Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Min erfarenhet är att ateister ofta förnekar sånt som manifesteras så pass ovanligt att det brukar ifrågasättas och bortförklaras i allmänhet. Om någon har haft en sanndröm så är det en tillfällighet. Om någon sett något som inte är allmänt accepterat så är det en synvilla. Om någon har haft märkliga nära-döden-upplevelser så finns psykologiska förklaringar osv.
Det känns som att du missar viktiga detaljer.
Om jag utgår ifrån dina exempel ex:
En sanndröm kan vara allt från en dejavu-känsla som vi sedan efterrationaliserar till att tro att vi redan sett det tidigare till kanske en profetisk syn av framtiden och en nära döden-upplevelse kan vara hjärnans sätt att lugna oss när vi är på väg att dö eller så kan det vara en glimt in i färden mot efterlivet, men hur kan vi avgöra sanningen i detta och hur ska det härledas till något övernaturligt? Det finns ju ingenting att jobba med där. Vi kan alltså inte göra några slutsatser och vi kan inte använda det som evidens. Är det då bortförklarat eller avfärdat? Nej, men vi kan inte grunda några uppfattningar på det eftersom vi inte kan bedöma vad som är sanning och vad som inte är det. Det är i bästa fall satt på hyllan som ett okänt fenomen eller så går vi med sannolikhetslära och utgår ifrån det vi redan känner till och jämför det med det om vi är tvungna att ta en ställning.
Det finns övernaturliga förslag för vad det kan vara och det finns naturalistiska sådana. Bara för att det kan förklaras på ett naturalistiskt sätt betyder det inte att det är sanningen bara för att det är naturalistiskt om vi inte kan härleda det med bevis.
Så slutsatsen för mig är att vi inte har några som helst sanningsbedömande verktyg för att bearbeta dessa fenomen. Vi kan inte utesluta att det är våra hjärnor som jävlas med oss och vi kan inte utesluta att något utanför vår gemensamma erfarenhetsbank hänt. Vi måste helt enkelt avvakta eller utgå ifrån de orsaks-mallar vi redan har.
Citat:
Gud finns i en annan värld som vi inte ser och som vi avlägsnar oss ifrån alltmer. Han är nog lika ointresserad av att styra upp vår orättfärdiga värld som att styra upp maffians angelägenheter. Vi skulle inte ha någon information om detta alls om det inte vore för profeterna.
Fast inget av det vet du ju. Du tror det bara. Baserat på en serie återberättade uppgifter.