2022-03-20, 14:38
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är väldigt mycket propaganda, sen om uppgifterna är felaktiga är en annan sak.
Det är nästan på nivån ”fotbollssupporter-hån”.

Står Ryssland på sig tror jag att propagandan kommer att gå in genom ena örat och ut genom det andra på folk. Den kommer att sorteras in under ”vardagshändelser” där den kommer att konkurrera med annat som känns angelägnare, typ livspusslet.

Skulle man kunna ha gjort annorlunda? Tja, man verkar vara tillbaka på ruta 1, dvs inget NATO i Ukraina.

Vad har man vunnit? Väst har fått visa sina muskler, mjölkat Ryssland på pengar (krig kostar), jäklats med oligarker, strulat till det för Ryssland (sanktioner mm). Samt enat väst (för hur länge, dock?).
Vad har man förlorat? Ett land har slagits i ruiner, massvis med människor har dött (däribland många civila), folk har fått fly från hem och hus, länder har fått lov att engagera sig för flyktingar, sanktioner har slagit tillbaka på oss i väst.

Vad kommer att hända om Ryssland faller? Ett stooort land ska komma på fötter och införa (?) ett nytt styre - hur ska det funka när landet ser ut som det gör med den ”västinfluerade” (i livsstil) och tätbefolkade delen i väst, och den mer ödsliga (och kalla) delen i öst (om jag får göra en grov generalisering). Antar att företag från västvärlden kommer att försöka roffa åt sig så mycket som möjligt av naturtillgångarna.

Ryssland lär vara Paria flera decennium framöver och befolkningen kommer få det väldigt svårt en lång lång tid nu.
Det bästa och enda rätta i det här läget är att den ryska befolkningen gör uppror och överlämnar Dåren med en ursäkt om hur ett land kan ha låtit honom hållas så länge som det gjorts.
Med ett nytt lite vettigare styre och med i starka ordalag fördömande av det som varit så tror jag Ryssland kan få ta del av gemenskapen här snart igen, men så länge den Ryska dvärgen sitter i makten kommer de befinna sig utsatta i den mest isande kyla nan kan tänka sig.

Det intressanta i sammanhanget är vad som händer om Ukraina nu faller?
Ryssarna är lika välkomna i landet som tjocktarmscancer och de allra flesta ryska soldaterna tycker lika illa om kriget som Ukrainarna själva.
Ska Putler avsätta styrkor som ska hålla ställningarna i detta enorma land så kommer det gå åt precis alla tillgängliga resurser han kan frambringa och dessa ovilliga invaderare kommer sakta men säkert utarmas av en aldrig liknande förut av världen stödd motståndsrörelse.

Det är en så omöjlig uppgift att man börjar ifrågasätta vad tanken bakom invationen var, för inte är väl Putin själv så korkad att han trodde de skulle mötas med blommor och hurrarop?
Citera
2022-03-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

På marken har Ryssland haft mycket förluster men i luften så dominerar Ryssland, särskilt deras robotar har slagit ut mål över hela Ukraina vilket inkluderar militärbaser med massa döda soldater och olika fabriker.

Kriget är ohållbart för båda parter men de förluster Ukraina tar kan inte hålla i längden. Utan luftförsvar funkar det inte.
Citera
2022-03-20, 14:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Det är exakt det ryssarna har gjort, bombat skiten ut dom och gått all-in. Till den grad att de börjar få så ont om ammunition och soldater så de behöver hjälp av Kina och Syrien.

De har ännu inte använt bombflyg. Antagligen för att Ukraina har en del jakt eller höghöjdsluftvärn kvar.
Citera
2022-03-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelsingborgDagblad
Vilken sida vill du besöka och varför kan du inte göra det?

RT tillexempel.
Citera
2022-03-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vilka ger en objektiv, nyanserad och ej värderande bild av situationen? TASS, eller?

Nej, vilka föreslår du som gör det?
Citera
2022-03-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
De har ännu inte använt bombflyg. Antagligen för att Ukraina har en del jakt eller höghöjdsluftvärn kvar.

Jo, många missiler och laserstyrda bomber släpps av stridsflyg eller lätta bombplan, Ukrainas luftförsvar i östra Ukraina existerar inte. De har Stingers och Robot 57 men de når inte upp till flygplanen som opererar på hög höjd.

Ukraina har inte många stridsflygplan kvar, de som fortfarande finns kvar göms i underjordiska baser.
Citera
2022-03-20, 14:58
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Ryskt spetsflyg är väldigt sparsamt nu. Dom har skjutit ner 97flyg och 117helikoptrar, ryssarna är på bristningsgränsen. Nästan alla attacker sker numera med robotar. Antagligen finns det mer avancerat luftförsvar nu från väst än det fanns i början av kriget.

