Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-15, 21:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
JA, fast LP sa inte att täckjackan var bullig. Hon sa att den var något litet bullig.
Hon sa även att den inte var midjelång utan att den räckte 3-4dm ner från midjan.

https://i.imgur.com/xa4S5c4.jpg

Var hittar du det där med 3-4 decimeter? Var den knälång alltså, den jacka som LP såg?
Citera
2022-04-15, 21:45
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var hittar du det där med 3-4 decimeter? Var den knälång alltså, den jacka som LP såg?

Nej den var varken knälång eller midjelång. LP kallar det för halvlång jacka, alltså en jacka som räcker ungefär halvvägs ner på låren.

Förhör 860301 en blå något litet ”bullig” täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Äldre typ av halvlång blå jacka som man inte ser i Sverige så ofta.

Förhör 890918 (Svea hovrätt) med en mörk jacka som jag uppfattade ungefär som att den gick kanske 3 dm ned från midjan ,kanske lite mer 3-4 dm. Alltså ingen midjejacka , blå marinaktig färg så där.
Citera
2022-04-15, 21:46
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Nej, såvitt jag vet fanns det inget vittne som punktmarkerade GM.

Det blir snarare den logiska slutledningen:

1. En person med blå trekvartslång täckjacka siktas vid receptionen inne på Skandia, cirka kl. 23:19:XX (eller möjligen något tidigare, om SE drog passerkortet / stämpelkortet utanför ytterdörren istället).

2. En person med blå trekvartslång täckjacka siktas i höjd med La Carterie, cirka kl. 23:20:30.

3. En person med blå täckjacka siktas strax efter att skotten har fallit, cirka kl. 23:21:30.

4. En person med en jacka eller rock, som har blåa inslag, siktas på Tunnelgatan, cirka kl. 23:21:50 ...

Simsalabim. Case closed!

Den logiska slutledning är alltså dina fria fantasier.
Citera
2022-04-15, 21:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Då tror jag mer på HO, som såg honom den aktuella kvällen.

Vad SE själv påstår att han hade på sig, ska man verkligen lita på det?
Naturligtvis hade han inte just den rocken som han sedan visade upp sig i för polisen och media. Men kolla lite på vad exfrun har berättat, och på vad alla författare och journalister m.m. (Gunnar Wall, Lars Borgnäs, Lars Larsson, Thomas Pettersson, Krister Petersson och hans utredare m.fl.) som under flera år har intresserat sig för det här fallet har kommit fram till. Ingen av dem tror att han skulle ha haft "blå täckjacka". Undrar om du inte skojar lite med oss nu.
Citera
2022-04-15, 21:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Naturligtvis hade han inte just den rocken som han sedan visade upp sig i för polisen och media. Men kolla lite på vad exfrun har berättat, och på vad alla författare och journalister m.m. (Gunnar Wall, Lars Borgnäs, Lars Larsson, Thomas Pettersson, Krister Petersson och hans utredare m.fl.) som under flera år har intresserat sig för det här fallet har kommit fram till. Ingen av dem tror att han skulle ha haft "blå täckjacka". Undrar om du inte skojar lite med oss nu.

Nej, det är bara att läsa innantill i förhöret av HO, väktare på Skandia den aktuella kvällen:

"F: Nej, hur var han klädd?

HO: Ja, han var klädd i någon mörkblå jacka, jag vet inte om den var såkallad trekvartslång eller om den var midjekort. Men jag tippar på att den var trekvartslång."

Vad diverse författare och journalister tycker är tämligen irrelevant i jämförelse med primärkällor.
Citera
2022-04-15, 22:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Nej, det handlar om ett signalement som ser ut att återkomma vid minst fyra relevanta punkter.

Från de fyra vittnen som såg individen på nära håll.
Citera
2022-04-15, 22:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej den var varken knälång eller midjelång. LP kallar det för halvlång jacka, alltså en jacka som räcker ungefär halvvägs ner på låren.

Förhör 860301 en blå något litet ”bullig” täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Äldre typ av halvlång blå jacka som man inte ser i Sverige så ofta.

