2022-04-14, 11:35
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Men herregud har du också svårt att förstå? Jag säger inget om vem som har förlorat mest. Jag synade endast det tramsiga påståendet att Ryssland har förlorat 100 gånger mer än vad USA gjorde i Afghanistan över 20år i materielkostand.

Den här forumsdelen verkar trigga igång en massa överdrifter hos skribenterna.

Rent matematiskt har ryssarna förlorat t.ex flera hundra gånger fler stridsvagnar på 40 dagar än vad jänkarna förlorat under hela vistelsen i Irak och Afghanistan.
Senast redigerad av postkran 2022-04-14 kl. 11:39.
Citera
2022-04-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_Russian_Navy_ships
Moskva finns inte med på listan, verkar ligga på reserv? Nå, grattis Ukraina

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_cruiser_Moskva

Ryssland har
hangarfartyg 60.000 ton
2 st robotkryssare 26.000 ton
2 st kryssare 11.000 ton (+ Moskva 10.000 ton)
10 st jagare 8.000 ton
11 st fregatter 2-5.000 ton
Det ryska hangarfartyget går nog att ses som avskrivet efter alla missöden och att det inte kan ta sig fram med egen maskin. I dagsläget kommer man aldrig få igång det igen då man lär inte få ihop varken material eller resurser för det.
Citera
2022-04-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Du förstår fortfarande inte? Frågan gällde alltså 100x i kostnader mot vad USA förlorade i Afghanistan under 20års tid

Sluta tjafsa. Det enda som gäller och som är viktigt är att våldtäcktsmännen från ryssland åker på spö...
Citera
2022-04-14, 11:47
Medlem
kato85s avatar
Kreml: "It was a special underwater operation"
Citera
2022-04-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Stämmer att när USA lämnade gick man misste om en massa pengar. Dock bör du inse att det stämmer till viss grad att USA förlorade inte lika många plan, pansarvagnar samt annan militär hårdvara som Ryssland faktiskt gjort. Du får gärna viss mig en länk där Abrams vagnar samt attack plan och hellikoptrar skjutits ned i Afghanistan. Finns nämligen inga källor alls. Putin däremot har förlorat två skepp, flera stridsvagnar, attack helikoptrar, flyg samt soldater att du förnekar det hela är enbart tramsigt. Du har fel här. Antalet låter jag dock vara osagt men jag själv minns inte att talibanerna sköt ned ett enda amerikanskt flygplan eller sprängde en stridsvagn nämligen.

Äpplen & Päron..

Rätt stora skillnader och krigsföringen lite olika, likaså vilket stöd som ges inblandade parter. Jag tycker det är pinsamt dåligt det som hände i Afghanistan att få "lämna hals över huvud" är inget USA kan vara stolt över, förlust i strid är liksom en annan sak. Nu kommer det att eskalera i Ukraina med mer krigsmatriel som förs in från väst så striderna lär fortsätta, övergreppen på civila som inte kan lämna lär öka och i värsta fall får vi se hämndaktioner mot Kiev som varit förskonat, endast ytterstäderna som vi vet lidit med många civila offer.

Tänk om krigföringen skulle byta till "talibantaktik" då skulle vi se självmordsbombare i stället, då förlorar du inte så mycket krigsmatriel som USA men efter 20 fick de ändå lämna kvar stora mängder. Vi får hoppas att det inte tar 20 år i Ukraina innan det här löst sig.
Citera
2022-04-14, 11:48
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det mest uppseendeväckande är väll ändå att Ryssarna är så jävla dumma, att dom tror det är bättre att skylla på undermålig skötsel och okunnigt manskap som lyckas sänka sitt eget skepp…än att erkänna att man blivit beskjutna.
Det här säger mycket om hur ryssarna tänker och varför man gång på gång upprepar sina misstag.
Om man inte kan erkänna sina egna brister och motståndarens framgångar kan man heller inte åtgärda problemet.

När man ser oss i väst bråka och diskutera hela tiden ser man svaghet, trots att det tvärtom är en styrka att det finns olika ståndpunkter och att de styrande låter sig påverkas av andras argument.
Senast redigerad av Bikefit 2022-04-14 kl. 11:54.
Citera
2022-04-14, 11:52
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Äpplen & Päron..

