2022-04-15, 11:09
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Anledningen till att alla andra fartyg i gruppen åkte från Moskva är ju att man inte vill att branden i ammunitionslagret skulle hoppa från skepp till skepp.

Den ryska eskadern låg ju inte ihopklumpad runt flaggskeppet. De låg i en linje utsträckt över flera distansminuter. När Moskva fick problem, så avlägsnade sig inte eskorten från henne, utan girade 45 grader styrbord för att komma bort från vad som i sjökrigssammanhang kallas "an angry coast".

Länk: https://corporalfrisk.com/
Citera
2022-04-15, 11:13
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Skärp dig, i en eskader ligger man inte några tiotal, eller ens några hundratal meter från varandra, och så långt kan eldsvådor eller konventionella explosioner knappast "precisionshoppa"..

Jag kanske borde ha använt men jag litade på ironin var övertydlig. Jag tar på mig den.
Citera
2022-04-15, 11:14
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Med tanke på de vapen som Putin/Ryssland har och vad han skulle kunna göra med dem, så är han omtänksam. Alla de bomber som Ryssland hittills har avfyrat mot Ukraina, de skulle kunna ha avfyrats i syfte att ha ihjäl civila och förstöra deras bostadshus och på så sätt tvinga de ukrainska styrkorna att ge upp.
Och tänk, vad tror du att Hitler skulle ha gjort om han hade tusentals kärnvapen under andra världskriget?

Och allt sådant som tex förlusten av fartyget Moskva, det riskerar bara att göra Putin mer brutal. Det riskerar alltså inte att göra Rysslands militära kraft svagare, iallafall inte märkbart svagare. Ryssland kan fortfarande sätta in de riktigt tunga artillerierna mot Ukraina om de vill göra det. Och jag tycker därför att människor inte ska ge Putin/Ryssland en anledning att bevisa det, genom att håna dem och hävda att deras militär är värdelös.

Nej, vi får ge dem Gotland så att ingen blir upprörd. Hjälper inte det får vi ge bort Öland med. Allt för att vi inte ska bli attackerade.

Vad fan menar du att Ukraina ska göra? Skita i att skjuta tillbaka eller?
Citera
2022-04-15, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Angående på vilket djup Moskva vilar hittade jag denna karta:

https://www.researchgate.net/figure/General-bathymetric-map-of-the-NW-Black-Sea_fig6_309763806

Finns flera sjökartor med olika djupangivelser. Sök: bathymetric map Black Sea

Gissningsvis omkring 100m djup där hon ligger o går då "hyfsat lätt" att bärga.

Trimix o heliumdykare är kanske de nya turisterna om de inte plockar upp M?

Fast vad skulle man bärga? Ett totalskadat fartygsskrov? Konventionella missiler som må vara oavfyrade, men aldrig lär kunna återanvändas?

En av grejerna skulle teoretiskt vara om det fanns kärnstridsspetsar ombord, men det är helt obekräftade påståenden som gjort gällande att så skulle vara fallet, och till och med om det vore på det viset är det oerhört komplicerat - och dyrt - att i så fall lokalisera dem, sannolikt inne i fartyget. Det finns knappast några "rogue states" eller terroristgrupper som skulle klara av den saken, särskilt inte i smyg (det är i fredstid normalt ganska vältrafikerade vatten), utan bara ryssarna själva, eller en annan internationellt renommerad bärgare.

Den andra vore att av rent etiska skäl och för att hedra minnet av sina egna soldater att man försökte bärga så många kroppar man kan, men mot detta talar flera saker. Dels har ryssarna ingen direkt historia av att agera på det viset, dels finns även den gängse synen att ett sjunket fartyg är att betrakta som en gravplats och att de förolyckade ska få sitt vilorum där de miste sina liv. Slutligen - fast det kan vi ju inte veta - om det har brunnit länge innan fartyget sjönk så är sannolikheten rätt stor att det inte skulle finnas mycket mänskliga kvarlevor att bärga och identifiera ens om man försökte.
Citera
2022-04-15, 11:17
Medlem
Citat:
Jag kanske borde ha använt men jag litade på ironin var övertydlig. Jag tar på mig den.

Ok, då får jag väl vara storsint tillbaka; jag skrev faktiskt grinigare ursprungligen, men såg sen att det blev onödigt spydigt, så jag ändrade litet. Ingen skada skedd, sköt om dig!
Citera
2022-04-15, 11:22
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Anledningen till att alla andra fartyg i gruppen åkte från Moskva är ju att man inte vill att branden i ammunitionslagret skulle hoppa från skepp till skepp.
Nja det är ganska osannolikt, är det så vore det höjden av feghet, att låta sina kamrater drunka. Särskilt eftersom turkiska och rumänska fartyg räddare ryssar.

Snarare tror jag panik uppstod över vad som träffat Moskva och att de nu stod utan AA support.
Citera
2022-04-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Nja det är ganska osannolikt, är det så vore det höjden av feghet, att låta sina kamrater drunka. Särskilt eftersom turkiska och rumänska fartyg räddare ryssar.

Snarare tror jag panik uppstod över vad som träffat Moskva och att de nu stod utan AA support.

Det blir i nuläget spekulationer, men i mörker och svår sjögång och när fartygen ligger några distansminuter från varandra, hur snabbt kan de andra fartygen tänkas ha uppfattat dels att något hänt, men än viktigare, hur snabbt kan de ha uppfattat att det var riktigt allvarligt?

(Den här sortens fartyg är ju gjorda för att tåla en del, så även vid en attack finns det ju flera "nivåer av elände" och totalutslagning och till och med förlisning lär väl knappast vara det man omedelbart utgår ifrån.)
Senast redigerad av Jatroddejavaprometeus 2022-04-15 kl. 11:28. Anledning: Komplettering
Citera
2022-04-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck

putin lär sina soldater drunkna långsamt vid kursk trots att han blev erbjuden hjälp, skulle detta vara annorlunda tror du ?
Citera
2022-04-15, 11:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det finns en annan liten historia gällande att överbefälhavaren för svarta havs-flottan befann sig på fartyget Moskva och ska ha blivit tillfångatagen? Sann eller inte?
Jag har för mig att jag läste i aftonbladet igår att Putin har fängslat honom.
Citera
2022-04-15, 11:29
Medlem
bomhulls avatar
Inte så bra med tanke på att fartyget hade kärnvapen
Citera
2022-04-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har för mig att jag läste i aftonbladet igår att Putin har fängslat honom.

Härligt, den sortens åtgärder lär ju göra kreativiteten och initiativförmågan ännu större i denna redan flexibla och dynamiska krigsmakt.
Citera
2022-04-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Inte så bra med tanke på att fartyget hade kärnvapen

Det är i allra högsta grad obekräftat. Lär väl visa sig förr eller senare, men det är nog lämpligt att inte ta det som en etablerad sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in