2022-04-15, 00:23
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Har alltså så många som 500 dödats med båten? 🤔

Jag har inte hört några källor på antalet döda. Har någon sådana posta gärna. Har svårt att tro samtliga ska ha dödats.
Citera
2022-04-15, 00:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Var pågår de mest intensiva striderna i dag? Har det kommit igång på allvar i Donbass än, eller väntar man på bättre väglag? Tycker att det varit väldigt snålt med underrättelser de senaste dagarna, liksom väldigt litet diskussion om kriget på marken. Har det inte smällt en hel del i Kherson igen, förresten?

Det är nog ganska hårda strider på flera platser, men ingen sida verkar lyckas med några större offensiver. Hårdast strider tror jag det är runt Izium. Bättre väglag kommer inte. Tvärtom har det regnat så det är ännu värre.
Citera
2022-04-15, 00:25
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Hur skulle det ha gått till i mörker i full storm efter brand och explosioner? Inte en chans..

Kom ihåg att ryssarna lät meddela att besättningen hade evakuerats bara några timmar efter att Ukraina meddelade om attacken.. Så fort lär de inte ha vetat och än mindre ha hunnit evakuera.

Jag tror inte heller ett ögonblick på att de har evakuerat hela besättningen. Ryssarna har under hela operationen bevisat gång på gång att de sätter noll värde på soldatliv. Makalöst att de lyckas evakuera exakt alla 500 soldater dessutom, inte en enda som råkade lämnas kvar? Ånej, det modiga räddningsmanskapet vägrade ge upp innan alla 500 små mongolpojkarna hade räddats från det brinnande skeppet, leave no one behind som ryska arméns motto säger!!
Citera
2022-04-15, 00:26
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:

Kreml påstår att samtliga ombord överlevde. Som anhörig skulle jag med andra ord vara fruktansvärt orolig.
Citera
2022-04-15, 00:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Nej det vet man inte, jag tror det är deras besättning men många hann ju fly. Det tog lång tid för den att sjunka. Det kan dessutom ha varit några hundra till ombord enligt vissa. De skulle vara landstigningssoldater.
Citera
2022-04-15, 00:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det hade varit ganska fett om Ukraina lyckades sänka ett till ryskt krigsfartyg. Vad skulle Putlers propaganda säga till det ryska folket då? ”Ojoj det började brinna lite på den här båten också, så den sjönk visst den också.”

Nej det är inte fett, bara tragiskt, De har också mammor och pappor.
Citera
2022-04-15, 00:28
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men de kanske lever? De har hoppat i livbåtarna. Nu när de har slarvat bort sin båt kan de få strida i Kharkiv och Izium istället. Leve Putin!

Ja, eller hur, deras kompetens är precis det som behövs för infantarei, mek och artelleri i nordost? 😂

För övrigt lär stor del av besättningen vara om inte eliminerade åtminstone lida av nedsatt stridsförmåga 😉
Citera
2022-04-15, 00:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är nog ganska hårda strider på flera platser, men ingen sida verkar lyckas med några större offensiver. Hårdast strider tror jag det är runt Izium. Bättre väglag kommer inte. Tvärtom har det regnat så det är ännu värre.
Lite dödläge, eller? Ryssarna har väl åtminstone slutfört sina stora truppförflyttningar till de sydöstra delarna av Ukraina? Jag visste inte att det regnat där nere nyligen. För några dagar sedan föll lite snö.
Citera
2022-04-15, 00:32
Medlem
okok1s avatar
Stämmer detta? Ryssen ljög igen?

Citat:
It now appear clear that the Russian announcement almost two days ago that more than 1,000 Ukrainian soldiers in Mariupol had surrendered was false. Some surrendered, perhaps 100-200 soldiers, but Russia failed to seize Mariupol.
Why does Russia ALWAYS lie?
Citera
2022-04-15, 00:36
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det vore bättre att strunta i det. Besegra dem på slagfältet, det är det enda de förstår!
Om de vore en normal motståndare ja.
Men Ryssland är ingen normal motstndare.
De (invånarna) har i 100 år mer eller mindre accepterat att ledas av olika diktatorer.
De hittar alltid ursäkter men ledningen av ett land är i det här fallet av folket. Ryssar är bevisligen ett skitfolk. Inget snack om saken. Alla där vet innerst inne vad som pågår men de väljer att ledas av idioter och accepterar vad deras ledare gör. De är inte avskurna från omvärlden.
Ryssarna måste lida ännu mer på hemmaplan och se sina familjemedlemmar dö
Senast redigerad av Skaffern 2022-04-15 kl. 00:39.
Citera
2022-04-15, 00:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Ja, eller hur, deras kompetens är precis det som behövs för infantarei, mek och artelleri i nordost? 😂
För övrigt lär stor del av besättningen vara om inte eliminerade åtminstone lida av nedsatt stridsförmåga 😉

Putins soldater behöver inte kompetens eller stridsförmåga. De får ett gevär och en hjälm från ett gammalt sovjetiskt förråd bara. De skall bara dö för att hålla Putins dröm om Stor-Sovjet levande ytterligare några dagar.
Citera
2022-04-15, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ryssland har vanliga kärnvapen och smutsiga. Det är illa men jag tror att väst har en överdriven rädsla inför kärnvapen hotet. Kan tänka mig att det relativt smärtfritt skulle gå att slå ut Ryssland och sen demilitarisera.
Ja det kan väl vara ett värt ett försök.
Skulle det ändå misslyckas så går åtminstone världen under med "Rädda Ukraina"-fanan i topp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in