Förhör 890918 (Svea hovrätt) med en mörk jacka som jag uppfattade ungefär som att den gick kanske 3 dm ned från midjan ,kanske lite mer 3-4 dm. Alltså ingen midjejacka , blå marinaktig färg så där.

Tackar!

Det från den 1:a mars är intressant, om man jämför med HO:s beskrivning av SE:s jacka:

"F: Var det typ någon sådan där sportjacka eller var det en modern jacka eller var det så kallad gubbjacka?

HO: Ja, jag fick för mig att det var ingen modern täckjacka utan det kan varit en lite äldre sådan där gubbmodell som man kallar det för."
Senast redigerad av Dalulven 2022-04-15 kl. 22:24.
Citera
2022-04-15, 22:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Håller med.
I efterkonstruktionernas anda kan man klä på SE vad man vill.
Sedan alla dessa lögnbeskyllningar.

Rent utav dumt av SE att börja ljuga om sin klädsel och chansa när han vet att väktarna sett honom.
Men han är som vanligt synsk och vet att väktarna inte minns, inte konfronteras samt att poliserna ska göra ett uselt jobb.

Teorin med SE är urspårad.
Citera
2022-04-15, 22:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Håller med.
I efterkonstruktionernas anda kan man klä på SE vad man vill.
Sedan alla dessa lögnbeskyllningar.

Rent utav dumt av SE att börja ljuga om sin klädsel och chansa när han vet att väktarna sett honom.
Men han är som vanligt synsk och vet att väktarna inte minns, inte konfronteras samt att poliserna ska göra ett uselt jobb.

Teorin med SE är urspårad.

Det är inte jag som klär på Skandiamannen en blå trekvartslång täckjacka samt keps med knäppen och öronlappar. Det är HO i receptionen, som såg honom den aktuella kvällen. Vilket sammanträffande!

Om inte PH hade reagerat så hade väl personalen på Skandia aldrig blivit hörd?

SE nämner aldrig väktarna i förhöret den 25:e april.

Så vi har lyxen att ha mer information än vad han hade räknat med.

Förmodligen blev han överraskad av att han inte var osynlig. Signalementet gick ut redan dag ett. Men han repade snabbt mod.

För som det heter i breven: "mej får ni inte tag på".
Citera
2022-04-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Hehe, tja de enda jag vet som bestämt hävdar att SE hade blå täckjacka är Thomas P och förvisso Mattias G, och möjligen en och annan anhängare. Det vill säga man hävdar att vid Grand är Engström den man i blå jacka som Mårten ser. Men när Engström har sprängt ljudvallen och möjligen några väggar på vägen så materialiseras han sen vid Tunnelgatan iklädd mörk rock och det är enligt Pettersson högst logiskt eftersom många vittnen har sett något som liknar en mörk rock.
Citera
2022-04-15, 22:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Hehe, tja de enda jag vet som bestämt hävdar att SE hade blå täckjacka är Thomas P och förvisso Mattias G, och möjligen en och annan anhängare. Det vill säga man hävdar att vid Grand är Engström den man i blå jacka som Mårten ser. Men när Engström har sprängt ljudvallen och möjligen några väggar på vägen så materialiseras han sen vid Tunnelgatan iklädd mörk rock och det är enligt Pettersson högst logiskt eftersom många vittnen har sett något som liknar en mörk rock.

Och, icke att förglömma, väktaren inne på Skandia, som satt i receptionen när SE kom in:

"F: Nej, hur var han klädd?

HO: Ja, han var klädd i någon mörkblå jacka, jag vet inte om den var såkallad trekvartslång eller om den var midjekort. Men jag tippar på att den var trekvartslång."
Citera
2022-04-15, 22:53
Otto och Matte om den rika förekomsten av kvarglömda persedlar i den smällkalla februarinatten varav en blå täckjacka vid socialdemokraten Brantings sista viloplats på Adolf Fredrik kyrkogård förefaller vara intressantast. https://www.youtube.com/watch?v=wUe4LjtiBPA
Senast redigerad av jajagvinner 2022-04-15 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in