Citat:
Det är väldigt mycket propaganda, sen om uppgifterna är felaktiga är en annan sak.
Det är nästan på nivån ”fotbollssupporter-hån”.
Står Ryssland på sig tror jag att propagandan kommer att gå in genom ena örat och ut genom det andra på folk. Den kommer att sorteras in under ”vardagshändelser” där den kommer att konkurrera med annat som känns angelägnare, typ livspusslet.
Skulle man kunna ha gjort annorlunda? Tja, man verkar vara tillbaka på ruta 1, dvs inget NATO i Ukraina.
Vad har man vunnit? Väst har fått visa sina muskler, mjölkat Ryssland på pengar (krig kostar), jäklats med oligarker, strulat till det för Ryssland (sanktioner mm). Samt enat väst (för hur länge, dock?).
Vad har man förlorat? Ett land har slagits i ruiner, massvis med människor har dött (däribland många civila), folk har fått fly från hem och hus, länder har fått lov att engagera sig för flyktingar, sanktioner har slagit tillbaka på oss i väst.
Vad kommer att hända om Ryssland faller? Ett stooort land ska komma på fötter och införa (?) ett nytt styre - hur ska det funka när landet ser ut som det gör med den ”västinfluerade” (i livsstil) och tätbefolkade delen i väst, och den mer ödsliga (och kalla) delen i öst (om jag får göra en grov generalisering). Antar att företag från västvärlden kommer att försöka roffa åt sig så mycket som möjligt av naturtillgångarna.
Det är nästan på nivån ”fotbollssupporter-hån”.
Står Ryssland på sig tror jag att propagandan kommer att gå in genom ena örat och ut genom det andra på folk. Den kommer att sorteras in under ”vardagshändelser” där den kommer att konkurrera med annat som känns angelägnare, typ livspusslet.
Skulle man kunna ha gjort annorlunda? Tja, man verkar vara tillbaka på ruta 1, dvs inget NATO i Ukraina.
Vad har man vunnit? Väst har fått visa sina muskler, mjölkat Ryssland på pengar (krig kostar), jäklats med oligarker, strulat till det för Ryssland (sanktioner mm). Samt enat väst (för hur länge, dock?).
Vad har man förlorat? Ett land har slagits i ruiner, massvis med människor har dött (däribland många civila), folk har fått fly från hem och hus, länder har fått lov att engagera sig för flyktingar, sanktioner har slagit tillbaka på oss i väst.
Vad kommer att hända om Ryssland faller? Ett stooort land ska komma på fötter och införa (?) ett nytt styre - hur ska det funka när landet ser ut som det gör med den ”västinfluerade” (i livsstil) och tätbefolkade delen i väst, och den mer ödsliga (och kalla) delen i öst (om jag får göra en grov generalisering). Antar att företag från västvärlden kommer att försöka roffa åt sig så mycket som möjligt av naturtillgångarna.
Ryssland lär vara Paria flera decennium framöver och befolkningen kommer få det väldigt svårt en lång lång tid nu.
Det bästa och enda rätta i det här läget är att den ryska befolkningen gör uppror och överlämnar Dåren med en ursäkt om hur ett land kan ha låtit honom hållas så länge som det gjorts.
Med ett nytt lite vettigare styre och med i starka ordalag fördömande av det som varit så tror jag Ryssland kan få ta del av gemenskapen här snart igen, men så länge den Ryska dvärgen sitter i makten kommer de befinna sig utsatta i den mest isande kyla nan kan tänka sig.
Det intressanta i sammanhanget är vad som händer om Ukraina nu faller?
Ryssarna är lika välkomna i landet som tjocktarmscancer och de allra flesta ryska soldaterna tycker lika illa om kriget som Ukrainarna själva.
Ska Putler avsätta styrkor som ska hålla ställningarna i detta enorma land så kommer det gå åt precis alla tillgängliga resurser han kan frambringa och dessa ovilliga invaderare kommer sakta men säkert utarmas av en aldrig liknande förut av världen stödd motståndsrörelse.
Det är en så omöjlig uppgift att man börjar ifrågasätta vad tanken bakom invationen var, för inte är väl Putin själv så korkad att han trodde de skulle mötas med blommor och hurrarop?