2022-04-14, 22:04
Medlem
OnkelDoffes avatar
Debatten om eventuellt medlemskap i NATO, präglas av hysteri.
Att riksdagspartierna verkar helt eniga får mig att dra öronen åt mig. Det påminner om Riksdagsbeslutet 1975 om att Sverige skulle bli mångkulturellt, då också alla partierna var eniga.
Både Nato och mångkulturfrågan är i stort sett oåterkalleliga beslut.

Det verkar som om partierna och folk i allmänhet inte har tänkt igenom konsekvenserna för framtiden. Att gå med innebär många konsekvenser för vanliga människor och ekonomin men främst för unga män.
Att följa Finland verkar också ogenomtänkt då Finlands och vår historia och förutsättningar är helt olika.
För det första har Finland gräns mot Ryssland och har dessutom varit i väpnad konflikt med Sovjetunionen tidigare bland annat "Finska vinterkriget 1939".
För övrigt skiljer sig vår historia på grund av vår "neutralitet" och vår alliansfrihet.
Detta har gjort att vi inte varit inblandad i krig eller konflikter annat än som fredsförhandlare och medlare.

Man kan se hur det har blivit med vårt EU medlemskap och Reinfeldts beslut om vårt åtagande att skicka våra soldater till oroshärdar och krig i främmande länder, som inte ens ligger i vårt närområde,
Att vara med i NATO innebär mer långtgående åtaganden.

Att gå med i NATO är ungefär som att gå med i Hells Angels. Det innebär att man blir tvingad att utföra vissa obehagliga saker samt att man få bl.a. Bandidos som fiender. Jag tror ni förstår liknelsen.

Det är lobbyverksamhet som påverkar våra politiker och i det här fallet är krafterna starka från USA och globalisterna.
Våra politiker verkar stänga av hjärnverksamheten när dom blir utsatt får kraftig lobbyism. Även flockmentaliteten slår in här. Det är skrämmande vilka politiker vi har.

Min åsikt är alltså att vi skall förbliva "neutrala" och alliansfria och Finlands sak är inte vår s
Citera
2022-04-14, 23:27
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Det är för att vi utgår ifrån helt olika premisser. Du antar (likt de flesta svenskar) att ett medlemskap i NATO skyddar mot krig. Jag utgår från att det inte skyddar mot krig och att Ryssland redan är i krig med NATO (Ukraina är ett proxykrig mellan USA och Ryssland).

Gå med i NATO om ni vill men inbilla er inte att det skyddar er mot krig eller garanterar hjälp från USA. Tror du på allvar att amerikanarna skulle vilja dö i ett krig emot Ryssland för att skydda... Sverige? En konflikt som dessutom hade resulterat i kärnvapenkrig på amerikanskt territorium. USA ser efter sina egna och sin befolknings intressen (inte Sveriges). Svenska intressen är bara intressanta för USA i den mån de stämmer överens med amerikanska intressen.

Jag tänker inte diskutera det här för det är irrelevant.

Tror att det är så här, USA har inget emot krig så länge det inte är i USA och drabbar deras civilbefolkning. Det enda gång det gjort det var Twin Towers och då blev de helt galna och angrep Irak som inte hade ett dyft med elfte september att göra.
Men det kostar mycket pengar att ha krig i Afghanistan, Irak osv, och därför vill man ha med t.ex Sverige och Finland som är rikare än många andra länder i Nato.
Jag tycker inte det verkar som att Ryssland skulle klara av att erövra hela Europa och jag tror inte dom har planer på att invadera Sverige och Finland. Ukraina är en annan sak, det är f.d Sovjetunionen. Det går dåligt för Ryssland, de håller väl på att förlora kriget i Ukraina? Kommer de ens klara av fler f.d Sovjetstater? Inte fan kommer de marschera in i Baltikum. De är losers redan.
Finns ingen anledning att göra Putin mer paranoid och gå med i Nato i det här läget. Men Natotrollen i regeringen och media har hetsat fram det, dom gillar väl krig helt enkelt.
Citera
2022-04-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Debatten om eventuellt medlemskap i NATO, präglas av hysteri.
Att riksdagspartierna verkar helt eniga får mig att dra öronen åt mig. Det påminner om Riksdagsbeslutet 1975 om att Sverige skulle bli mångkulturellt, då också alla partierna var eniga.
Både Nato och mångkulturfrågan är i stort sett oåterkalleliga beslut.

