Citat:
Ursprungligen postat av
Rohke01
Skön inställning. Så fort det blir jobbigt så ska man fly. Så fort någon vill ha det som är ditt så ska du dra ner byxorna och böja dig framåt i förhoppning om att det ska göra lite mindre ont.
Med det sättet att se på saken hade Finland varit ryskt idag, och fast i deras östmisär, istället för att ses som ett av världens bästa länder att bo i. Jag vill påstå att det kan vara en bra investering att stanna och kämpa för sitt land.
On-topic så är det rimligt att tro att fartyget faktiskt blivit utsatt för en attack. Jag tror dock mer på att pengar som skulle ha gått till underhåll ramlat ned i fel fickor och att skeppet därför inte varit i så bra form som trott. Snarare än att UA hunnit få till sina robotsystem vid svarta havet.
Att fly när Ryssland anfaller en, det är knappast "att fly så fort det blir jobbigt", det är snarare "att fly så fort det blir alldeles för mycket jobbigt". Och vi vet ju att det är och har varit alldeles för mycket jobbigt för Ukraina att kriga mot Ryssland, med tanke på alla döda ukrainare mm.
Och tycker du inte heller att Ukraina ska fredsförhandla med Ryssland och gå med på några eftergifter?
I så fall vill jag informera dig om att krig innebär en massa eftergifter, i form av döda människor mm. Så man förlorar oavsett. Och jag tycker att människoliv är mer värt än land.
Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Hur mycket av världen ska Ryssland få ta utan att man reagerar.
Om Ryssland försöker ta för mycket av världen, då är det hela världen som ska reagera, och inte bara de länder som de försöker ta. För då är det ju hela världens problem, eftersom Ryssland då är ett hot mot hela världen.
Men att kriga mot Ryssland är väldigt farligt, även för hela världen, så "för mycket" är väldigt mycket när det gäller Ryssland. Så låt Ryssland till att börja med ta de delar av Ukraina som de har sagt att de vill ha, och se vad som händer då. Förhoppningsvis tar kriget då slut och sanktioner mm kan tas bort och det blir fred i Europa igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Jag förutsätter att de här underliga tankegångarna gäller i alla fall, och inte bara i fallet Ukraina?
Om USA hypotetiskt invaderar Ryssland, så bör alltså ryssarna lägga ner vapnen och fly, dels för att USA är för farliga för dem och dels därför att om ryssarna tvingar värnpliktiga att kriga, samtidigt som man beskriver USA som ondskan själv, så är man själva ondskan?
Jag är inte emot att man krigar för att försvara sitt land, det jag är emot är att man krigar trots att man är väldigt underlägsen sin fiende, eftersom förlusterna för en själv då väldigt lätt blir så stora att man förlorar mer än vad man vinner på att kriga.
Och Ryssland är inte väldigt underlägsna USA, och därför är det inte lika självklart att Ryssland ska ge upp och fly om USA invaderar dem. Men det kanske är bäst för Ryssland och hela världen att de ger upp omedelbart då, med tanke på risken för kärnvapenkrig mellan Ryssland och USA.
Det här är iallafall inte så lätta beslut som vissa tror att det är, att det alltid är en självklarhet att man kämpar tills man dör för sitt land.
Och jag kan ju ställa frågan till dig om du tycker att man aldrig ska ge upp någonsin, utan kriga tills man dör för sitt land, trots att man inser att man inte har någon chans?
För i så fall tycker jag att det är en väldigt underlig åsikt.