Att ryssarna skickade in en hypersonisk robot som kostar 100miljoner per st luktar desperation lång väg. Så lände den inte är kärnvapenbesyckad är det ett rent propagandaapen som nazisternas V1 och V2
Senast redigerad av raskens 2022-03-20 kl. 15:00.
Citera
2022-03-20, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryskt spetsflyg är väldigt sparsamt nu. Dom har skjutit ner 97flyg och 117helikoptrar, ryssarna är på bristningsgränsen. Nästan alla attacker sker numera med robotar. Antagligen finns det mer avancerat luftförsvar nu från väst än det fanns i början av kriget.

Att ryssarna skickade in en hypersonisk robot som kostar 100miljoner per st luktar desperation lång väg. Så lände den inte är kärnvapenbesyckad är det ett rent propagandaapen som nazisternas V1 och V2

Följer du kriget överhuvudtaget eller du bara gissar? Det finns inget avancerat luftförsvar i östra Ukraina, ryska planen opererar på hög höjd där Ukrainas Stingers och annat de fått inte når upp.

Använda en hypersonisk robot är en varning, har Sverige någonting som stoppar denna robot? Nej, ingenting. Ryssarna kan när som helst skicka en sådan mot Stockholm för att de köpta sossarna skickade meningslösa pansarskott till Ukraina.
Citera
2022-03-20, 15:11
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Följer du kriget överhuvudtaget eller du bara gissar? Det finns inget avancerat luftförsvar i östra Ukraina, ryska planen opererar på hög höjd där Ukrainas Stingers och annat de fått inte når upp.

Använda en hypersonisk robot är en varning, har Sverige någonting som stoppar denna robot? Nej, ingenting. Ryssarna kan när som helst skicka en sådan mot Stockholm för att de köpta sossarna skickade meningslösa pansarskott till Ukraina.

Ryssarna har konstant i 300 års tid "varnat" och hotat Sverige, så inget nytt. Verkan av en hypersonisk robot är tämligen begränsad. Dom kan slå ut nån installation men inte mer. För att det sak ha nån betydelse måste Ryssland samla en stor anfallsstyrka i samma storleksordning som dom gjorde vid Ukraina. Stora delar av dom trupper som var stationerade i dom områden som var aktuella för att anfalla i Sverige är numera förintade i Ukraina.

Ryssarna har stora svårigheter att använda flyg över huvud taget, nästan alla attacker sker med robotar.

Man ska se Ryssarnas handlingar ur perspektivet maffia-organisation. Hot till lydnad är grundstenen, med en stor del defekta vapen.
Senast redigerad av raskens 2022-03-20 kl. 15:17.
Citera
2022-03-20, 15:32
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Rapporteringen är pinsamt ensidig, och propagandan lyser starkt igenom.

Tråkigt, man hade ju hoppats på att västmedia kunde ge en objektiv, nyanserad och ej värderande bild av situationen, men icke. ☹️

Vilka perspektiv tycker du det är som saknas? Är det något av Putins uttalade motiv för krig du tycker ligger något i? Vilket då? De har väl alla nämnts. Eller är det teorin om bio labs som inte lyfts fram ordentligt? Vad saknar du? Jag känner tvärtom att jag för en gångs skull har samma bild av verkligheten som MSM, det händer ytterst sällan men varför ska det vara omöjligt?
Citera
2022-03-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vilka perspektiv tycker du det är som saknas? Är det något av Putins uttalade motiv för krig du tycker ligger något i? Vilket då? De har väl alla nämnts. Eller är det teorin om bio labs som inte lyfts fram ordentligt? Vad saknar du? Jag känner tvärtom att jag för en gångs skull har samma bild av verkligheten som MSM, det händer ytterst sällan men varför ska det vara omöjligt?
Ett exempel på info jag vill ha är ukrainska militära förluster, så jag kan jämföra med de påstådda ryska förlusterna.
Citera
2022-03-20, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Allt har gått som smort. Så vitt jag kan förstå har man tagit kontroll över alla områden man vill, samt slagit ut alla funktioner av vikt för att Ukraina skall kunna göra meningsfull motstånd.

Runt 2000 döda ryssar gissade en amerikansk officer här igår. Det ligger antagligen nära sanningen.

Jag tror det är mest hög svansföring från västländer som inte är värt särskilt mycket. Se hur Tyskland fortsätter köpa gas från ryssland tex.
Deltar Kina i olje-embargot, annars blir det mest trams. Olja är olja. Om västländer byter leverantör så går oljan andra vägar.

finns räkningar där man tagit antal fordon tex stridsvagnar , plus antal besättningsmän och räknat på så sätt. tror man att ENDAST 2000 ryssar dött fram tills nu så är man nog väldigt efterbliven . propaganda eller ej. ett exempel var ju 2 transport plan fyllda med specialstyrkor som skulle hoppa och inta flygplatsen utanför kiev och båda sköts ner, varje hade 150 soldater. 300 bara där, och här ska man tro att 2000 från ryska sidan stupat ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in