2022-04-17, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sedan är det ju också så att det finns mycket udda folk också på Flashback, är mitt i intryck. Kanske inte i så hög utsträckning idag, men för säg 5-10 år sedan var Facebook en viktig så att säga kanal för kontakter, för de som då var i 20-30 årsåldern. Lite som att på 80-talet inte ha telefon. (Därmed inte sagt att alla ”lägger ut sitt liv”.)

Absolut nämnvärt att de båda två inte påträffas på sociala medier och knappt heller på Google.
Jag är likadan men är inte skum på något sätt.😄
Jag har dom kontakter jag vill ha och vi kommunicerar på andra sätt.
Brukar googla mig själv ibland och har aldrig hittat något tack och lov.
Citera
2022-04-17, 09:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda

Ok jag menar fortfarande att det är väldigt ovanligt. Det behöver inte ha med fallet att göra förstås, men att välja bort sociala medier kan vara för att man väljer bort det sociala överhuvudtaget. Lite beroende på generation, också.
Citera
2022-04-17, 09:33
Medlem
Citat:
Ja, såg det. Tror inte att vi kan anta att hon arbetade som lärare. Lärare är ganska ”kända” och vid namn är det säkert åtminstone ett hundratal personer som känner till en lärare. (Föräldrar till elever, tidigare elever, föräldrar till tidigare elever och kollegor.)

Det vore lite märkligt att ingen bekräftat detta, om det hade varit så att hon arbetade som lärare. Dessutom är det väldigt vanligt att skolor listar sina lärare på webben.

Nej, nuförtiden lägger man inte ut lärarnas namn på skolans webbsida. Kan ha med GDPR att göra.
Citera
2022-04-17, 09:34
Medlem
Citat:
Ska tillägga att jag är i "typ" samma ålder.
Citera
2022-04-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ok jag menar fortfarande att det är väldigt ovanligt. Det behöver inte ha med fallet att göra förstås, men att välja bort sociala medier kan vara för att man väljer bort det sociala överhuvudtaget. Lite beroende på generation, också.
Förstår vad du menar, har fått endel frågor genom åren, fast det är bättre nu.
Är inte osocial på något sätt, har faktiskt ett anonymt twitterkonto..
Citera
2022-04-17, 09:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Förstår vad du menar, har fått endel frågor genom åren, fast det är bättre nu.
Är inte osocial på något sätt, har faktiskt ett anonymt twitterkonto..

Just det att du fått en del frågor genom åren är kanske för att det är ovanligt.

Men man kan ju ha olika skäl till det. I det här sammanhanget skulle jag nog ändå säga det kan vara relevant.
Citera
2022-04-17, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Allting kan inte serveras på ett silverfat och dessutom kan man inte länka namn på BO som egentligen inte är bekräftade.

Och om du hänger med så är namnet M4rtin, ingenting annat.
Tack för den infon iaf.
Jag förstår att all info i alla fall inte kommer ut på studs men när det händer något så uppseendeväckande så är det många i närheten som vet exakt. Skulle det hänt här på gatan hade jag lagt ut det rätt fort.
Citera
2022-04-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Jag gissar på att mannen i familjen blivit lämnad av kvinnan eller dylikt och då ballat ur på värsta sätt och tagit livet av mamma och barn.

Vad är det med män och utökat självmord?
Vill dom dö så dö, men tvinga inte med andra i döden när dom inte är sugna på att dö.

Nu gissar jag bara men visar inte statistiken att det är ganska jämnt mellan män och kvinnor när det kommer mord och självmord?
Iaf mer än om man kollar på mord överlag.
Citera
2022-04-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blombackabagaren
Nu gissar jag bara men visar inte statistiken att det är ganska jämnt mellan män och kvinnor när det kommer mord och självmord?
Iaf mer än om man kollar på mord överlag.

Ca 17 procent av mord i nära relation är kvinna förövare, ca 10 procent av alla sorters mord i samhället generellt är en kvinna förövare.

Så ganska jämnt är att ta i.
Senast redigerad av Brakamobrama 2022-04-17 kl. 10:22.
Citera
2022-04-17, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brakamobrama
Ca 17 procent av mord i nära relation är kvinna förövare, ca 10 procent av alla sorters mord i samhället generellt är en kvinna förövare.

Ja men det är ju det jag menar, tittar du på utvidgade självmord som så hemskt kallar det i Sverige så tror jag den statistiken ökar för kvinnor, där en mamma mördar sitt/sina barn och sig själv.
Eller när det kommer till en förälder som har ihjäl sina barn.
Citera
2022-04-17, 10:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brakamobrama

Fast Blombackabagaren skrev ”mord och självmord”. Inte bara mord.

Kan inte påminna mig om något fall i Sverige där en kvinna dödat sin man eller pojkvän, och därefter sig själv. Däremot att döda sitt barn (oftast spädbarn eller åtminstone under fem år) och därefter sig själv tror jag är vanligare med kvinnliga gärningsmän.

Så mord och självmord…kanske ganska jämnt fördelat ändå? Men då både en man och kvinna dör så definitivt en stor övervikt för manliga gärningsmän.

Utifrån det är det väl väldigt mycket mer sannolikt att GM i det här fallet är mannen. Särskilt om det stämmer att ett skjutvapen använts.
Citera
2022-04-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blombackabagaren
Ja men det är ju det jag menar, tittar du på utvidgade självmord som så hemskt kallar det i Sverige så tror jag den statistiken ökar för kvinnor, där en mamma mördar sitt/sina barn och sig själv.
Eller när det kommer till en förälder som har ihjäl sina barn.

https://ki.se/forskning/vem-dodar-sitt-eget-barn

Finns lite intressant där, 54,3 procent mån som dödar sina barn enligt studien.

42 procent av de som dödar sina barn tar livet av sig i samma veva.

Verkar inte stå nåt om hur många av de 42 procenten som är män respektive kvinnor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in