• 1
  • 2
2022-04-15, 17:16
Medlem
Pederhosens avatar
Ja, har en dryg miljon på sparkontot som ju inte är långsiktigt bra pga inflationen men nu när inflationen stiger ännu mer blir det verkligen dags för åtgärd så inte besparingar äts upp.

Jag har långsiktigt sparande på 5-15 år i åtanke, och då dugger det ju inte med räntekonton för att skydda mot inflationen. Indexfonder är ju bra men just nu är ju börsen extra instabil då man inte vet hur världsläget går.

Tänker mig en kombination av räntefonder, indexfonder, samt någon ytterligare lågrisk men inflationsskyddade sparform så inte allt går åt helvete om världen gör det.

Utifrån världsläget just nu, vad verkar rimligt att spara procentuellt av besparingarna i formerna ovan med långsiktigt sparande med en buffert att kunna ta ut vid nödsituationer?

Ekonomi är inte min starkaste sida och intresse, men inflationen och världsläget gör att det känns som jag bör lyssna på kloka huvuden i frågan.
Citera
2022-04-15, 17:29
Medlem
Zionistreport97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, har en dryg miljon på sparkontot som ju inte är långsiktigt bra pga inflationen men nu när inflationen stiger ännu mer blir det verkligen dags för åtgärd så inte besparingar äts upp.

Jag har långsiktigt sparande på 5-15 år i åtanke, och då dugger det ju inte med räntekonton för att skydda mot inflationen. Indexfonder är ju bra men just nu är ju börsen extra instabil då man inte vet hur världsläget går.

Tänker mig en kombination av räntefonder, indexfonder, samt någon ytterligare lågrisk men inflationsskyddade sparform så inte allt går åt helvete om världen gör det.

Utifrån världsläget just nu, vad verkar rimligt att spara procentuellt av besparingarna i formerna ovan med långsiktigt sparande med en buffert att kunna ta ut vid nödsituationer?

Ekonomi är inte min starkaste sida och intresse, men inflationen och världsläget gör att det känns som jag bör lyssna på kloka huvuden i frågan.
https://www.xact.se/Constituents?pro...3GXeFl32HDVpMq
Kolla in denna, delar ut 5 procent per år.
Citera
2022-04-15, 17:56
Medlem
Babajis avatar
Citat:
men just nu är ju börsen extra instabil då man inte vet hur världsläget går.

Det vet man aldrig.

I ditt fall, med 5-10 års sparhorisont skulle jag sätta 50% i en global indexfond, och 50 % på sparkonto. Flytta över 10% på sparkonto med insättningsgaranti och ränta, för varje år du närmar dig att använda pengarna.
Citera
2022-04-15, 18:00
Medlem
Högrisk play: lägg en liten del i https://app.anchorprotocol.com/earn (19.48% APY)

Hur du gör, får du googla dig till
Citera
2022-04-15, 18:03
Medlem
Köp olja.
Citera
2022-04-15, 18:13
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Det vet man aldrig.

I ditt fall, med 5-10 års sparhorisont skulle jag sätta 50% i en global indexfond, och 50 % på sparkonto. Flytta över 10% på sparkonto med insättningsgaranti och ränta, för varje år du närmar dig att använda pengarna.

Tack för råd, läser också att det finns realräntefonder som lägre risk än indexfonder för just inflationsskydd, men räntefonder/obligationer kanske inte är så bra med dagens förväntade räntelägen?
Citera
2022-04-15, 18:37
Medlem
All in på bitcoin så kommer du ha dubblat det inom 5 år
Citera
2022-04-15, 18:45
Medlem
Pederhosens avatar
Vad gäller global indexfond har jag hört en del gott om Länsförsäkringars global indexfond, är detta allmän sanning att det är bra att satsa på eller finns ännu bättre kandidater för globala indexfonder?
Citera
2022-04-15, 18:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Du tänker rätt, sätt ihop ett isk-konto med indexfonder (svenska och utländska) 40%, räntefonder 20%, fastighetsfonder 20%, och råvarufonder 20%. Sedan kan du justera risknivån med fördelningen.
Citera
2022-04-15, 18:50
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Tack för råd, läser också att det finns realräntefonder som lägre risk än indexfonder för just inflationsskydd, men räntefonder/obligationer kanske inte är så bra med dagens förväntade räntelägen?

Just nu ser jag ingen fördel med räntefonder gentemot vanligt bankkonto med ränta. Vet du med dig att du inte kommer behöva pengarna på några år kan du ju dessutom binda dom och få lite bättre ränta än vad du kan få rörligt

Citat:
Vad gäller global indexfond har jag hört en del gott om Länsförsäkringars global indexfond, är detta allmän sanning att det är bra att satsa på eller finns ännu bättre kandidater för globala indexfonder?

Kör på den, det blir bra

Alternativt för att göra det ännu lättare kan du sätta allt på lysa med en 50/50 fördelning mellan aktier räntor. Förmodligen bästa alternativet för dig som enligt dig själv inte har så stor koll.
Citera
2022-04-15, 18:57
Medlem
Lysa/opti 33%
Indexfonder 33%
33% nått tråkigt sparkonto för o safea i dessa tider
Citera
2022-04-15, 21:19
Medlem
Sprid ut i många olika branscher, blanda fonder och aktier. Investmentbolag är en höjdare om du känner att du inte har koll.
Viktigast av allt är att du inte går in med allt på en gång. Lägger du in hela ditt kapital på en topp kan det bli riktigt tråkigt för dig.
Dra in runt 25 000 i månaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in