Citat:
Ursprungligen postat av
YBB641
Jag läste den också. Men även 1922 har Ukraina hela kusten?
Historien längre bakåt ska jag erkänna att jag skummade igenom. Läste noga från sovjet och framåt. Det var mycket om Ukraina som språngbräda in i Ryssland och främmande makter. Jag såg att han tyckte det och kan tänka mig att fler i Ryssland tänker så. Samtidigt är Ryssland stort. Hotet från Ukraina känns inte rimligt. Ser man det från Ukrainas sida vill de slippa ha det som Belarus och hoppas på EU och NATO för att slippa. Det blev också tydligt att Ryssland (Putin) har svårt att släppa taget och acceptera att andra länder bestämmer över sig själva. Ett alternativ för honom hade varit att hota mindre med vapen och fortsätta handla med EU. Det hade förstås varit bättre för Ryssland.
P.S.
Läste den väldigt medveten om att Putin inte är historiker till yrket och det knappast är hans version som är den slutgiltiga sanningen. Min förhoppning är att han faktiskt menade någonting med sina långa stycken om broderfolk etc och drar sig ur nu så vi slipper uppleva skiten som kommer annars i östra UA.
Ja, förutom Krim. En bra karta över det här:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Ukraine-growth.png
Så Putin verkar inte ha något emot Ukraina som land utan vill mer behålla den slaviska gemenskapen med dess språk och kultur. Vi har ju själva den gemenskapen här i norden men knappast om vi skulle gå med i en millitärallians med ryssland.
Folken i Belarus, Ryssland och Ukraina vill alla ha det som i väst. Ukrainas folk hade bråttom och en naiv inställning till att ett medlemskap i EU och NATO skulle ställa allt i ordning och dom skulle bli rikare. Nu vet vi alla att Ukrainas folk är skuldsatta av IMF och "lend-lease" avtalet med USA och kommer att få betala dyrt i generationer. Det är samma sak överallt där USA härjar och sätter länder i skuld och armod för att sedan kunna köpa upp det intressanta billigt. Det här visste ju Ryssland efter 90-talets "fria marknads" experiment i Ryssland så dom valde en väg att skynda långsamt mot väst levnadsstandard och sätt att leva. Andra öststater fick en mycket enklare resa pga av geopolitik och mindre korruption.
Det fanns säkert många sätt att undvika det här kriget men alltför många var villiga att kriga, kosta vad det kosta vill. Ukrainas ultranationalister hade länge önskat det här kriget och vi får se vad deras plan är för det är lite oklart nu.
Nej, Putin är ingen historiker men verkar vara mycket intresserad. Man får väl leta upp en rysk historiker då och jämföra med våra i väst och se vad som skiljer. Jag kan då på rak arm inte påstå att hans beskrivning är helt fel även om jag inte är en historiker eller expert på något.
Jag tror han verkligen menar det här med broderfolk. Många i både Ryssland och Ukraina tycker det är tragiskt att väst medvetet slagit in en kil mellan folken. De allra flesta i Ukraina skulle troligen inte ha något problem med ett avtal med Ryssland och fred, problemet är att ultranationalisterna som fått för mycket makt och nu även är beväpnade till tänderna säger tillsammans med USA blankt nej.