2022-03-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Varför skulle Gud se någon mening i att överbevisa dig om hans existens om du inte vill vara medlem i hans klubb? Vad har han för behov av ditt erkännande av att han existerar?
Ingen aning. Det är inte den hypotetiska guden jag ber om bevis, det är er troende.

Vill ni övertyga ateister om att Gud existerar, så är det konkreta evidens som gäller.
Det är den enda anledningen till att iallafall jag inte tror på honom; att det saknas belägg för hans existens.
Senast redigerad av GamlaDraggen 2022-03-30 kl. 16:02.
Citera
2022-03-30, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är du som vill ha bevis. Vad som är bevis för den ene kanske inte är det för den andre.
Då får ni troende presentera det ni anser vara evidens för guds existens, så får vi se om vi andra tycker att evidensen håller eller inte.

Jag har sett väldigt många försök till gudsbevis och det har hittills uteslutande bestått av diverse logiska felslut och pseudovetenskap.

Citat:
Men vad är det du vill ha bevis för? Att det finns osynliga makter? Att någon har iordningställt jorden? Att universum är avsiktligt skapat?
Dessa saker vill jag gärna se bevis för, ja.

Citat:
Att allting inte är så som det står i tidningar och vetenskapliga tidskrifter?
Vad detta skulle ha med saken att göra förstår jag inte.
Citera
2022-03-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Då får ni troende presentera det ni anser vara evidens för guds existens, så får vi se om vi andra tycker att evidensen håller eller inte.

Jag har sett väldigt många försök till gudsbevis och det har hittills uteslutande bestått av diverse logiska felslut och pseudovetenskap.

Dessa saker vill jag gärna se bevis för, ja.

Det bästa bevisförsöket är väl det "kosmologiska gudbeviset". Och då tycker jag ändå att det är ganska dåligt eftersom det gör ett undantag för Gud när det gäller att behöva ha en orsak till sin existens. Uruselt till och med.

Men det betyder inte att Gud inte existerar MED en orsak till sin existens.

Men att bevisa tro är väl en paradox för kunde man det skulle det inte vara tro.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-03-30 kl. 16:39.
Citera
2022-03-30, 16:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Alltså om världen verkligen är så som den beskrivs? Finns det ovanliga märkliga fenomen som ingen talar om?
Citera
2022-03-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ingen aning. Det är inte den hypotetiska guden jag ber om bevis, det är er troende.

Vill ni övertyga ateister om att Gud existerar, så är det konkreta evidens som gäller.
Det är den enda anledningen till att iallafall jag inte tror på honom; att det saknas belägg för hans existens.
Jag har inget behov av att försöka bevisa det. Särskilt som Gud själv snarare har intresse av att cementera otron hos de som ändå inte gillar vägen till honom vilken är Jesus och hos de som inte vill gå igenom dörren till honom vilken är Jesus.

Allt är redan framlagt för att tas emot eller förkastas. Har man fått höra men inte tar emot det så är man inte aktuell.

Varför ska man försöka nöta mot det?

Låt den som inte hört få höra och låt sedan den som inte tror fortsätta med det och den som tror fortsätta med det.
Citera
2022-03-30, 16:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag vet inte om universum är "avsiktligt skapat" eller bara är en konsekvens av en överordnad dynamisk ordning, ungefär som att stjärnor bildas under stor gravitation. Men vem anser GamlaDraggen är den Gud som enligt honom inte finns?

Vad som står i vetenskapliga tidskrifter utvecklas kraftigt med tiden och den ena erans sanning är inte den andras lik. Dessutom är vetenskap en tradition för hur en begränsad och formaliserad del av verkligheten studeras. Man kan bestämma själv vad man söker, att bekräfta "vetenskap" som allmän sanning eller att bekräfta undantag från konsensus. Vad tror du en nobelpristagare gör?

Det är självklart att vetenskap inte kan beskriva stor makt som inte vill låta sig beskrivas vetenskapligt. Se bara på UFO-debaklet: trots att 'UFO' är avsiktligt vagt formulerat så är konsensus avlägset. Folkhopar ser, häpnar och bortförklaras slarvigt eller efter noggranna undersökningar. Det krävs en fullskalig avsiktlig maktdemonstration för att ena mänskligheten här.

De som ska försöka påvisa eller motbevisa Gud måste först klargöra vad de anser att 'Gud' står för. Jag klargör Gud som den person Jesus kom från med sitt budskap och ser Jesus som ett sanningsvittne.

Du kunde alltså inte uppfylla de krav du själv ställde.
Typiskt.

Du påstår att vetenskapliga "tidskrifter" utvecklas kraftigt med tiden och den ena erans sanning är inte den andras lik. Kan du ge ett faktiskt exempel på vad du menar? Att vetenskapen utvecklas är ju uppenbart, men det betyder inte att den ena erans sanning inte är den andra lik. Vilken tidigare "vetenskaplig sanning" är inte längre lik dagens "vetenskapliga sanning"?
Ge exempel så man förstår vad du baserar ditt resonemang på eftersom det annars så vitt jag kan se verkar vara helt lösryckt och totalt felaktigt.
Senast redigerad av Smeso 2022-03-30 kl. 17:02. Anledning: Ett ord saknades
Citera
2022-03-30, 16:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du kunde alltså inte uppfylla de krav du själv ställde.
Typiskt.