Det verkar som om partierna och folk i allmänhet inte har tänkt igenom konsekvenserna för framtiden. Att gå med innebär många konsekvenser för vanliga människor och ekonomin men främst för unga män.
Att följa Finland verkar också ogenomtänkt då Finlands och vår historia och förutsättningar är helt olika.
För det första har Finland gräns mot Ryssland och har dessutom varit i väpnad konflikt med Sovjetunionen tidigare bland annat "Finska vinterkriget 1939".
För övrigt skiljer sig vår historia på grund av vår "neutralitet" och vår alliansfrihet.
Detta har gjort att vi inte varit inblandad i krig eller konflikter annat än som fredsförhandlare och medlare.

Man kan se hur det har blivit med vårt EU medlemskap och Reinfeldts beslut om vårt åtagande att skicka våra soldater till oroshärdar och krig i främmande länder, som inte ens ligger i vårt närområde,
Att vara med i NATO innebär mer långtgående åtaganden.

Att gå med i NATO är ungefär som att gå med i Hells Angels. Det innebär att man blir tvingad att utföra vissa obehagliga saker samt att man få bl.a. Bandidos som fiender. Jag tror ni förstår liknelsen.

Det är lobbyverksamhet som påverkar våra politiker och i det här fallet är krafterna starka från USA och globalisterna.
Våra politiker verkar stänga av hjärnverksamheten när dom blir utsatt får kraftig lobbyism. Även flockmentaliteten slår in här. Det är skrämmande vilka politiker vi har.

Min åsikt är alltså att vi skall förbliva "neutrala" och alliansfria och Finlands sak är inte vår s

Om folket fick precis den information du gav här fast i traditionella medier istället tror jag de skulle ändra uppfattning. Politikerna kör över oss och det var precis det här jag INTE röstade för, det skulle vara en folkomröstning för en sådan här stor sak och inget som ska stressas fram i orostider.

Väljer jag ex. att skaffa ett husdjur vill jag ha tid på mig att överväga för och nackdelar, kostnader och veterinär samt ansvaret man tar innan ett beslut växer fram. Jag skulle vilja ha korten på bordet framför mig vad NATO är samt för och nackdelar med det. Just nu vet jag inte mycket om vad ett NATO-medlemskap innebär, men förstår att det kommer bli ett framtida problem.

Allt verkar så fint i början precis som när vi gick med i EU, sedan spårade det mesta ur med tiden. Det kommer detta göra med är jag fullständigt övertygad om. Från min sida är det ett nej som gäller.
Citera
2022-04-15, 00:24
Medlem
E-Mac.s avatar
Jag anser inte att någon skall vara med i Nato. Nato kom till främst som en motpol till Warszawa pakten dvs. "hålla Sovjetunionen ute, amerikanerna inne och tyskarna nere”.
Men Nato har helt och hållet spela ut sin roll sedan länge, ända sedan Warszawa paktens fall.
Nato får stort stöd från vapenindustrin, och dem vill samtidigt åstadkomma fred med militära vapen, en paradox för en organisation som säger sig vilja stå för bevarandet av fred på jorden.

Lite kuriosa. Man ser att det är ungefär samma gäng som vill in i Nato som trodde på coronakamoanjen, dvs. dem minst kunniga, dem mest självgoda, dem mest känslostyyrda människorna, men också dem mest skraja typerna.
Egentligen blir dem bara nyttiga idioter som utnyttjas, tyvärr kommer dessa aldrig att förstå det ändå.

Slutligen. Tänk lite logiskt så här. Om Natos största och enda finansiär, vapenindustrin, skulle uppnå fred på hela jorden, vilket får anses vara det ultimata målet, så innebär det direkt att NATOs största finansiär också går i konkurs. Varför skulle dem vilja det? Bättre är det då att använda fina mål med organisationen, fred på jorden, men egentligen så vill man inom Nato kriga så mycket som möjligt.
Citera
2022-04-15, 00:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dummy1
Brraaa jobbat Svärrje och Femland. Vi kommer alla få kärnvapen riktade mot våra huvuden dygnet runt. Jävla henifierade hysteriker. Fjollbög NATO.

Hoppas Kreml betalar bra..
Citera
2022-04-15, 00:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Eh, nej. Ryssland har all rätt att använda sin käft till svar när Sverige håller på som de gör, även om du kallar det för hot. Tjura du när Ryssland "hotar" men de är väl bara djävligt trötta på NATO-vänliga Sverige som skeppar vapen till Ukraina. Och det kan man ju förstå om man vill.

