2022-04-15, 10:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Ukrainas förluster har varit alldeles för stora jämfört med vinsterna. Tusentals ukrainare har dött, och de har bara vunnit tillfälligt några omstridda delar av Ukraina, som var bla vad Ryssland invaderade Ukraina för.
Och Ukraina ångrar troligen att de inte gick med på Rysslands krav innan kriget. Och jag tror tyvärr att det bla är därför som de är för stolta för att ge upp och tvingas erkänna det misstaget. Och det är bla det som kan göra att det här kriget blir väldigt långvarigt.

Men mitt råd till Ukraina är att tänka på att ju fler ukrainare som dör i kriget, desto mer kommer de ångra att de inte gick med på Rysslands krav innan kriget. Så det är bättre att istället gå med på Rysslands krav omedelbart och alltså avbryta kriget.

Och givetvis är även mitt råd till Ryssland att omedelbart avbryta kriget om de nu ångrar att de startade det.
Så där brukade den där Grima Ormstunga tala till Rohans konung Theoden i Sagan om ringen.

Och som Gandalf då sade: "Be silent! Keep your forked tongue behind you teeth. I have not passed through fire and death to bandy crooked words with a witless worm!"
Citera
2022-04-15, 10:49
Medlem
NATO -landet Turkiet har ryckt in och hjälpt ryssarna evakuera fartyget och på så sätt räddat både de och andra ryska fartyg som inte behövde utsättas för attack .
Citera
2022-04-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ukrainas förluster har varit alldeles för stora jämfört med vinsterna. Tusentals ukrainare har dött, och de har bara vunnit tillfälligt några omstridda delar av Ukraina, som var bla vad Ryssland invaderade Ukraina för.
Och Ukraina ångrar troligen att de inte gick med på Rysslands krav innan kriget. Och jag tror tyvärr att det bla är därför som de är för stolta för att ge upp och tvingas erkänna det misstaget. Och det är bla det som kan göra att det här kriget blir väldigt långvarigt.

Men mitt råd till Ukraina är att tänka på att ju fler ukrainare som dör i kriget, desto mer kommer de ångra att de inte gick med på Rysslands krav innan kriget. Så det är bättre att istället gå med på Rysslands krav omedelbart och alltså avbryta kriget.

Och givetvis är även mitt råd till Ryssland att omedelbart avbryta kriget om de nu ångrar att de startade det.

Ja självförtroendet är det inget fel på, det får jag ge dig. Men att sitta på ett anonymt svenskt onlineforum och ge universella råd om hur ett land som attackeras ska agera, det är svansföring på en nivå som inte ens Svenska freds- och skiljedomsföreningen brukar kunna med att hålla.

Det här är allvarliga saker, men den smått grandiosa självmedvetenhet du uppvisar (eller möjligen simulerar eller sublimerar, det vet ju inte jag) får mig att småskratta och klentroget skaka på huvudet åt vilken självbild en del människor därute tycks sitta inne med.
Citera
2022-04-15, 10:58
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Var kommer informationen att deras luftvärnsradar endast har 180 graders synfält? Att stormen påverkade dem kan jag tro på. Allt i från sjösjuka till tekniska problem. Men att den endast har 180grader sylfält skulle jag vilja ha mer data på.

Moskva hade två huvudsakliga radarsystem.

1) MR-800 Voskhod som har 360 graders panorering, men som främst är avsedd för flygplan högt upp i luften.

2) 3R41 Volna som ska täcka in möjliga angrepp av alla de slag (robotar, flygplan, etc) och kan skilja ut och bekämpa sex olika hotbilder samtidigt. Detta system har dock bara 180 graders täckning av horisonten.

Om Neptunrobotarna kom in på låg höjd så kan Voskhod inte se dem, liksom om Volna vore riktat åt "fel håll". Moskva var förblindad under operationen på ett sätt som inget större ytstridsfartyg i en västerländsk flotta skulle vara. Ryssarna ligger 30-40 år efter Natoländerna när det gäller radar.

Länk till matnyttig artikel om Moskvas radarproblem:
https://russianfleetanalysis.blogspot.com/2022/04/ukrainian-navy-strikes-slava-class.html?m=1
Citera
2022-04-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ska JAG komma med bevis för att det inte har sjunkit?

Jag tror ingenting i frågan - jag vill veta, och det gör man inte genom att naivt tro på allt sprids på nätet från två krigsherrar. Man får ist fråga sig vad de har att vinna på sina ord och sen bedömma om nåt är rimligare än det andra och sen invänta fakta som ev styrker det.