Du påstår att vetenskapliga "tidskrifter" utvecklas kraftigt med tiden och den ena erans sanning är inte den andras lik. Kan du ge ett faktiskt exempel på vad du menar? Att vetenskapen utvecklas är ju uppenbart, men det betyder inte att den ena erans sanning är den andra lik. Vilken tidigare "vetenskaplig sanning" är inte längre lik dagens "vetenskapliga sanning"?
Ge exempel så man förstår vad du baserar ditt resonemang på eftersom det annars så vitt jag kan se verkar vara helt lösryckt och totalt felaktigt.
Hoppas du inte trollar. Jag ville bara veta var GamlaDraggen stod ifråga om Gud och skapelse och jag skrev att den ena vetenskapliga sanningen inte är den andra lik.

Jag försöker bara klargöra vilka frågeställningar han vill diskutera.
Citera
2022-03-30, 17:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Min erfarenhet är att ateister ofta förnekar sånt som manifesteras så pass ovanligt att det brukar ifrågasättas och bortförklaras i allmänhet. Om någon har haft en sanndröm så är det en tillfällighet. Om någon sett något som inte är allmänt accepterat så är det en synvilla. Om någon har haft märkliga nära-döden-upplevelser så finns psykologiska förklaringar osv.

Gud finns i en annan värld som vi inte ser och som vi avlägsnar oss ifrån alltmer. Han är nog lika ointresserad av att styra upp vår orättfärdiga värld som att styra upp maffians angelägenheter. Vi skulle inte ha någon information om detta alls om det inte vore för profeterna.
Citera
2022-03-30, 17:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hoppas du inte trollar. Jag ville bara veta var GamlaDraggen stod ifråga om Gud och skapelse och jag skrev att den ena vetenskapliga sanningen inte är den andra lik.

Jag försöker bara klargöra vilka frågeställningar han vill diskutera.

Jo, jag såg nyss att jag glömt ett "inte".

Det jag menade är att du påstår att den ena vetenskapliga sanningen inte är den andra lik, men kan du ge exempel på det. Det är ju enligt vad jag kan se ett totalt felaktigt påstående.
Vilken "vetenskaplig sanning" är plötsligt olik andra "vetenskapliga sanningar"?

Vetenskapen går ju framåt i samma riktning, den växlar inte in på något sidospår helt plötsligt.

Ett exempel är ju t.ex. inom atomteorin. Den har utvecklats från att först bara inkludera en atom, sedan upptäckte man att atomen inte var enhetlig, utan bestod av mindre delar, Sedan upptäckte man att den hade protoner och elektroner och sedan upptäcktes att det även fanns neutroner o.s.v.

Varje ny modell som man kommer fram till är mer avancerad än den tidigare, men är lik den tidigare modellen.

Ge alltså ett exempel på vad du menar med att den ena vetenskapliga sanningen inte skulle vara den andra lik.
Citera
2022-03-30, 17:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, jag såg nyss att jag glömt ett "inte".

Det jag menade är att du påstår att den ena vetenskapliga sanningen inte är den andra lik, men kan du ge exempel på det. Det är ju enligt vad jag kan se ett totalt felaktigt påstående.
Vilken "vetenskaplig sanning" är plötsligt olik andra "vetenskapliga sanningar"?

Vetenskapen går ju framåt i samma riktning, den växlar inte in på något sidospår helt plötsligt.

Ett exempel är ju t.ex. inom atomteorin. Den har utvecklats från att först bara inkludera en atom, sedan upptäckte man att atomen inte var enhetlig, utan bestod av mindre delar, Sedan upptäckte man att den hade protoner och elektroner och sedan upptäcktes att det även fanns neutroner o.s.v.

Varje ny modell som man kommer fram till är mer avancerad än den tidigare, men är lik den tidigare modellen.

Ge alltså ett exempel på vad du menar med att den ena vetenskapliga sanningen inte skulle vara den andra lik.
Innan kvantfysiken och Feynman tänkte man sig att en elektron i rörelse i förhållande till en observatör rörde sig längs någon kurva, sedan uppfattades rörelsen som en vågrörelse och efter Feynman som ett komplext fenomen där elektronen omväxlande förvandlades till elektromagnetisk strålning eller något annat och tillbaka igen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Path_integral_formulation
Citera
2022-03-30, 17:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Innan kvantfysiken och Feynman tänkte man sig att en elektron i rörelse i förhållande till en observatör rörde sig längs någon kurva, sedan uppfattades rörelsen som en vågrörelse och efter Feynman som ett komplext fenomen där elektronen omväxlande förvandlades till elektromagnetisk strålning eller något annat och tillbaka igen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Path_integral_formulation

Den nya modellen är ju bara mer specifik.
Poängen är "uppfattades". Nya upptäckter förfinar tidigare observationer. De gör inte de tidigare observationerna helt felaktiga.

Kvantfysiken är dessutom lite speciell i och med att den bara gäller under vissa förhållanden. Den gör inte den tidigare "fysiken" felaktig.
Citera
2022-03-30, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det bästa bevisförsöket är väl det "kosmologiska gudbeviset". Och då tycker jag ändå att det är ganska dåligt eftersom det gör ett undantag för Gud när det gäller att behöva ha en orsak till sin existens. Uruselt till och med.

Men det betyder inte att Gud inte existerar MED en orsak till sin existens.
Håller med. Det är ett rakt igenom uruselt "bevis".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in