2022-04-16, 17:57
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Helt omöjligt att veta. Vad är din datakälla? Aktivister på twitter? Tänk på att icke-anonymt ställa sig upp nu i Ukraina och säga "jag tycker vi ska sluta fred" nog är väldigt farligt för hälsan...

Dessutom har de inget vettigt informationsunderlag. Deras regering ger knappast sanningsenliga data på ukrainska förluster, eller realistiska analyser. Alla ryssvänliga partier som säkert är för fred även om de är mot rysk invasion är förbjudna, tror Medvechuk eller vad han heter blev slängd i fängelse.

Vi har heller ingen plikt att stötta alla som vill slåss heller. Där finns säkert tiotals våldsamma konflikter i världen som vi (som nation) inte stöttar.

Så för att knyta till trådens ämne - det finns massor av propaganda för att bibehålla stridsmoralen för ukrainarna själva. Jag vill heller inte ta från dem deras framgångar, t ex sänka Moskva är ju legendariskt, även om det inte ändrar krigets utgång så mycket rent militärt.

Min datakälla är alla döda mongoler som ligger spridda över ukrainska fält eller dränkta i Svarta Havet. Det ukrainska folket slåss. Den ukrainska armén slåss och har slagit tillbaka mongolhorderna vid Kyiv, Kharkov, Sumy och Mykolaiv. 20 000 mongoler är dräpta och ryssarna har inte lyckats uppnå ett enda av sina operationsmål efter nästan två månader. Detta på grund av stenhårt motstånd av ukrainska styrkor. Det är min datakälla.

Vi har absolut ingen legal plikt att stödja Ukraina, men definitivt en moralisk. Hela den civiliserade världen verkar rätt enig om det med tanke på sanktioner, ekonomiskt och militärt stöd som Ukraina får. Utom från Ungern och något till land av liknande kvalitet förstås.

Du underskattar gravt vad förlusten av Moskva betyder för ryssarnas möjligheter att operera i Svarta Havet och vad det har för implikationer för det ukrainska försvaret av södra Ukraina.
Citera
2022-04-16, 17:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av distraktion
Att vara en rysk lydstat är inget alternativ för de flesta. Ukraina vet vad det innebär och därför dör många hellre än att hamna i den situationen igen. Skulle du själv välja att leva under ett kommunistiskt förtryck eller dö för att försvara dig från det?
Hur mycket lydstat var de egentligen innan? De hade eget parlament osv. Det var just positionering mot USA och NATO som var haken. Det räcker att gå igenom historik för att se detta.
Jag skulle vara villig att offra NATO inträde om jag riskerade att bli bombad imorgon.
Om det inte innebär omedelbar risk är läget ett annat.
Men du är en kaxig stridspitt så jag anrar att du är beredd att åka till Ukraina och dö . Jag är inte det.
Senast redigerad av Mary99 2022-04-16 kl. 18:00.
Citera
2022-04-16, 18:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Min datakälla är alla döda mongoler som ligger spridda över ukrainska fält eller dränkta i Svarta Havet. Det ukrainska folket slåss. Den ukrainska armén slåss...

Jo men det finns många krig där soldaterna vunnit men civilbefolkningen ville ha fred.
Citera
2022-04-16, 18:03
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Jo men det finns många krig där soldaterna vunnit men civilbefolkningen ville ha fred.

Var är ditt belägg för att den ukrainska befolkningen vill att Ukraina skall lägga ned vapnen?
Citera
2022-04-16, 18:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Var är ditt belägg för att den ukrainska befolkningen vill att Ukraina skall lägga ned vapnen?

Det var du som påstod: "Tycker du Ukrainarna verkar sugna på att ge upp kampen? Så länge de vill slåss "

Det tolkar jag som att du tror att de allra flesta ukrainare, även i öst/syd, vill slåss. Korrekt? Jag har bara påstått att det är svårt att veta.
Citera
2022-04-16, 18:27
Avstängd
Citat:
Har den politiska oppositionen fått komma till tals öht? Nä tänkte väl det. Det finns och har funnits kryphål för att undkomma den totala invasionen om man följer historien bakom.
Självklart är alla ukrainare emot att bli invaderade!
Frågan är bara hur de kan ta sig ur kriget på bästa sätt. Ju längre det pågår ju svårare blir det.
Det kan rentav eskalera till WW3.
Citera
2022-04-16, 18:30
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Det var du som påstod: "Tycker du Ukrainarna verkar sugna på att ge upp kampen? Så länge de vill slåss "

Det tolkar jag som att du tror att de allra flesta ukrainare, även i öst/syd, vill slåss. Korrekt? Jag har bara påstått att det är svårt att veta.

