2022-04-10, 15:33
Medlem
Tsirujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundensarn
Lite trist att studieortsdiskussioner tenderar att rendera i enkla slutsatser.

Med en tmligen grund slutledningsfrmga gr det utan svrighet att se att de strre Sthlms-byrerna har en klar vervikt av anstllda frn tre universitet. Sambandet r s uppenbart att viss grad av kausalitet mste finnas.

Det finns ocks rent logiska frklaringar som stdjet ett kausalt samband. Dels befolkas generellt de strre universiteten av bttre studenter d intagningspongen r hgre, dels torde undervisningen vara skarpare pga metoder och/eller lraruppsttningen samt av hgre intellektuellt utbyte frn skarpare studenter. Andra frklaringspunkter kan vara nrheten till extrajobb (sthlm och uppsala).

Ocks lite kul att de som sjlvskert hvdar att institution inte spelar roll hnvisar till HR. HR har vid sista rekryteringssteget fr associate-roller en marginell pverkan.

Av egna erfarenheter vet jag flera praktiserande partners med en vldigt bestmd uppfattning i frgan. Dvs att som huvudregel anstlla frn de tre stora institutionerna. Lgg till andra som skert tycker liknande utan att vilja stmplas som elitistiska - det r ju en inte alldeles politiskt korrekt hllning.

Tycker att trdens medlemmar grna kan upphra med att ge verklighetsfrnvnda rd. Det finns ingen karrirsmssig frdel fr gemene jurstud att inte plugga p LU, UU eller SU. Hur <stor> nackdelen r till fljd av studier i exempelvis Karlstad eller rebro r en mer intressant frga.

Var tydligen elitistisk fr jag tnkte s. Och just det, fick ocks all min information frn suits.

Sambandet finns dr, klart och tydligt. LU,UU, och SU-studenter har en frdel gentemot andra studenter.
Citera
2022-04-10, 16:06
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Du behver inte bygga ett stort ntverk, lovar.

Vad jag menade med att "inte vara ett ufo" r mest att du ska kunna framst som en rimlig person p en arbetsintervju. Men det gller ju egentligen fr alla utbildningar och branscher.

En utbildning dr det r betydligt viktigare att faktiskt ntverka r ekonomi. Hll dig borta drifrn och se till att bli en juriststudent med goda betyg s ska det inte vara ngra problem.

Tack
Citera
2022-04-11, 22:38
Medlem
Ngon som har bra erfarenhet av att gra uppsatspraktik? r det meriterande fr framtida jobb? Det knns lagom surt att praktisera 10 veckor oavlnat om det nd inte spelar ngon roll fr CV:t. Har hrt lite olika sikter i frgan, drav min frga.

Edit: Jag har allts hrt att om man lyckas komma in p en byr som uppsatspraktikant hade man sannolikt kommit in p samma byr direkt efter examen utan uppsatspraktiken i ryggen. D r det ju mer vrt att ta det lugnt sista terminen...
Senast redigerad av Kylvagresultat 2022-04-11 kl. 22:45.
Citera
2022-04-14, 10:31
Medlem
Lser just nu processrtt och d sklart Ekelf serien. Knner mig rtt frvirrad och r osker p hur jag ska angripa litteraturen. Vi har ftt en del lsanvisningar och hittils har jag lst kapitel i sin helhet enligt anvisningarna. Frgan r om jag snarare br konsultera litteraturen som ett uppslagsverk n att lsa kapitel fr kapitel. Inser att min studieteknik kanske inte r vad den borde vara, tips mottages grna.
Citera
2022-04-14, 11:55
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptologen
Lser just nu processrtt och d sklart Ekelf serien. Knner mig rtt frvirrad och r osker p hur jag ska angripa litteraturen. Vi har ftt en del lsanvisningar och hittils har jag lst kapitel i sin helhet enligt anvisningarna. Frgan r om jag snarare br konsultera litteraturen som ett uppslagsverk n att lsa kapitel fr kapitel. Inser att min studieteknik kanske inte r vad den borde vara, tips mottages grna.
Jag anvnde mest Ekelf som ett uppslagsverk, men lste ocks igenom alla bckerna kronologiskt vilket hjlpte med att frst helheten. Tipset r att fokusera p vissa delar av processrtten som r tentarelevant som t.ex. rttskraft. Sedan lser du relevanta kapitel i Ekelf 2-3 gnger. Det som verkar mindre relevant som andra halvan av Ekelf I lses enbart versiktligt.

