2022-03-14, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Inhandlade en Yaxell Ran 25.5 cm för 1.799:-
En fantastisk kniv, kommer fortsätta med fler knivar i samma serie, Santuko och en filékniv.
Kanske en lite mindre allkniv också om ekonomin tillåter
Jag kör på Zen men är riktigt nöjd med dem. Ran lär ju vara ännu bättre så jag förstår att du fortsätter.
Citera
2022-03-19, 22:05
Medlem
Köpte en https://www.ica.se/handla/produkt/ko...krona-id_08917

Väldigt bra skärpa på den ! Blev idiotförklarad på Facebook i grupp med knivnördar när jag sa den var vass ;-)
Citera
2022-04-14, 15:51
Medlem
Jag är i behov av att köpa en skärpstav. Hittills har jag kommit fram till att jag vill ha en keramisk - men hur stor roll spelar det vilken man köper? Yaxell och Global har för typ en dryg tusenlapp och sedan finns det mellanstavar som Zwilling etc samt budget som Anders Petter, IKEA eller vad vet jag. Spelar det någon större roll vilken jag väljer?

Min tanke är väl att köpa en Zwilling som hade rabatt men bör jag tänka om?
Citera
2022-04-14, 17:06
Medlem
orrtupps avatar
Ska uppdatera frugans knivar, tänker köpa Dick pro Dynamic, en 21 cm kockkniv, en 21 cm trancherkniv, en brödkniv och en 21 cm ergogrip styckningskniv.

Enda kruxet är att jag vill ha blåa skaft och det verkar som jag då måste beställa från olika ställen ☹️

Anledningen till blåa skaft är väl lite löjligt, jag vill att det ska vara enhetligt och jag har redan ett gäng blå ergogrip slaktknivar.
Har också ett Dick skärpstål från min slaktartid, ett fyrkantigt med två grovlekar och guldfärgat (mässing?) handtag.
Senast redigerad av orrtupp 2022-04-14 kl. 17:17.
Citera
2022-04-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schjo
Jag har väldigt svårt att bestämma mig inför mitt första knivkköp... mora classic eller mac? Har testat båda och båda sitter bra i handen. Vad rekommenderar ni? Jag är snart utbildad kock och knivarna ska användas både hemma och på jobb.

Fick en mora brödkniv i present för ett par år sedan. Den blev riktigt slö riktigt fort. Har ju bara en kniv som referens men blev verkligen inte imponerad
Citera
2022-04-19, 07:57
Medlem
Kör Zwilling, Duka, Opinel. De blir ganska fort slöa. Slipar på lite olika sätt. Har inte fallit för "knivbrev", Man får ju en ny kniv för samma pris...

Har däremot också två knivar som jag fick hemifrån då jag flyttade in i Studentkorridor 1985 av märket "knivman", som fortfarande är märkvärdigt bra. Har slängt dem på vinden ett antal gånger, men de har kommit fram. Framför allt en tunnare, med skitfult plasthandtag, men som man bara behöver dra några gånger över brynet, sen filear den fisk, skär mogna tomater, skär spröd, hembakad fullkornslimpa som ingenting. Även den bara snäppet mindre fula kockkniven med mörkbrunt trähantag är också mycket lätt att slipa upp och får en hållbar skärpa. De måsta haft någon knivguru på Knivman då för länge sen.
Citera
2022-04-19, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UUrfer
Köpte en https://www.ica.se/handla/produkt/ko...krona-id_08917

Väldigt bra skärpa på den ! Blev idiotförklarad på Facebook i grupp med knivnördar när jag sa den var vass ;-)
Den är ju billigare än en knivslipning...
Citera
2022-04-19, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Den är ju billigare än en knivslipning...

De har väldigt tunna blad och slipningen är nog gjord för latmaskar som mig, att den håller sig hyfsat vass utan konstant tillsyn och trots att man misshandlar den dagligen.
Jag har 10knivar (alla högst medelmåttiga) och de här billiga skitknivarna är de enda som inte blir slöa snabbt.

Borde väl lära mig att slipa ordentligt men det är så mkt annat som är viktigare i livet. Nånting där man sätter fast kniven och sen slipas den automatiskt, det vore en lysande uppfinning.
Citera
2022-10-17, 20:56
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Kör Zwilling, Duka, Opinel. De blir ganska fort slöa. Slipar på lite olika sätt. Har inte fallit för "knivbrev", Man får ju en ny kniv för samma pris...

Har däremot också två knivar som jag fick hemifrån då jag flyttade in i Studentkorridor 1985 av märket "knivman", som fortfarande är märkvärdigt bra. Har slängt dem på vinden ett antal gånger, men de har kommit fram. Framför allt en tunnare, med skitfult plasthandtag, men som man bara behöver dra några gånger över brynet, sen filear den fisk, skär mogna tomater, skär spröd, hembakad fullkornslimpa som ingenting. Även den bara snäppet mindre fula kockkniven med mörkbrunt trähantag är också mycket lätt att slipa upp och får en hållbar skärpa. De måsta haft någon knivguru på Knivman då för länge sen.

Riktiga allmogeknivar av bästa sort finns i princip i varje äldre hem.
Knivman/KN/KarlsssonNilsson och gamla Fiskars"made in sweden" är samma tillverkare och kan mycket vara de mest prisvärda knivar - sett till funktion - som någonsin producerats någonstans. Så tunna blad med så bra stål hittar man inte under tusenlappen - minst. Deras brödkniv och kockkniv är magiska.
De hade tom livstids garanti, vilket är helt galet.

Men de är fula. Hade de bara sett till att göra modellen med plasthandtag snyggare hade kunnat vara riktigt stora istället för att bli uppköpta och förstörda av Fiskars.
Citera
2022-11-01, 20:27
Medlem
Tips på prisvärda knivar med studenthumana priser? Är matintresserad osv men har inte råd att lägga allt för mycket. Sneglat på Victorinox men även Anders Petter. Något att ha?
Citera
2022-11-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blyfoten
Tips på prisvärda knivar med studenthumana priser? Är matintresserad osv men har inte råd att lägga allt för mycket. Sneglat på Victorinox men även Anders Petter. Något att ha?

Victorinox Fibrox är grymt prisvärda. Fula som stryk men man kan trösta sig med att dessa knivar används i otaliga restaurangkök och slakthus av fullblodsproffs.
Citera
2022-11-03, 01:56
Medlem
Som nämnts är nog Victorinox Fibrox mest prisvärd, jar själv denna serie primärt hemma https://www.kitchentime.se/p/santoku...gaAr1pEALw_wcB just denna nedsatt nu så nästan samma pris som fibrox. Denna är den jag använder mest till att hacka lök etc.

Hela serien verkar vara nedsatt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in