2022-04-07, 22:31
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Jo, det gäller retroaktivt enligt övergångsbestämmelsen till lagändringen:

Nu kanske det är jag som är trög för jag fattar ingenting just nu. Jag läste hela texten kring Lag om ändring i brottsbalken som du citerade från.
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/straffratt/brottsbalk-1962700/d_4487438-sfs-2021_1103-lag-om-andring-i-brottsbalken

Jag kan inte se hur någon av bestämmelserna där förändrar något i preskriptionstid för att åtala någon 18-21 år, preskriptionstid överhuvudtaget, eller hur det påverkar HDs beslut om preskriptionstid för att åtala Olof. Du får nog hjälpa mig lite här. Varken citatet i sig eller lagändringen gör mig klok. Försöker googla på slopad preskriptionstid för mord för 18-21 år men inget klokare där heller. Blir gärna informerad.
Citera
2022-04-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Nu kanske det är jag som är trög för jag fattar ingenting just nu. Jag läste hela texten kring Lag om ändring i brottsbalken som du citerade från.
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/straffratt/brottsbalk-1962700/d_4487438-sfs-2021_1103-lag-om-andring-i-brottsbalken

Jag kan inte se hur någon av bestämmelserna där förändrar något i preskriptionstid för att åtala någon 18-21 år, preskriptionstid överhuvudtaget, eller hur det påverkar HDs beslut om preskriptionstid för att åtala Olof. Du får nog hjälpa mig lite här. Varken citatet i sig eller lagändringen gör mig klok. Försöker googla på slopad preskriptionstid för mord för 18-21 år men inget klokare där heller. Blir gärna informerad.

Längst ner i dokumentet:

Citat:
35 kap. 2 §

Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd gäller inte för
1. mord eller dråp enligt 3 kap. 1 eller 2 §,
2. våldtäkt eller grov våldtäkt enligt 6 kap. 1 § första eller tredje stycket, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år,
3. våldtäkt mot barn eller grov våldtäkt mot barn enligt 6 kap. 4 §,
4. brott enligt 2 § första eller tredje stycket lagen (1982:316) med förbud mot könsstympning av kvinnor, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år,
5. folkmord, brott mot mänskligheten, grov krigsförbrytelse eller aggressionsbrott enligt 1, 2, 11 eller 11a § lagen (2014:406) om straff för vissa internationella brott,
6. terroristbrott enligt 3 § 1 eller 2 jämförd med 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, eller 7. försök till brott som avses i 1, 5 eller 6.

Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt arton år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel.

1. Denna lag träder i kraft den 2 januari 2022.
2. Bestämmelsen i 35 kap. 2 § andra stycket i den nya lydelsen tillämpas även på brott som har begåtts före ikraftträdandet, om inte möjligheten att döma till påföljd har bortfallit dessförinnan enligt äldre bestämmelser.

Den relevanta ändringen är att åldersgränsen för preskriptionsundantag sänktes från 21 till 18 år. Eftersom Olof var 18 år vid brottet så kan brottet inte längre preskriberas för honom.
Citera
2022-04-07, 23:03
Medlem
KnasTramss avatar
Slutligt yttrande från målsägandebiträdet, advokat Thors

Citera
2022-04-07, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Slutligt yttrande från advokat Holst

Inget har ändrat min hopplöshet. Resningsansökan avslås nog. Om det mot all sans beviljas resning så blir han säkert ånyo friad. Det går en mördare lös 🎵🎶

Tidsaspekten och det faktum att han har hållt sig lugn sen den dagen tillsammans med det faktum att inget binder honom till annan handling än en ejakulation över ett lik.
Senast redigerad av pellejoens 2022-04-07 kl. 23:41. Anledning: Tillägg
Citera
2022-04-08, 11:55
Avslutad
Citat:
Längst ner i dokumentet:

Den relevanta ändringen är att åldersgränsen för preskriptionsundantag sänktes från 21 till 18 år. Eftersom Olof var 18 år vid brottet så kan brottet inte längre preskriberas för honom.
Tittar man på brottsbalken från Sveriges Riksdag och Lagen.nu står följande i lag som trädde i kraft 1 Januari 2022. Kapitel 35.2. Det står: har någon begått brott innan han eller hon fyllt 21 år gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Alltså preskriberas mordet på Malin Lindström den 23 November 2026
Citera
2022-04-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Tittar man på brottsbalken från Sveriges Riksdag och Lagen.nu står följande i lag som trädde i kraft 1 Januari 2022. Kapitel 35.2. Det står: har någon begått brott innan han eller hon fyllt 21 år gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Alltså preskriberas mordet på Malin Lindström den 23 November 2026
Om du skrollar ner ett stycke till så ser du att det gjordes en lagändring 2 januari, det är den som sänkte åldersgränsen i fråga.
Citera
2022-04-08, 20:16
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Om du skrollar ner ett stycke till så ser du att det gjordes en lagändring 2 januari, det är den som sänkte åldersgränsen i fråga.

