• 1
  • 2
2022-04-15, 21:37
Medlem
drullureds avatar
delmetaller, guld och silver. De str emot inflation i ur och skur.
Citera
2022-04-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Jag har lngsiktigt sparande p 5-15 r i tanke, och d dugger det ju inte med rntekonton fr att skydda mot inflationen. Indexfonder r ju bra men just nu r ju brsen extra instabil d man inte vet hur vrldslget gr.
Stor skillnad p 5 r och 15 r. Placering p 10-15 rs sikt s hade jag ltit det mesta g in i aktier. Men det kommer frmodligen bli stkigt framver innan det blir mer klart vad som hnder med inflationen och konjunkturen s det kan vara klokt att sprida ut kpen.
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Tack fr rd, lser ocks att det finns realrntefonder som lgre risk n indexfonder fr just inflationsskydd, men rntefonder/obligationer kanske inte r s bra med dagens frvntade rntelgen?
Nej, rntefonder r en dlig id nu med frvntat stigande rntor. Det inkluderar ven realrntefonder.

Fr aktier finns det ju olika bolag/branscher som man kan frmoda kommer klara hg inflation bra baserat p hur det gtt historiskt. Tror man p hg inflation fr lng tid framver s kan man lmpligen vervikta sig mot dem framfr att bara kpa ngot brett index. Dock har det ju redan skett ett stort flde till den typen av bolag nu s man r kanske lite sent ute med den idn.

Sen istllet fr att hlla en stor hg med bara cash (sparkonto) och lta inflationen ta upp dem hade jag hellre satt en del i guld. Guldpriset har visserligen ocks gtt upp en del nu, men det r nd ganska blygsam uppgng n s lnge. Vill man inte kpa fysiskt guld finns det ETC:er som r backade av fysiskt guld, ex. Xetra Gold. Jag ger ven lite aktier i royalty/streaming-bolag (som https://www.franco-nevada.com/) som brukar vara hyggligt kopplat till guldpriset.
Citera
2022-04-15, 22:39
Medlem
Jag hade i din sits d frdelat typ 50 procent I en global indexfond 25 procent guld 25 procent cash med lite rnta eller ngot.
Citera
2022-04-24, 11:31
Medlem
Pederhosens avatar
Kan ju nmna att jag tagit till mig rden hr och bestmt mig fr att lgga in 50% p globala indexfonder, funderar p att lgga in 10-30% i guld och har ftt intrycket att PHYS Guld r bttre val.

https://www.nxtmine.com/precious-met...why-16k-views/

S lngt verkar Xetra gold intressantast, men kollar ven p Royal Mint
Citera
2022-04-24, 20:32
Medlem
Pederhosens avatar
En frmodligen dum frga frn en som inte har s mycket ekonomiskt koll, men jag har nu noterat att mnga fonder som t.ex. kan kpas frn Avanza inte finns tillgngliga nr man frsker kpa dem via ISV p sina banker?

r det ett faktum att banker enbart erbjuder ett begrnsat utbud av fonder fr kp via dem? Kan man kpa fonder separat som sedan "flyttas" till sin bank s man fr allt samlat p samma stlle?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in