2022-04-17, 01:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Jag har postat det flera gånger. För att bespara dig från att undersöka det helt själv har jag åtminstone bemödat mig själv att leta efter information...

Återigen...

https://www.amnesty.org/en/documents/eur50/040/2014/en/

PDF-fil får du ladda och läsa själv.

I din ögon mätt, totalt irrelevant och konstruerad naturligtvis.

Nu har jag varit aktiv i Amnesty, så jag tar inte åt mig.

Jag ska läsa dokumentet.
Citera
2022-04-17, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag läste den också. Men även 1922 har Ukraina hela kusten?

Historien längre bakåt ska jag erkänna att jag skummade igenom. Läste noga från sovjet och framåt. Det var mycket om Ukraina som språngbräda in i Ryssland och främmande makter. Jag såg att han tyckte det och kan tänka mig att fler i Ryssland tänker så. Samtidigt är Ryssland stort. Hotet från Ukraina känns inte rimligt. Ser man det från Ukrainas sida vill de slippa ha det som Belarus och hoppas på EU och NATO för att slippa. Det blev också tydligt att Ryssland (Putin) har svårt att släppa taget och acceptera att andra länder bestämmer över sig själva. Ett alternativ för honom hade varit att hota mindre med vapen och fortsätta handla med EU. Det hade förstås varit bättre för Ryssland.

P.S.
Läste den väldigt medveten om att Putin inte är historiker till yrket och det knappast är hans version som är den slutgiltiga sanningen. Min förhoppning är att han faktiskt menade någonting med sina långa stycken om broderfolk etc och drar sig ur nu så vi slipper uppleva skiten som kommer annars i östra UA.
Ja, förutom Krim. En bra karta över det här:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Ukraine-growth.png

Så Putin verkar inte ha något emot Ukraina som land utan vill mer behålla den slaviska gemenskapen med dess språk och kultur. Vi har ju själva den gemenskapen här i norden men knappast om vi skulle gå med i en millitärallians med ryssland.

Folken i Belarus, Ryssland och Ukraina vill alla ha det som i väst. Ukrainas folk hade bråttom och en naiv inställning till att ett medlemskap i EU och NATO skulle ställa allt i ordning och dom skulle bli rikare. Nu vet vi alla att Ukrainas folk är skuldsatta av IMF och "lend-lease" avtalet med USA och kommer att få betala dyrt i generationer. Det är samma sak överallt där USA härjar och sätter länder i skuld och armod för att sedan kunna köpa upp det intressanta billigt. Det här visste ju Ryssland efter 90-talets "fria marknads" experiment i Ryssland så dom valde en väg att skynda långsamt mot väst levnadsstandard och sätt att leva. Andra öststater fick en mycket enklare resa pga av geopolitik och mindre korruption.

Det fanns säkert många sätt att undvika det här kriget men alltför många var villiga att kriga, kosta vad det kosta vill. Ukrainas ultranationalister hade länge önskat det här kriget och vi får se vad deras plan är för det är lite oklart nu.

Nej, Putin är ingen historiker men verkar vara mycket intresserad. Man får väl leta upp en rysk historiker då och jämföra med våra i väst och se vad som skiljer. Jag kan då på rak arm inte påstå att hans beskrivning är helt fel även om jag inte är en historiker eller expert på något.

Jag tror han verkligen menar det här med broderfolk. Många i både Ryssland och Ukraina tycker det är tragiskt att väst medvetet slagit in en kil mellan folken. De allra flesta i Ukraina skulle troligen inte ha något problem med ett avtal med Ryssland och fred, problemet är att ultranationalisterna som fått för mycket makt och nu även är beväpnade till tänderna säger tillsammans med USA blankt nej.
Citera
2022-04-17, 01:46
Medlem
Västmedia utgör inte 99% av all media i Världen.

Endast en åttondel av Världen deltar i sanktionerna mot Ryssland.

USA och EU är inte Världen...
Citera
2022-04-17, 01:46
Medlem
akademikerfyllos avatar
Ingen tvekan. Nu sätter Ryssland snart in den ultimata offensiven. Som stormakt vill de inte förnedras, Observera att detta inte är ett ställningstagande, bara ett konstaterande av faktum.
Citera
2022-04-17, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ingen tvekan. Nu sätter Ryssland snart in den ultimata offensiven. Som stormakt vill de inte förnedras, Observera att detta inte är ett ställningstagande, bara ett konstaterande av faktum.

Klart de gör kamrat, klart de gör.

The Economist also suddenly wrote that in 24 hours Russia's losses exceeded the losses in the war in Syria, which lasted 8 years.

https://twitter.com/TreLarat/status/1515450507493531651
Citera
2022-04-17, 01:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Den här konflikten trissas upp mer och mer - och det skrämmande är att det inte verkar finnas några krafter i världen som stretar emot och kämpar för diplomati.Biden kallar Rysslands agerande folkmord och skickar mer och mer avancerade vapen. USA:s vapenindustri njuter - detta är en stor lekstuga för dem: Mer pengar till militären, mer ordrar, möjlighet att testa en massa nya vapen i fält osv osv. Det finns varken hängslen eller livrem längre.Det är precis såhär det kan sluta med att kärnvapen används.

