Citat:
Ursprungligen postat av
Pederhosen
Jag har lngsiktigt sparande p 5-15 r i tanke, och d dugger det ju inte med rntekonton fr att skydda mot inflationen. Indexfonder r ju bra men just nu r ju brsen extra instabil d man inte vet hur vrldslget gr.
Stor skillnad p 5 r och 15 r. Placering p 10-15 rs sikt s hade jag ltit det mesta g in i aktier. Men det kommer frmodligen bli stkigt framver innan det blir mer klart vad som hnder med inflationen och konjunkturen s det kan vara klokt att sprida ut kpen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pederhosen
Tack fr rd, lser ocks att det finns realrntefonder som lgre risk n indexfonder fr just inflationsskydd, men rntefonder/obligationer kanske inte r s bra med dagens frvntade rntelgen?
Nej, rntefonder r en dlig id nu med frvntat stigande rntor. Det inkluderar ven realrntefonder.
Fr aktier finns det ju olika bolag/branscher som man kan frmoda kommer klara hg inflation bra baserat p hur det gtt historiskt. Tror man p hg inflation fr lng tid framver s kan man lmpligen vervikta sig mot dem framfr att bara kpa ngot brett index. Dock har det ju redan skett ett stort flde till den typen av bolag nu s man r kanske lite sent ute med den idn.
Sen istllet fr att hlla en stor hg med bara cash (sparkonto) och lta inflationen ta upp dem hade jag hellre satt en del i guld. Guldpriset har visserligen ocks gtt upp en del nu, men det r nd ganska blygsam uppgng n s lnge. Vill man inte kpa fysiskt guld finns det ETC:er som r backade av fysiskt guld, ex.
Xetra Gold. Jag ger ven lite aktier i royalty/streaming-bolag (som
https://www.franco-nevada.com/) som brukar vara hyggligt kopplat till guldpriset.