Precis, det luriga i detta fall är väl att man ändrade paragrafen den 1 januari och sedan igen dagen efter.

Det står en hel del intressant om ändringen från tjugoett till arton år i propositionen.
Citera
2022-04-16, 09:05
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Nu är det inte länge kvar... det ska bli så spännande att se hur HD bedömer det hela. Därtill blir man nyfiken på hur OW kommer att hantera att hans byk ska dras genom statens kvarnar igen, med ett avsevärt sämre läge än sist han satt och ljög i rätten.
Citera
2022-04-16, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Nu är det inte länge kvar... det ska bli så spännande att se hur HD bedömer det hela. Därtill blir man nyfiken på hur OW kommer att hantera att hans byk ska dras genom statens kvarnar igen, med ett avsevärt sämre läge än sist han satt och ljög i rätten.

Eller hur. Ska bli jävligt spännande att se hur han bortförklarar sperman på hennes kropp.
Citera
2022-04-16, 13:57
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Eller hur. Ska bli jävligt spännande att se hur han bortförklarar sperman på hennes kropp.

Han har ju fått chansen att förklara, och förklaringen är att han har ingen aning för att han aldrig varit där. 😁
Citera
2022-04-16, 14:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Han har ju fått chansen att förklara, och förklaringen är att han har ingen aning för att han aldrig varit där. 😁
Han har rätt att tiga, dömd lär han bli, bortom rimligt tvivel..
Jag hoppas att han samlar ihop sig själv och berättar, för Malins familjs skull, för sin familjs skull, den skam som de levt med och kommer att bära med sig för resten av livet.
Jag hoppas att han inte skyddas, pixlade bilder, osv.
Tramset måste få ett slut.
Kul för Mark Safarik och Bosse 22.0, (Bosse-numera tidnings och osttjuv)
Citera
2022-04-16, 22:58
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Han har rätt att tiga, dömd lär han bli, bortom rimligt tvivel..
Jag hoppas att han samlar ihop sig själv och berättar, för Malins familjs skull, för sin familjs skull, den skam som de levt med och kommer att bära med sig för resten av livet.
Jag hoppas att han inte skyddas, pixlade bilder, osv.
Tramset måste få ett slut.
Kul för Mark Safarik och Bosse 22.0, (Bosse-numera tidnings och osttjuv)

Ja visst har han rätt att tiga sig genom hela rättegången om han vill köra på det. Men han har hittills denna vända valt att blåneka till att någonsin varit i närheten och lär säkert fortsätta med det. Föräldrarna kommer nog aldrig få den förklaring de eftersöker. Han bryr sig enbart om sig själv. Hoppas bara de åtminstone kan få resningen och domen.

"Skyddas" tvivlar jag väl på.. Pixlade bilder är ju brukligt när man inte har dömts, dvs inte är skyldig i lagens mening. Mordmisstänkta kommer alltid pixlas. Döms man för mord upphör pixlingen. Det finns ju dock inga bilder att pixla just nu förutom nån gammal skolkatalogsbild.

Förra vändan tilläts ju inte kameror i rättssalen pga hans ålder, och han valde själv att skyla sig till/från rättssalen och har undvikit att fastna på bild, såväl då som ända sedan dess som det verkar.. Jag får väl anta att kameror inte är förbjudna nu om resning skulle ske, om det inte finns nån jävla regel som fortfarande tar hänsyn till hans "låga" ålder vid själva brottstillfället, det vet jag inte.. Om någon skulle kunna undvika att fångas på bild är det väl den här snubben.

Detta fall, likt många andra fall i det programmet du åsyftar, är väl i och för sig ganska öppet mål att "undersöka" för att komma fram till en kvalificerad gissning om vem det var 😅 Alla som läser in sig på det här fallet drar ju samma slutsats, det är inget jättemysterium liksom. Men visst är det kul för dem som såklart vill se den skyldige sättas dit som oss andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in