2021-07-25, 21:19
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hur lång väntetid är det gällande resning av fallet vid högsta domstolen?
Det vet vi inte, HDs handläggningstid varierar.

En rimlig gissning är någonstans mellan 6 månader - 1 år, baserat på tidigare avgöranden. Jämförelsevis så tog det ungefär 8 månader att bevilja resning till men för den tilltalade i det uppmärksammade Marina-fallet.
Citera
2021-07-25, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
När jag skrev ”uppenbart” så vägde jag inte ordet på guldvåg. Men ja, du har rätt - det krävs ju mer för fällande dom. Det vill säga det räcker inte med att endast uppenbart ljuga om omständigheten att hon skulle haft sex frivilligt. Det krävs mer, vilket det gör.

Att det inte kan uteslutas att OW träffade henne och hade sex med henne behöver (eller så att säga behövde) ju inte vara sant för att han skulle frias. Eller annorlunda uttryckt: Rätten kan förkasta det som en lögn, och ändå fria honom. (Det vill säga att man är öppen för möjligheten att han varken våldtog henne eller att de hade ömsesidig sex.)

Jag har läst domen, men det var länge sen, men lägger verkligen domstolen någon vidare vikt vid att han säger att han haft sex med henne? Det skulle i så fall vara om resonemanget går i stil med ”Det kan inte uteslutas att ML hade sex frivilligt med OW och att en annan person sedan mördade henne.”

Särskilt när det kommer till personer som framstår som lite eljest, udda eller begåvningssvaga så kan osanna erkännanden, av brottet eller omständigheter kring det, inte uteslutas.

Anledningar kan vara en vilja att sätta sig själv i centrum, att ligga förhörsledaren lite halvt till lags, rena fantasier eller en tro på att lögner kan bidra till att man blir fri (även om man är oskyldig).

Pga bevisläget (inget mordvapen eller mordplats tex), så går det inte att utesluta tex att OW våldtog Malin eller hade sex med henne när hon var alkoholpåverkad, tillsammans med någon eller några andra, och att någon eller några av de andra dödade Malin för att de blev oroliga att hon skulle berätta för polisen vad de hade gjort.
Och de andra kan ha varit äldre och mer erfarna, och därför hade de kondom eller bara sprutade i henne, och därför har inte deras sperma hittats på Malin eller på hennes kläder.
Och OW ljuger då om hur och var han hade sex med Malin, för att skydda de andra inblandade.

Och därför finns det rimligt tvivel om att OW dödade Malin.
Senast redigerad av eoku 2021-07-25 kl. 22:04.
Citera
2021-07-25, 22:33
Medlem
olovpalmes avatar
Blir inte OW fälld då bör alla mördare frikännas.
Det enda som fattas är att hela mordet skulle filmas.
Det är inget krav vad jag vet att mord ska vara på film för att GM ska dömas.
OW har sagt att han köpt sex av Malin för 500 kronor och stött i henne på vägen.Ett sätt att förklara spår på Malin
Det har han dock tagit tillbaka.
Men hittades dom 500 kronorna på Malin som OW påstod han betalade?Det är mycket osannolika historier som OW hittar på eftersom.
Finns inte 500 kronor kvar då har OW ljugit ännu en gång.Eller är de nån annan som tagit pengarna som OW köpte sex för?
Senast redigerad av olovpalme 2021-07-25 kl. 22:39.
Citera
2021-07-25, 22:43
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Därtill, vad är sannolikheten att en blyg och lite utsatt flicka skulle sälja sex till random kille i skogen. Så jävla dåligt att man tror att OW är utvecklingsstörd när han hittar på sina jävla lögner
Citera
2021-07-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Olof Wibergs råkar ha Facebook:

https://facebook.com/profile.php?id=100002797100883

Nämen, är du Olof Wiberg aka Malins mördare här inne och läser!? Sätter hur mkt pengar som helst på det. Nu var hans FB borta. Ta ditt straff nu din efterblivna idiot!
Citera
2021-07-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Pga bevisläget (inget mordvapen eller mordplats tex), så går det inte att utesluta tex att OW våldtog Malin eller hade sex med henne när hon var alkoholpåverkad, tillsammans med någon eller några andra, och att någon eller några av de andra dödade Malin för att de blev oroliga att hon skulle berätta för polisen vad de hade gjort.
Och de andra kan ha varit äldre och mer erfarna, och därför hade de kondom eller bara sprutade i henne, och därför har inte deras sperma hittats på Malin eller på hennes kläder.
Och OW ljuger då om hur och var han hade sex med Malin, för att skydda de andra inblandade.