Tipset r vl annars att lra sig skillnaden mellan rttsfakta och bevisfakta, annars blir kursen obegriplig. Fokus borde ligga p att verkligen frst alla processrttsliga begrepp.
Citera
2022-04-15, 16:41
Medlem
S3bastianflyt3s avatar
Hur ser lnerna ut fr nyexade p de strre byrerna? Ngon som har exakta siffror fr Vinge, MSA, Roschier, White & Case, Hannes Snellman, Setterwalls, CQ m.m.?
Citera
2022-04-15, 20:51
Avstngd
anwe8s avatar
S hr ser alumni-frdelningen ut hos de 100 frsta anstllda som jag kollade in (rent slumpmssigt/random) p Linkedin avseende Mannheimer Swartling i Stockholm:

39% Stockholms Uni.
28% Uppsala Uni.
21% Lund
4% Gteborgs Uni.
4% Ume
4% rebro
0% Linkping
0% Karlstad

Andel partners frn Ume, rebro, Gteborgs Uni. och Karlstad = 0 alumner (samtliga 12 verkade som associates enligt deras profiler). Samtliga partners hade en utb. frn antingen SU, UU eller Lund.

100 alumnis br nd ge en relevant fingervisning om varthn det lutar, det r ett relevant sample imo. Jag blev personligen rent chockad ver hur mnga - relativt sett - som nd har erhllit en position som associates p Mannheimer med examina frn Ume och rebro. Min absoluta vertygelse var att det skulle vara noll, s ur mitt perspektiv utgjorde nd siffrorna frn min egna lilla underskning en positiv verraskning. Det br dock nmnas att iom att inga utav vederbrande avancerat frn associate-rollen och att de frmodligen utgr lite av "kanonmat" eller utfyllnad i sammanhanget likt de otrnade soldaterna som kastades ut i strid under WW2.
Senast redigerad av anwe8 2022-04-15 kl. 21:21.
Citera
2022-04-15, 21:25
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
S hr ser alumni-frdelningen ut hos de 100 frsta anstllda som jag kollade in (rent slumpmssigt/random) p Linkedin avseende Mannheimer Swartling i Stockholm:

39% Stockholms Uni.
28% Uppsala Uni.
21% Lund
4% Gteborgs Uni.
4% Ume
4% rebro
0% Linkping
0% Karlstad

Andel partners frn Ume, rebro, Gteborgs Uni. och Karlstad = 0 alumner (samtliga 12 verkade som associates enligt deras profiler). Samtliga partners hade en utb. frn antingen SU, UU eller Lund.

100 alumnis br nd ge en relevant fingervisning om varthn det lutar, det r ett relevant sample imo. Jag blev personligen rent chockad ver hur mnga - relativt sett - som nd har erhllit en position som associates p Mannheimer med examina frn Ume och rebro. Min absoluta vertygelse var att det skulle vara noll, s ur mitt perspektiv utgjorde nd siffrorna frn min egna lilla underskning en positiv verraskning. Det br dock nmnas att iom att inga utav vederbrande avancerat frn associate-rollen och att de frmodligen utgr lite av "kanonmat" eller utfyllnad i sammanhanget likt de otrnade soldaterna som kastades ut i strid under WW2.

