2022-04-15, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag har faktiskt lite svårt att se vad en större rysk offensiv skulle tjäna till i nuläget. Ett syfte skulle kunna vara att slå ut kvarvarande ukrainsk trupp i Donetsk och Luhansk. Ett annat att koppla greppet om landremsan längs Azovska sjön. I övrigt kan jag tänka mig att de förstärker sitt försvar i de bitar de redan lagt under sig.
Ukraina har däremot att återta alla dessa områden och måste dra igång en offensiv förr eller senare.
Det vore ju absolut på sin plats att dom förstärkte sitt brandförsvar

Vad gäller Ryssland så är alltid maskirovka en möjlighet.
En vild tanke: Ukraina är ett bondeoffer för att förvirra väst om både Rysslands förmåga samt egentliga avsikter, i Sun-Tzu:s anda.
En plötslig blixtoffensiv via Belarus mot Litauen för att skapa en korridor till Kaliningrad. Med mera.
Citera
2022-04-15, 01:07
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Undrar hur bra det är för trupp moralen med begagnade kroppsskydd med blodfläckar?
https://twitter.com/mhmck/status/1514645247325790211
Haha jag tror moralen sjunker en smula när dom åker på.
Citera
2022-04-15, 01:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Se där ja.., det har ju varit lite "fram och tillbaka" om vad som skett.., och vilka skador som inträffat.
Är intresserad över vad den ryska skepparen heter på denna "Titanic-cluster-fuck-up"..
Någon som vet vad denna snedseglare heter ?
(för med alla avlidna befälhavare i den ryska armen, så kan man allra minst sätta upp honom "passivt" på samma lista. Han får aldrig befäl på en skorv igen)

Chefen för hela Svartahavsflottan är Igor Osipov, han har blivit arresterad. Men jag vet inte om han faktiskt var på den båten?
Citera
2022-04-15, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Dom flesta länder bryr sig mer om Ukrainas vete än deras brott mot mänskliga rättigheter.

Än ryssarnas brott mot mänskligheten?
Citera
2022-04-15, 01:23
Medlem
Det är ett intressant läge nu.
Ryssarnas första attack i Kiev var vansinnig (de hoppades förstås att Ukraina skulle ge upp utan fight).

Det brukar sägas att man behöver 3x starkare styrkor för att slå ut en försvarare.
Attacken kring Kiev skedde dessutom med pansar i bebyggelse och få marktrupper... det är tjänstefel.
De hade inga försörjningslinjer heller.
Som Napoleon brukade säga, "en armé marscherar på sin mage". Logistik är A och O.

Nu blir läget ett helt annat.
Ryssland slåss mestadels på öppna fält i Donbass och Luhansk.
Det är komprimerat område - bra för artilleri och de har nog manskap att stödja pansar.
De har inte längre problem med logistik - ryska gränsen är bara 10 mil bort.
Medan Ukraina plötsligt har väldigt långa försörjningslinjer.

Och där Ryssland går på försvar? Då måste Ukraina har minst 3x starkare styrkor för att vinna..
Alltså ett skifte x6 till Rysslands fördel i de lägena jämfört med tidigare (t ex i Kherson).

Det här kommer att bli extremt blodigt.
Senast redigerad av Noone1 2022-04-15 kl. 01:26.
Citera
2022-04-15, 01:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Undrar hur bra det är för trupp moralen med begagnade kroppsskydd med blodfläckar? https://twitter.com/mhmck/status/1514645247325790211

Det bevisar att Putin plockar fram allt gammalt skräp nu. Hans trupper kommer att få sämre och sämre utrustning hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag har faktiskt lite svårt att se vad en större rysk offensiv skulle tjäna till i nuläget. Ett syfte skulle kunna vara att slå ut kvarvarande ukrainsk trupp i Donetsk och Luhansk. Ett annat att koppla greppet om landremsan längs Azovska sjön. I övrigt kan jag tänka mig att de förstärker sitt försvar i de bitar de redan lagt under sig.
Ukraina har däremot att återta alla dessa områden och måste dra igång en offensiv förr eller senare.

Putin hoppas nog på större vinster än de han har nu. Han ger inte upp och blir defensiv förrän han inte kan få fram mer trupper eller det helt misslyckas, som runt Kiev. Ukraina verkar inte klara av offensiver.
Citera
2022-04-15, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Än ryssarnas brott mot mänskligheten?

Jag skrev Ukrainas. Sen 2014.
Citera
2022-04-15, 01:34
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det bevisar att Putin plockar fram allt gammalt skräp nu. Hans trupper kommer att få sämre och sämre utrustning hela tiden.

Putin hoppas nog på större vinster än de han har nu. Han ger inte upp och blir defensiv förrän han inte kan få fram mer trupper eller det helt misslyckas, som runt Kiev. Ukraina verkar inte klara av offensiver.

Ukrainsk motoffensiv kommer förmodligen komma när rySSen är som mest sårbar och slutkörd!

Ukrainarna har nog med alla frivillig bataljoner,mobiliserade och armén en tung styrka på 500k man som hela tiden får ny utrustning ammunition osv.

rySSen kommer retirera över gränsen igen förr eller senare, de här går inte att vinna!
Citera
2022-04-15, 01:37
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Jag skrev Ukrainas. Sen 2014.

Sådana anklagelser förs ibland fram, det talas om folkmord i bla Donbass. Inget att tro på.
Citera
2022-04-15, 01:46
Medlem
"Allting går enligt plan"
-Vladimir Putin

Snart en klassiker i samma kategori som Bagdad Bob
Citera
2022-04-15, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Stämmer detta? Ryssen ljög igen?
Marin-regementet delade sig, ena delen sprang till Azov och den andra delen försökte fly staden men blev inringade ganska snabbt då ryssarna övervakade i luften.
Citera
2022-04-15, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag har inte hört några källor på antalet döda. Har någon sådana posta gärna. Har svårt att tro samtliga ska ha dödats.
Runt 500 personer var i båten men man lyckades bara rädda 50st
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in