Du antyder att hon var alkoholpåverkad för du såg på obduktionen att det fanns etanol i Malins kropp.

Etanol bildas hos döda när kroppen börjar ruttna bort och det är därför man finner etanol på liket.
Citera
2021-07-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis
Dövt....

Haha! Där ser man hur det kan gå om en liten detalj blir fel 🙃
Citera
2021-07-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Olof Wibergs råkar ha Facebook:

https://facebook.com/profile.php?id=100002797100883

Låg det några bilder upp på honom? Fanns inget när jag kollade, antar att han hann plocka bort allt…
Citera
2021-07-25, 23:28
Medlem
Troians avatar
Citat:

Det du beskriver utgör enligt mig inte ett rimligt tvivel.
Citera
2021-07-26, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Du antyder att hon var alkoholpåverkad för du såg på obduktionen att det fanns etanol i Malins kropp.

Etanol bildas hos döda när kroppen börjar ruttna bort och det är därför man finner etanol på liket.

Nej, jag skrev att Malin kanske var alkoholpåverkad för att jag tycker att det är en sannolik förklaring till varför hon skulle ha ställt upp på sex, om hon inte blev våldtagen. Någon har då först övertalat henne att dricka alkohol, antagligen någonstans inomhus. Och OW var då där och hade sex med henne. Och sen dödades hon tex pga oro att hon skulle polisanmäla, eller så dog hon på annat sätt och gömdes sen undan.

Och jag tycker att det är ett mer sannolikt händelseförlopp, än att OW följer efter henne från sin bostad, i syfte att överfalla, tejpa och våldta henne mm, i sitt hemområde mitt på ljusa dagen, och ute i novemberkylan dessutom.
Senast redigerad av eoku 2021-07-26 kl. 01:06.
Citera
2021-07-26, 04:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Nej, jag skrev att Malin kanske var alkoholpåverkad för att jag tycker att det är en sannolik förklaring till varför hon skulle ha ställt upp på sex, om hon inte blev våldtagen. Någon har då först övertalat henne att dricka alkohol, antagligen någonstans inomhus. Och OW var då där och hade sex med henne. Och sen dödades hon tex pga oro att hon skulle polisanmäla, eller så dog hon på annat sätt och gömdes sen undan.

Finns det något i utredningen som tyder på att det är så det gick till? Jag menar då alltså faktiska omständigheter, teknisk bevisning, vittnesuppgifter eller så?
Citera
2021-07-26, 07:54
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Rätt meningslöst att diskutera med Eoku.... Han tycker att allt är rimligare än att flickan blivit sexualmördad. Nu har han gått in på idén om att flickan var på fest eller på annat sätt druckit sig full och legat med OW, för att sen gå ut i kylan och bli mördad. Det är så patetiskt att man skäms när man läser det. Flickan var lite blyg, hade varit mobbad, skulle åka till en vän i Husum. Därtill ska hon hem till middagen därhemma med sina föräldrar. Känns ju sannolikt att hon då
1. Dricker sig full på blanka eftermiddagen utan att kompisen närvarar
2. Säljer sex till förbipasserande i Husums skogar
3. Ligger med OW på nån fest utan att ha träffat honom tidigare.
4. Blir påkörd och dumpad i skogen efter att ha blivit "fejkvåldsutsatt för att det ska se ut som ett sexualmord"
5. Blir kidnappad för att hennes pappa arbetat i USA, därefter mördad utan att lösensumma kommunicerats, jo och det också...våldtagen.
6. Får ett epileptiskt anfall som slutar i döden, och därefter göms undan för att OW, som försökte hjälpa henne, blir rädd, men ändå ejakulerar i byxorna på det stackars flickabarnet som avlidit.

Det är så förbannat patetiska försök att avhända sig skulden att inte ens OW´s mamma skulle komma på så jävla usla förklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in