2022-04-17, 10:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blombackabagaren
Ja men det är ju det jag menar, tittar du på utvidgade självmord som så hemskt kallar det i Sverige så tror jag den statistiken ökar för kvinnor, där en mamma mördar sitt/sina barn och sig själv.
Eller när det kommer till en förälder som har ihjäl sina barn.

Termen ”utvidgat självmord” är inte ett svenskt påhitt. Extended suicide, heter det på engelska.

Men begreppet används lite slarvigt. Ett utvidgat självmord är inte samma sak som ett mord följt av självmord.
Citera
2022-04-17, 10:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brakamobrama
https://ki.se/forskning/vem-dodar-sitt-eget-barn

Finns lite intressant där, 54,3 procent mån som dödar sina barn enligt studien.

42 procent av de som dödar sina barn tar livet av sig i samma veva.

Verkar inte stå nåt om hur många av de 42 procenten som är män respektive kvinnor

I de fall hela familjen dör så är det nog betydligt vanligare att mannen är GM.
Citera
2022-04-17, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Termen ”utvidgat självmord” är inte ett svenskt påhitt. Extended suicide, heter det på engelska.

Men begreppet används lite slarvigt. Ett utvidgat självmord är inte samma sak som ett mord följt av självmord.

Fast tittar man i USA så kallas det ju ”murder suicide” vilket är en mer korrekt benämning på det hela än utvidgat självmord.
Kan jag tycka iaf
Citera
2022-04-17, 10:47
Medlem
Citat:
I de fall hela familjen dör så är det nog betydligt vanligare att mannen är GM.

Ja det tror jag absolut är det vanligaste.
Citera
2022-04-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brakamobrama
https://ki.se/forskning/vem-dodar-sitt-eget-barn

Finns lite intressant där, 54,3 procent mån som dödar sina barn enligt studien.

42 procent av de som dödar sina barn tar livet av sig i samma veva.

Verkar inte stå nåt om hur många av de 42 procenten som är män respektive kvinnor

Men då är det typ lika mellan män och kvinnor om att mörda sina barn.

Tror nog statistiken är ganska jämn mellan könen även där man tar livet av sig efteråt.
Citera
2022-04-17, 10:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blombackabagaren
Fast tittar man i USA så kallas det ju ”murder suicide” vilket är en mer korrekt benämning på det hela än utvidgat självmord.
Kan jag tycka iaf

Nja, ”Extended suicide” är en subkategori inom “murder-suicide”. I svenska medier är det dock vanligt att ”utvidgat självmord” används som en samlingsbeteckning för alla mord följt av självmord.
Citera
2022-04-17, 11:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Hon hyrde väl ut stallplatser, men tror knappast det var hennes ”jobb”. På sin höjd en extrainkomst.

Edit: Fast fastigheten Billsta 3 är på 286 244 kvadratmeter. Två stora planer som ser ut som åkrar, men eventuellt grus för hästar att springa på? Något tycker jag väl de borde tjänat på detta. Äger ju även en traktor, och det har man väl inte om det endast är självhushållning man sysslar med. Kan ju kanske vara någon typ av svarta pengar.

Jag äger också en traktor och har en tomt på ca 3 000 m3, vad drar du för slutsatser av det?

Klart som f-n att man har en traktor om man sysslar med hästar. Det ska lossas foder och annat som kommer på lastbil, köras undan dynga, sladdas ridbanor mm mm.

Många som skriver en masa inlägg som inte tillför någon fakta gällande mannen och hans motiv till hans agerande, utan bara fyller tråden med inlägg som gör den längre och svårläst nu.
Citera
2022-04-17, 11:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag äger också en traktor och har en tomt på ca 3 000 m3, vad drar du för slutsatser av det?

Klart som f-n att man har en traktor om man sysslar med hästar. Det ska lossas foder och annat som kommer på lastbil, köras undan dynga, sladdas ridbanor mm mm.

Många som skriver en masa inlägg som inte tillför någon fakta gällande mannen och hans motiv till hans agerande, utan bara fyller tråden med inlägg som gör den längre och svårläst nu.

Jag är ointresserad av varför du äger en traktor. Fortsätt du köra omkring med den.

Diskussionen handlade om vad det utpekade paret var för typ av människor. Hur de levde och hur de tjänade sitt uppehälle. Hennes verksamhet omsatte vad jag förstår inget alls (mindre än 1 000 sek) år 2020, och jag menar då att det ändå inte utesluter att de bedrivit någon form av så att säga hästrelaterad verksamhet, med kunder.

Men nu verkar det ju som att hon arbetade som lärare, så hon kanske klarade sig utan inkomster från hästverksamheten.
Senast redigerad av Troian 2022-04-17 kl. 11:24.
Citera
2022-04-17, 11:13
Citat:
Ursprungligen postat av Robojox
Du kan faktiskt ha rätt i dina spekulationer. Ett överdrivet intresse för djur som hästar och hundar tex indikerar ofta psykisk ohälsa och det är inte sagt av elakhet utan ett krasst konstaterande.

Frågan är bara om detta har någon relevans för det aktuella fallet i Vallentuna?

Men det står ju klart att det är mannen som har dödat! Det är alltså han du menar skulle ha ett överdrivet intresse för djur och därigenom psykisk ohälsa?
Senast redigerad av Trasan9000 2022-04-17 kl. 11:21.
Citera
2022-04-17, 11:25
Medlem
Finns flera med hans namn. Undrar vem av dom det är
Citera
2022-04-17, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theprinsess
Nej, nuförtiden lägger man inte ut lärarnas namn på skolans webbsida. Kan ha med GDPR att göra.
Jo jag vet iaf en skola där man med både bild, namn och mailadress skyltar med alla anställda, från städare till skolledning!
Citera
2022-04-17, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Är det inte lite ovanligt att inte ha det idag? Fanns det nån speciell anledning som du vet ? Kanske nån av dom var väldigt svartsjuk ?

Jag vet inte varför, men de var inte särskilt utåtriktade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in