2022-04-15, 07:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Brann, exploderade och sjönk i mörker och i storm. Om de trots det skulle ha lyckats evakuera samtliga så skulle det vara en av de mest anmärkningsvärda räddningsoperationerna till havs någonsin..

Men naturligtvis ljuger ryssarna även om detta som om allt annat..

Hoppas du har rätt i din analys, jag har inte anledning att tro annat då du brukar vara trovärdig.
Citera
2022-04-15, 07:45
Medlem
Nu när det är bekräftat att fartyget Moskva numera är en ubåt, så återstår frågan hur många som var ombord och som överlevde.

Jag tycker mig dock se att det fanns tid att evakuera de flesta innan båten sjönk så flertalet borde ha överlevt attacken.

Speciellt som där fanns minst fyra båtar i närheten som kunde plocka upp överlevarna.

Det finns en annan liten historia gällande att överbefälhavaren för svarta havs-flottan befann sig på fartyget Moskva och ska ha blivit tillfångatagen? Sann eller inte?
Citera
2022-04-15, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Nu när det är bekräftat att fartyget Moskva numera är en ubåt, så återstår frågan hur många som var ombord och som överlevde.

Jag tycker mig dock se att det fanns tid att evakuera de flesta innan båten sjönk så flertalet borde ha överlevt attacken.

Speciellt som där fanns minst fyra båtar i närheten som kunde plocka upp överlevarna.

Det finns en annan liten historia gällande att överbefälhavaren för svarta havs-flottan befann sig på fartyget Moskva och ska ha blivit tillfångatagen? Sann eller inte?

Historiskt sett så brukar krigsfartyg som sjunker vara förknippat med betydande förluster, även om det funnits tid att evakuera. Det beror mycket på hur väl besättningen är utbildad, drillad och erfaren samt på väder och så vidare. I just detta fall så hade ryssarna relativt ganska bra förutsättningar att rädda besättningen, men jag tvingas återigen påminna om Kursk...

Skulle inte förvåna mig om flera hundra åkte med ner.
Citera
2022-04-15, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Uppenbarligen har de inte den förmågan då de redan visat att de fullständigt skiter i civila offer.

När ska ni ryssvin inse att er fantastiska krigsmakt är ett skämt?

Man skulle kunna använda sina tunga bombflyg tu95, tu-22 och tu-160 och lägga bombmattor men av någon anledning (civila?) vill man inte det. Samtidigt skulle man kunna slå ut el och vattenförsörjning ganska omgående.
Citera
2022-04-15, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Man skulle kunna använda sina tunga bombflyg tu95, tu-22 och tu-160 och lägga bombmattor men av någon anledning (civila?) vill man inte det. Samtidigt skulle man kunna slå ut el och vattenförsörjning ganska omgående.

Att slå ut el och infrastruktur har de försökt med tidigare. De besköt ju kärnkraftverk, bland annat.

Bombmattor och dylikt brukar dock förknippas med krig, av det totala slaget, och inte med begränsade speciella militära operationer.
Citera
2022-04-15, 07:55
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Nu när det är bekräftat att fartyget Moskva numera är en ubåt,

Om han fans ombord var det nog trevligast för honom om han följde med fartyget till botten.

Om han räddats från fartyget hade han inte haft nåt trevligt att vänta sig från bunkerdvärgen…
Citera
2022-04-15, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Flyglarmet går ideligen i alla större städer i Ukraina, ibland är det på riktigt, ibland inte. Ibland är det missiler, ibland är det attackflyg...

Jag hade rätt här också.
Flera explosioner har hörts i Kiev under natten, rapporterar BBC.

Flyglarmen har ljudit konstant och smällarna är de kraftigaste som rapporterats i den ukrainska huvudstaden sedan de ryska tillbakadragandet.

Det är bra att ryssland nu siktar in sig på ormens huvud kievs maktcentrum.
Citera
2022-04-15, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Att slå ut el och infrastruktur har de försökt med tidigare. De besköt ju kärnkraftverk, bland annat.

Bombmattor och dylikt brukar dock förknippas med krig, av det totala slaget, och inte med begränsade speciella militära operationer.

Nej det har aldrig varit ett mål, det räcker med kryssningsmissiler på ställverk så är det mörkt. Varför man inte gör det är oklart, det finns säkert flera anledningar.
Citera
2022-04-15, 07:59
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent

De tyngre plan ryssen tidigare skickat in över Ukraina, typ flyg med fallskärmsjägare har ju skjutits ner då ryssen inte har lufthäravälde över Ukraina. Tror inte de vågar sig på att skicka in stora flyg och riskera ytterligare fiasko.
Citera
2022-04-15, 07:59
Medlem
Härliga nyheter att ryssnazisternas stora fartyg Moskva sjunkit.
Ännu ett bakslag i raden för naziregimen i Kreml.
Ukraina kommer att bli Nazirysslands undergång.
Citera
2022-04-15, 08:00
Medlem
Stones avatar
Man verkligen veta hur detta gick till.
Citera
2022-04-15, 08:02
Medlem
Sextiopluss avatar
Moskva var även aktiv i Syrien kriget. Gled omkring snurrade med kanontornet och skrämde tanterna i Latakia. Gubbarna hade ju flyttat till Rinkeby vid den tiden.
Idag kan jag tro att det blir en extra baklava till teet i Latakia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in