Rätt stora skillnader och krigsföringen lite olika, likaså vilket stöd som ges inblandade parter. Jag tycker det är pinsamt dåligt det som hände i Afghanistan att få "lämna hals över huvud" är inget USA kan vara stolt över, förlust i strid är liksom en annan sak. Nu kommer det att eskalera i Ukraina med mer krigsmatriel som förs in från väst så striderna lär fortsätta, övergreppen på civila som inte kan lämna lär öka och i värsta fall får vi se hämndaktioner mot Kiev som varit förskonat, endast ytterstäderna som vi vet lidit med många civila offer.

Tänk om krigföringen skulle byta till "talibantaktik" då skulle vi se självmordsbombare i stället, då förlorar du inte så mycket krigsmatriel som USA men efter 20 fick de ändå lämna kvar stora mängder. Vi får hoppas att det inte tar 20 år i Ukraina innan det här löst sig.
USA beväpnade regerings styrkorna och bad dom hålla talibanerna bort, det dom inte tänkte på att talibaner och regeringen där nere är samma människor.....Nåja....
Citera
2022-04-14, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det lilla?
Du är så jävla blåst! Det är ju hittills det största ryska nederlaget för bunkerdvärgen?

Så jävla pinsamt att de inte kan försvara sitt flaggskepp mot Ukrainas krigsmakt!

Det är inget flaggskepp, den flöt väll med nöd och näppe innan branden ombord.
Såg nu att det var en brand som förosakade en explision ombord, inget pansarskott som vissa tror.
Citera
2022-04-14, 12:04
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Jag också. Man måste vara hbtq och rysshatare...annars blir man en Orch här .

Men jag undrar om Ukraina skjutit ner ett skepp som är kärnvapenbestyckat. På youtube ser skeppet ut att ligga precis utanför kusten där Ukraina beskjuter det. Gör man så om man vet det är kärnvapen ombord?

Om fartyget har rysk flagg så gör man så ja.

Hade det funnits en oskriven regel att man inte attackerar kärnvapenbestyckade system så hade nog alla tejpat en stridspets på deras militära system.
Citera
2022-04-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jellymonster
Det ryska hangarfartyget går nog att ses som avskrivet efter alla missöden och att det inte kan ta sig fram med egen maskin. I dagsläget kommer man aldrig få igång det igen då man lär inte få ihop varken material eller resurser för det.

Med reservation för min kanonkälla (Wikipedia) så ligger fartyget nära Murmansk, den (svenskbyggda, på Götaverken) torrdocka som kunde hysa fartyget sjönk på grund av dåligt underhåll 2019, och sedan dess har man alltså tvingats till andra arrangemang. Egna ryska förmodanden menar att fartyget kan vara färdigrenoverat sent 2022 och återinträda i tjänst under 2023.

Och att den tidsplanen och det genomförandet ska hålla är då underförstått att ryssarna har resurserna att genomföra de åtgärder som behövs, vilket med tanke på att de oerhört snabbt fått problem på elektronikfronten (och elektronikkomponenter behövs verkligen ÖVERALLT) känns tveksamt för att uttrycka det milt.

De två större kryssarna är äldre, vet inte om någon av dem befinner sig vid Svartahavsflottan, men jag skulle spontant gissa på Murmansk respektive Vladivostok. En annan skribent har angett att de två ungefärliga systerfartygen till "Moskva" finns ett vardera just i Polarflottan och Stillahavsflottan.

Det är en del förbehåll och osäkerhet här, men om det som angetts hittills stämmer har ryssarna inga större fartyg än jagare kvar i Svartahavsflottan efter det som hänt idag.
Citera
2022-04-14, 12:05
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Jag också. Man måste vara hbtq och rysshatare...annars blir man en Orch här .

Men jag undrar om Ukraina skjutit ner ett skepp som är kärnvapenbestyckat. På youtube ser skeppet ut att ligga precis utanför kusten där Ukraina beskjuter det. Gör man så om man vet det är kärnvapen ombord?

Risken att kärnvapnen skulle detonera av det är så gott som helt obefintlig. De fungerar inte så.

I värsta fall skulle något av dem kunna gå sönder och sprida strålning lokalt där det ligger, men även det är långsökt.
Citera
2022-04-14, 12:07
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Det är inget flaggskepp, den flöt väll med nöd och näppe innan branden ombord.
Såg nu att det var en brand som förosakade en explision ombord, inget pansarskott som vissa tror.

Enligt ryssarna själva. Och dom sa likadant förra månaden med när det första fartyget sänktes.

Lustigt hur flertalet fartyg börjar självimplodera mitt under en pågående invasion. Vilket sammanträffande liksom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in