Jmfr antalet examinerade per lroste, justera fr geografin, och rkna ut verrepresentationen.
Citera
2022-04-15, 21:41
Avstngd
anwe8s avatar
Jag hittar enbart antal antagna till juristprogrammet per termin. Under HT 2020 antogs fljande antal till de olika programmen, br iaf ge en skaplig bild:

330 studenter, SU
270 studenter, GU
155 studenter, rebro
270 studenter, Uppsala
150 studenter, Ume
180 studenter, Lund
130 studenter, Karlstad
90 studenter, Linkping
Senast redigerad av anwe8 2022-04-15 kl. 22:27.
Citera
2022-04-15, 21:48
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Jag hittar enbart antal antagna till juristprogrammet per termin. Under HT 2020 antogs fljande antal till de olika programmen, br iaf ge en skaplig bild:

660 studenter, SU
560 studenter, GU
365 studenter, rebro
541 studenter, Uppsala
320 studenter, Ume
391 studenter, Lund
280 studenter, Karlstad
180 studenter, Linkping

N det dr kan inte stmma, br vara drygt 300 personer per termin p SU ht.
Citera
2022-04-15, 22:29
Avstngd
anwe8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
N det dr kan inte stmma, br vara drygt 300 personer per termin p SU ht.

Yes, jag hittade fel siffror, sry.

Dessa br vara korrekta:

330 studenter, SU
270 studenter, GU
155 studenter, rebro
270 studenter, Uppsala
150 studenter, Ume
180 studenter, Lund
130 studenter, Karlstad
90 studenter, Linkping

http://www.xn--antagningspong-hib.se...ristprogrammet
Citera
2022-04-15, 23:06
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Yes, jag hittade fel siffror, sry.

Dessa br vara korrekta:

330 studenter, SU
270 studenter, GU
155 studenter, rebro
270 studenter, Uppsala
150 studenter, Ume
180 studenter, Lund
130 studenter, Karlstad
90 studenter, Linkping

http://www.xn--antagningspong-hib.se...ristprogrammet

Right, egentligen vill jag ha examinerade. LUs siffor knns ocks lga. Men skitsamma. Jag dubblar antalet fr SU, UU, och LU eftersom de har vrantagning. Sen tar jag bort KAU (frsta examinerade 2022) och LiU (ej juristexamen).

660 SU = 30,9 %
540 UU = 25,3 %
360 LU = 16,9 %
270 GU = 12,6 %
150 UmU =7 %
150 U = 7 %

Om vi utgr frn din sample p 100 p en byr - som har lite andra svagheter (hur mnga partners borde U, med frsta examinerade 2009, ha? osv) underpresterar UmU/u med 3 pers. Det kan frmodligen frklaras med geografin. Jag tror vi skulle landa p ungefr samma siffra om vi enbart kollade p examinerade.

Sdan hr matte r kul, men egentligen behvs den inte. Jag har arbetat p byr och varit del av rekryteringen. Lroste spelar ingen roll. Det finns helt enkelt fr mnga andra faktorer som spelar in, till och med om ansvariga fr beslutet faktiskt tycker UU var lite finare n U. Juristutbildningen ger inte mycket ledning fr vem som blir framgngsrik p byr (vars enda syfte r att rendera vinst t delgarna; inte vara bra p juridik). Det finns fr mycket annat att g p vid intervjutillfllet n en ngon fundering kring om kanske LU:s antagningspong nd tyder p att den 25-rige kotlettfrisyren med illasittande kostym framfr dig kanske kommer vara bttre p klienthantering, frmga att jobba 60h, social kompetens och flexibilitet n hans nra identiska motsvarighet frn U.

De enda jag ngonsin hrt bry sig om lroste r skribenter i den hr trden, som har det gemensamt att de aldrig arbetat som jurister. De gr alltid p UU eller LU. Det r ett skitbra val, ha s kul; det kommer inte hjlpa er srskilt i konkurrensen. Du bor i sossesverige och har gtt igenom ett dysfunktionellt svensk skolsystem. Det r inte USA. Skaffa bra betyg och bete dig inte som en idiot p intervjun s r du safe. Samma gller fr de andra lrostena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in