Då kanske vi skall låta de folkvalda ukrainska parlamentarikerna och presidenten få bestämma den saken eller? Och de verkar ju tämligen eniga och tydliga.
Citera
2022-04-16, 18:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Skitsnack tillbaka. Hur länge tycker du det är värt att kriget fortsätter och till vilket pris?
Det är lätt för en svensk som sitter tryggt att vara kaxig. Ponera att du blir ställd inför att få ditt hem din arbetsplats dina barns skola sjukhusen mm i din stad sönderbombade om du istället kan välja att låta bli att gå med i NATO? Vad skulle du valt?

Nu är snacket om "NATO" och snacket om "nazister" främst avledningsmanövrar från Putins sida. Hans egentliga mål är att utplåna landet Ukraina och att utplåna den ukrainska befolkningen. Det är vad kriget egentligen går ut på.

Så att förhandla med Putin kan bli som att förhandla med Hitler. Eventuella förhandlingslösningar är bara trick. Det skjuter bara upp problemet. Putin kommer fortsätta utplånandet av Ukraina så fort tillfälle ges.

Ukraina är i en svår sits, men kanske kan de få stopp på den ryska invasionen och även kasta ut ryssarna med hjälp av en stor införsel av västerländska vapen.

Citat:
A Russian Plan for the Genocide of the Ukrainian People

The following article contains a Russian plan for the genocide of Ukraine. It was published by the state-run news agency RIA Novosti, whose works are often picked up by various media outlets.

https://medium.com/@jkmuf1861/a-russian-plan-for-the-genocide-of-the-ukrainian-people-8c866bed9c63
Citat:
"Utplåna allt ukrainskt"

En kuslig ledartext från en officiell rysk nyhetsbyrå förespråkar massavrättningar och tvångsarbete. Allt ”ukrainskt” ska utplånas.
– Det här ser ut som en förberedelse för ännu mer omfattande massakrer och folkmord, säger analytikern Andreas Umland vid Centrum för Östeuropastudier.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7jwMK/rysk-ledartext-kan-vara-forberedelse-for-folkmord-i-ukraina
Citat:
Experten om talet: Han hotar med ett folkmord

Den tidigare ryske presidenten Dmitrij Medvedev, i dag vice ordförande i det ryska säkerhetsrådet, hotar det ukrainska folket med ett ideologiskt betingat folkmord.

https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-talet-han--hotar-med-ett-folkmord/
Citera
2022-04-16, 18:38
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Har den politiska oppositionen fått komma till tals öht? Nä tänkte väl det. Det finns och har funnits kryphål för att undkomma den totala invasionen om man följer historien bakom.
Självklart är alla ukrainare emot att bli invaderade!
Frågan är bara hur de kan ta sig ur kriget på bästa sätt. Ju längre det pågår ju svårare blir det.
Det kan rentav eskalera till WW3.

Parlamentet har sammanträtt och antagit krigslagar. Parlamentet består av regeringspartier och opposition, precis som hos oss. Försök hänga med. Det ukrainska parlamentet, regeringen och Ukrainas president företräder folket och landet.

Det enda sättet för Ukraina att överleva är att nedkämpa fienden tills han inte längre har förmåga att påtvinga Ukraina sin vilja. Ukrainas fiende, Ryssland, är också vår motståndare som hotar oss och kränker våra gränser. Varje nedskjutet ryskt flygplan och dödad rysk soldat gör oss säkrare.
Citera
2022-04-16, 18:39
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

Det går riktigt dåligt

De sa att ukraina och kiev skulle falla inom 48h och titta hur det går. Snart 2mån av bombning utan framsteg

Att du ens tvivlar på det är lite märkligt
Citera
2022-04-16, 18:43
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Svår propagandakampanj från väst. Det här är nog det värsta jag sett under min livstid. Det motsvarar nog ungefär den man körde mot Serbien mot 90-talet, bara att tekniken är bättre utvecklad idag. Sen stämmer säkert 20-30% av det som sägs.

Haha
Fortsätt du trösta dig själv

Men vi fattar, du är serb och det gör ont i er att se storebror/pappa/gud få däng av ett mycket svagare land..
Citera
2022-04-16, 18:47
Medlem
Citat:
Har den politiska oppositionen fått komma till tals öht? Nä tänkte väl det.

Ja i Ryssland är andras åsikter än Putins förbjudna!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in