kan mycket väl i stort vara nöjda - så därför avancerar de inte och lägger under sig hela landet (vilket antagligen skulle fördärva dem). Ej heller otroligt att i samband med fred skulle ryssarna ge upp än mer ukrainskt territorium. Stormakter gör så, se tex Israel som lämnat södra Libanon. Men bara för att offensiven till stor del gör halt är det inte ett bevis för Putins "enorma misslyckande". Än så länge är sådana utspel bara propaganda. Själv spekulerar jag naturligtvis men hellre det än att lita på väst-massmedia eller putin-hatare i de här trådarna.
Senast redigerad av Skevsosse 2022-04-17 kl. 07:50.
Citera
2022-04-17, 07:47
Medlem
I medierna, MSM: CNN, SUN, SVT, TV4, Expressen, Aftonbladet etc, följer man dem så kommer man tro att kriget gå bra för Ukraina och att Krim och Mariupol kommer snart befrias av Ukraina. Det är Zelenskyjs narrativ som gäller, dvs propagandakriget, vinner han. MSM, vilseleder å det grövsta, men man gör det på ett skickligt sätt. "Följarna" manipuleras...
Men verkligheten ser helt annorlunda ut Ukraina håller på att förlora kriget,
Zelenskyj försöker att eskalera kriget till NATO, för att försöka rädda Ukraina.
De frivilliga har köpt väst narrativet och tror att de ska vinna enkelt över de desillusionerade ryska soldaterna, i bästa fall får de ett vapen och ett pansarskott. De blir kanonmat, propagandan i medierna lurade dem.
Den kommande månaden avgör om kriget blir långvarigt, blir det långvarigt blir resultat att Ukraina blir en grushög.
USA och Europas länder tror de ska besegra Ryssland genom proxykriget, som förs ekonomiskt både och militärt.
De ända vinnarna i detta krig blir USA och Kina...
Nu tänker USA snart erkänna Taiwan?
Då invaderar Kina Taiwan...
Citera
2022-04-17, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Hur kan du tro att Putin är rationell och återhållsam? Putintroll.

För att Ukrainas städer inte är något Grozny eller Stalingrad. Finns ingen vits med att slösa dyra vapen på sadistisk och meningslös förstörelse. Skulle ju bara göda uttrycket "mongol-horder" och stärka bilden av väst som moraliskt överlägset. Putins person sedan har ju i flera år, ständigt och jämt, givit det bildade och lugna intrycket.
Citera
2022-04-17, 08:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
DU var då ett tramsig Leningrad troll.
Skäms.

Du är verkligen efterbliven som inte fattar något.
Citera
2022-04-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaeva
Du är verkligen efterbliven som inte fattar något.

De som är efterblivna är de som tror på Putin.

Putin ljuger i maskirovka anda, precis som resten av ryska militären.

Hur kan någon tro på barnamördaren och krigsbrottslingen Putin?
Citera
2022-04-17, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Putins person sedan har ju i flera år, ständigt och jämt, givit det bildade och lugna intrycket.

Ironi i skrift är svårt men här blev det lyckat. Eller kanske inte helt lyckat, det är lite för övertydlig ironi.
Citera
2022-04-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
"De sade". Vilka "de", frågar jag.

Svammel till svar förstås och det är tråkigt för jag är nyfiken. Ryssland kan mycket väl i stort vara nöjda - så därför avancerar de inte och lägger under sig hela landet (vilket antagligen skulle fördärva dem). Ej heller otroligt att i samband med fred skulle ryssarna ge upp än mer ukrainskt territorium. Stormakter gör så, se tex Israel som lämnat södra Libanon. Men bara för att offensiven till stor del gör halt är det inte ett bevis för Putins "enorma misslyckande". Än så länge är sådana utspel bara propaganda. Själv spekulerar jag naturligtvis men hellre det än att lita på väst-massmedia eller putin-hatare i de här trådarna.

Vara nöjda? Med reträtt från Kiev och kryssaren Moskva sänkt?
Tror du Putin är nöjd?
Ryssararna kontrollerar samma områden som de hadde INNAN de gick till invasion. Dvs. Donbass regionen.
Citera
2022-04-17, 09:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Vara nöjda? Med reträtt från Kiev och kryssaren Moskva sänkt?
Tror du Putin är nöjd?
Ryssararna kontrollerar samma områden som de hadde INNAN de gick till invasion. Dvs. Donbass regionen.

Ryssarna har tagit områden som motsvarar cirka Skåne, Blekinge, Småland mellan Kherson och Donbass. Uppe vid Luhansk och Kiev har de tagit område som också är lika stort som Småland cirka. Så det du säger är helt inkorrekt.
Citera
2022-04-17, 09:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det som finns i butikerna räcker endast några dagar.

Jag arbetar lite med de här frågorna med LRF, SKR, osv. När det handlar om folkförsörjning vid händelse av krig, avspärrning, så talar man ibland om kalorinivåer. Ex: man kanske inte längre kan få in en given kalorimängd i form av avocado och bananer om det blir krig, men däremot kommer det att funka med äpplen och strösocker.

Sverige importerar mycket livsmedel, som du säger, men vid händelse av krig och totalt importstopp skulle nationen ändå kunna producera 80 % av den kalorimängd som förbrukas idag av 10 miljoner svenskar.

Problemet är alltså inte "maten" (vi har spannmål, rotfrukter, socker, svinkött, osv), som kommer att räcka med ett vanligt ransoneringsprogram, utan distributionen av denna mat i vårt stora, avlånga och glesbefolkade land.

Som du mycket riktigt påpekade har vi inga lager av vare sig matvaror eller drivmedel, så en kontinuerlig tillförsel av bensin och diesel via västkustens oljeterminaler eller över Norge behövs för att hålla distributionsnätverket igång. Där har du flaskhalsen vad gäller folkförsörjningen och ett av skälet till att regeringen har bestämt att förlägga ett nytt amfibieregemente till Göteborg.
Citera
2022-04-17, 09:38
Medlem
Sverige i krig mot Ryssland. Jag tror inte att Sverige skulle få problem att importera varor. Har svårt se att Ryssland skulle kunna skära av försörjningslinjerna till Sverige med sina militära resurser.

Men helt klart skulle många få sämre mat än vad man får idag.

Skulle man anta att Ryssland mirakulöst lyckas erövra Sverige/Finland kan det däremot bli så att vi får importera maten från Ryssland/Ukraina eller hur det ryska imperiet ser ut eftersom jag antar att vi då helt enkelt hamnar bakom det kalla krigets murar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in