Sverige är jävligt trötta på orcherna i Kreml som för övrigt ska ge fan i vår säkerhetspolitik.
Citera
2022-04-15, 02:16
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Det är du som är dåraktig om du är emot NATO.
Sverige måste gå med NU! Vänta inte tills det är för sent.

Artikel 5, som Nato försöker marknadsföra så himla grand and dandy, är tyvärr meningslös mot just Ryssland. Varken USA/Frankrike/UK har nån skyldighet eller förpliktelser att hjälpa Sverige militärt. De hade aldrig någonsin riskerat kärnvapenkrig för Sverige, eller några andra länder för den delen. De hade bara skickat vapensystem och humanitarian + ett lycka till vykort.

Det är bäst vi inte retar upp Ryssarna, även om chansen att de attackera Sverige helt utan anledning existerar knappt. Putin behöver inte landsätta en enda soldat och de hade bombat Stockholm och Gotland till stenåldern över 1-2 månaders tid. Det är bäst vi låter bli Nato för att inte eskalera tension. Vi ska inte bli USA lapdog och krigar för de. Om ni studera historia så kommer ni förstår att Nato är inget annat än USA hjälpmedel för att hålla Ryssland och resten av världen för att behålla sin hegemony status i världen.
Citera
2022-04-15, 02:27
Medlem
Peyotedudes avatar
vad är det man säger, krig vinner val. Det här är fantastiskt för magdalena wef andersson, nu kommer hon framstå som sveriges räddare och handlingskraftig. Det samma med sanna marin som är vän med justin trudeu.

Det här jävla kriget kunde inte komma olämpligare. S. kommer vinna med en brakseger. Verkar dessutom som om varenda kvinna kommer rösta på "powerkvinnan" som kommer sälja ut sverige.
Citera
2022-04-15, 02:30
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Ryssen hade ett enormt övertag över Nato fram till ca slutet på 80 talet varpå de sedan föll ihop ekonomiskt då de spenderade i princip allt på militär utveckling och inget på civil samhällsutveckling. De hade överlägsna markstridskrafter och flyget var inte lika viktigt då som nu.

Varför gjorde de inget då på 50, 60, 70 eller 80 talet? Speciellt på 60 och 70 talet hade de haft en promenadseger.

Idag är läget annorlunda med precision på alla system så 100.000 tanks är inget man längre vinner ett krig i Europa med.

Nu ligger de efter med utdaterade grejor och klarar knappt av Ukraina som det verkar. Dock kör de med silkesvantar där jämfört med hur de gjorde i Tjetjenien där de använde amerikansk taktik att bomba sönder allt innan de klev in.

Ryssen är inget hot så länge de inte provoceras till att använda kärnvapen. Då riktas de mot Nato.

Putin har satsat väldigt mycket på modernisering av militären senaste 10 åren. Det såg vi inte minst i Syrien. Kriget mot Ukraine är väldigt missvisande eftersom de inte använder 100% firepower, plus att media ljuger om att det går så dåligt för Ryssland medans i själva verket så slaktar dom Ukraina och håller på vinna rejält
Citera
2022-04-15, 02:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ett Natomedlemskap ska inte stressas fram på det vis som håller på att ske.

Bättre vi förblir neutrala så inte dårar som Trump och Biden kan dra in oss i krig. USA är sugna på lite krig och hoppas väl dra in Kina också. Bäst att ligga lågt, avvakta och ge fan i vad Finland hittar på.
Citera
2022-04-15, 03:07
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ett Natomedlemskap ska inte stressas fram på det vis som håller på att ske.

Bättre vi förblir neutrala så inte dårar som Trump och Biden kan dra in oss i krig. USA är sugna på lite krig och hoppas väl dra in Kina också. Bäst att ligga lågt, avvakta och ge fan i vad Finland hittar på.

Håller med! Varför ska vi går med bara för Finland går med. Det är snarare säkrare att hålla sig utanför. Ifall krig bryter ut låt Ryssarna jämna Finland och Norge med marken. Blandar inte i mig!
Citera
2022-04-15, 03:49
Medlem
dummy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Sverige är jävligt trötta på orcherna i Kreml som för övrigt ska ge fan i vår säkerhetspolitik.
Betalar Washington också dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in