Alla krig är så. De är som ett självspelande piano, när de väl startat så fortsätter det till slutet; men ingen vet slutet. Många maktgalna män som Putin startar krig men de kan aldrig kontrollera dem. Kriget lever sitt eget liv och allt accelererar bortom kontroll. Historien hamnar mitt i ett tärningsslag där enbart slumpen avgör miljontals människors öde. Många män planerar och tänker på taktik och strategi men allt är ett vågspel, hasard med människoliv. En 18-årig datanörd sänker ett stort krigsfartyg i Svarta Havet med sin modifierade robot. Några efterblivna bonnläppar från Sibirien våldtar och mördar i Busha. En korrumperad general har såld sin armés materiel. Kriget rasar vidare beroende på en massa människors slumpmässiga handlingar och ingen kan kontrollera eller planera det. Håll i er för det blir en guppig resa.
Citera
2022-04-17, 01:54
Medlem
Citat:
Så är det. Det är inte världen mot Ryssland, utan 12 % av världen mot Ryssland,

De som deltar i sanktionerna mot Ryssland har en betydligt större del av världsekonomin är 12%.
Citera
2022-04-17, 01:56
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ännu ett klipp från rysk TV där de börjar bli nervösa för att de inte har vunnit kriget redan. Ryssludret förkarar att de har inte vunnit för att UAF får hjälp från NATO. Kul på slutet när alla gubbarna vill be om förlåt haha.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1515411683698749446
Nej, det är bara lite leksaker från NATO-länder.

Hade det varit ett krig mellan Ryssland och NATO, då jävlar hade hon märkt det.

Just nu har NATO inte ens gått in i Ryssland. NATO sitter bara vid sidan av och ser på när Ryssland fuckar upp sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men hur fan vågar gubbarna plötsligt kritisera kriget i TV? För bara några dagar sen så var det raka vägen till Sibirien om man ens kallade specialoperationen för krig. I det andra klippet som cirkulerar, bifogar nedan, vill en annan gubbe avsluta hela kriget för att han menar på att denna motståndaren är bättre än Afghanistan. Vad har ändrats de senaste dagarna?

https://twitter.com/nexta_tv/status/1515412789698912266
Ja, vissa ryska råttor vill helt klart lomma hem med svansen mellan benen.

Vilken surrealistisk - ja rent kafkaesk - "verklighet" dom har där i Ryssland. Lämna Ukraina och låta Ukraina själva sköta avnazifieringen? Finns ju inte nazister som styr Ukraina, det är ju bara något trams som Ryssland hittat på, att alla som vill ha sin egen nationalstat och inte styras av Ryssland är nazister. Låter fan som att dom är "too high on their own supply" av lögner. Går ju inte ens ihop att lämna landet och låta det avnazifiera sig självt...

Ryssland håller på att bli ordentligt uttröttat och snart har dom inte resurser att fortsätta något krig i Ukraina.
Citera
2022-04-17, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det är tvärtom. Om Ryssland blir så pass skadat av sanktionerna och kriget i Ukraina att deras militära förmåga kraftigt försämras, då minskar också risken för fler anfallskrig.

Ukraina är bara en del av Rysslands plan. Hela Östeuropa står på tur. Kolla upp "Heartland Theory".

Du har förmodligen rätt. Men kanske de börjar igen när de väl återigen rest sig upp om några år?

Nu vet jag inte detta men vissa städer i Ukraina bor det fler ryssar och det är väl enbart dessa städer dem ville ha? Har svårt att tro att dem vill ha ett nytt Soviet men ska kolla upp Heartland Theory, tack för tipset.
Citera
2022-04-17, 02:00
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
De som deltar i sanktionerna mot Ryssland har en betydligt större del av världsekonomin är 12%.
Alltid kul när rysstrollen försöker placera västvärlden på samma ekonomiska plan som dem själva och somalierna.
Citera
2022-04-17, 02:01
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Så är det. Det är inte världen mot Ryssland, utan 12 % av världen mot Ryssland,

Fast 153 av 193 länder i FN fördömde Rysslands anfallskrig mot Ukraina och krävde att Ryssland genast la ned sina vapnen och drog sig tillbaka från Ukraina.

Jävligt svårt att spinna det till ett ”Heja Ryssland friskt humör - alla utom 12% håller på er!”
Citera
2022-04-17, 02:05
Medlem
Citat:
Den andelen sjunker snabbt. Kina och Ryssland kommer närmare varandra. Kina har ingenjörerna och Ryssland har enormt med råvaror. USA har agerat som idioter, och de gör dollarn totalt obsolet inom kort.

Kina kan inte ens tillverka en duglig processor kamrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in