Skepsis är i sig inget osunt, men i just det här fallet finns det vi det här laget så många bekräftelser på att fartyget har sjunkit - dock olika versioner om varför - att det mest blir underligt att ifrågasätta den saken. Omständigheter om hur, var, varför, hur länge efter, hur omfattande evakuering som man har klarat av att göra etc, där har du helt riktigt oklarheter, men om du fortfarande sitter och menar att fartyget eventuellt fortfarande befinner sig på ytan, ja då ÄR det faktiskt vid det här laget du som har bevisbördan på din sida.
Citera
2022-04-15, 11:00
Medlem
Duerfs avatar
Anledningen till att alla andra fartyg i gruppen åkte från Moskva är ju att man inte vill att branden i ammunitionslagret skulle hoppa från skepp till skepp.
Citera
2022-04-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Moskva hade två huvudsakliga radarsystem.

1) MR-800 Voskhod som har 360 graders panorering, men som främst är avsedd för flygplan högt upp i luften.

2) 3R41 Volna som ska täcka in möjliga angrepp av alla de slag (robotar, flygplan, etc) och kan skilja ut och bekämpa sex olika hotbilder samtidigt. Detta system har dock bara 180 graders täckning av horisonten.

Om Neptunrobotarna kom in på låg höjd så kan Voskhod inte se dem, liksom om Volna vore riktat åt "fel håll". Moskva var förblindad under operationen på ett sätt som inget större ytstridsfartyg i en västerländsk flotta skulle vara. Ryssarna ligger 30-40 år efter Natoländerna när det gäller radar.

Länk till matnyttig artikel om Moskvas radarproblem:
https://russianfleetanalysis.blogspot.com/2022/04/ukrainian-navy-strikes-slava-class.html?m=1

Tack

Jag såg en annan text efter ställt frågan. Den säger endast 60 grader och inte 180 grader. Men jag ska läsa artikel.

Jag vet att Kina och Ryssland har problem med radar men visste inte att det var så allvarligt.
Citera
2022-04-15, 11:03
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Då har du en egen definition av "väldigt underlägsna" för enligt gängse normer är de ryska konventionella stridskrafterna extremt "väldigt underlägsna" USA's. Räknar man endast den militära budgeten visar det att Ryssland spenderar 8% av vad USA gör. Sedan tillkommer andra värden så som befälsstruktur, allmän bildningsnivå, disciplin osv.
Ja, att man inte ens klarar av att spöa ett halvfattigt land i östeuropa talar ju knappast för "global supermakt" eller ens "mediokert fungerande militär". Tänk också på att den utbredda och systematiska korruption som råder inom Ryssland (närmare sanningen att säga 'som landet är byggt på'...) gör att ryssarna bara får ut en bråkdel av de där 8%. Oligarkerna måste ju ha råd med lyxyachter också!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Anledningen till att alla andra fartyg i gruppen åkte från Moskva är ju att man inte vill att branden i ammunitionslagret skulle hoppa från skepp till skepp.

Skärp dig, i en eskader ligger man inte några tiotal, eller ens några hundratal meter från varandra, och så långt kan eldsvådor eller konventionella explosioner knappast "precisionshoppa"..
Senast redigerad av Jatroddejavaprometeus 2022-04-15 kl. 11:06. Anledning: felskrivning
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:

Du verkar lida av en släng Dum i huvudet om du tror på det du skriver men troligen försöker du bara provocera, ingen svensk bör vara så enfaldig.

Ryssland kommer få gå med på västs krav men det kan ta några år.
Citera
2022-04-15, 11:05
Medlem
Angående på vilket djup Moskva vilar hittade jag denna karta:

https://www.researchgate.net/figure/General-bathymetric-map-of-the-NW-Black-Sea_fig6_309763806

Finns flera sjökartor med olika djupangivelser. Sök: bathymetric map Black Sea

Gissningsvis omkring 100m djup där hon ligger o går då "hyfsat lätt" att bärga.

Trimix o heliumdykare är kanske de nya turisterna om de inte plockar upp M?
Citera
2022-04-15, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Ja, att man inte ens klarar av att spöa ett halvfattigt land i östeuropa talar ju knappast för "global supermakt" eller ens "mediokert fungerande militär". Tänk också på att den utbredda och systematiska korruption som råder inom Ryssland (närmare sanningen att säga 'som landet är byggt på'...) gör att ryssarna bara får ut en bråkdel av de där 8%. Oligarkerna måste ju ha råd med lyxyachter också!

Folk verkar ha missat att ca 25 länder har skickat materiell till Ukraina, samt att de får stöd ifrån världens mäktigaste allians. Är folk så jävla verklighetsfrånvarande på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in