Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-15, 09:19
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det låter konstigt men ryska flottans kompetens är inte den bästa. Plus att Ukrainarna visste saker om skeppet då det byggdes i Ukraina tror jag på.

Man skjuter i väg missilerna ofta i 4 åt gången. max 24 st. Så antingen hade man väldigt få missiler eller så visste man exakt vad man gjorde.
Moskvas 360 radar stördes av stormen och deras avancerad luftvärnsradar har bara 180 graders synfält. Genom att uppehålla fartyget med en drönare från ena hållet så kunde de skicka neptunrobotar från andra hållet.
Citera
2022-04-15, 09:19
Medlem
Citat:
Det låter konstigt men ryska flottans kompetens är inte den bästa. Plus att Ukrainarna visste saker om skeppet då det byggdes i Ukraina tror jag på.

Man skjuter i väg missilerna ofta i 4 åt gången. max 24 st. Så antingen hade man väldigt få missiler eller så visste man exakt vad man gjorde.

Ja, nu var det ett nytt vapen och man har nog begränsat med tillgång ännu. Men senare ska man tydligen kunna bygga upp enheter som var och en kan skicka iväg 70 missiler på någon timme.

Jag har ingen aning om Ukraina har förmågan att bygga upp den kapaciteten, men det är fruktansvärt dåliga nyheter för Ryssland som riskerar att se hela sin svarta havsflotta bli helt värdelös.

Detta lär ju vara riktigt tunga nyheter i Ryssland som ju i flera hundra år varit riktigt stolta över sin svarta havs-flotta.

Edit:

Flottan grundades på 1780-talet och har varit viktig i krig mot nästan alla länder som gränsar till svarta havet. Speciellt mot Turkiet.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-04-15 kl. 09:22.
Citera
2022-04-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Efter gårdagens svammel från dig om att Moskva inte var sänkt och om Ukrainska "pansarskott" mot krigsfartyg så har du förbrukat rätten till att tas seriöst.

Fruktansvärt inkompetenta är ni, både på krigsföring och informationskrig.
En otroligt spännande tråd. Ser bilder av stoltheten "Moskva", reklamfilm mm, och förflyttas snabbt till WW II och de foton av sjöslag, som tidningen Se alltid innehöll. Det är över 80 år sen och fortfarande samma gamla jätteskorvar på vattnen. Tiden verkar att ha stått stilla. Tack alla stridskunniga kommentatorer i tråden! Off topic: vilka är "rysstrollen? Ett gäng kärringar mot strömmen, or what?
Citera
2022-04-15, 09:24
Medlem
Citat:

Eller så är man helt medvetet obenägen att berätta exakt hur man gått tillväga. Det väsentliga är taktiskt att man slagit ut ett nyckelfartyg på fiendesidan, strategiskt att man tillfogat Ryssland en fruktansvärd prestigeförlust, psykologiskt att ryska matroser är medvetna om att deras eget skydd inte är fullgott.

Oavsett om det är för att man har begränsat med ammunition eller att man som du skriver "visste vad man gjorde" så finns ingen anledning från ukrainsk sida att informera närmare om den saken just nu. Tre fregatter har ryssarna kvar i Svarta havet; håller de sig borta från kusten tjänar ukrainarna på det, chansar de och går närmre fast de inte vet hur stort hotet är så tjänar ukrainarna möjligen även på det.

Vi får se i vanlig ordning, men det kan hända att sjöstridskrafter mer eller mindre försvinner ur det här kriget, eller så kan vi få se ytterligare något större fartyg slås ut.
Citera
2022-04-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Eller så är man helt medvetet obenägen att berätta exakt hur man gått tillväga. Det väsentliga är taktiskt att man slagit ut ett nyckelfartyg på fiendesidan, strategiskt att man tillfogat Ryssland en fruktansvärd prestigeförlust, psykologiskt att ryska matroser är medvetna om att deras eget skydd inte är fullgott.

Oavsett om det är för att man har begränsat med ammunition eller att man som du skriver "visste vad man gjorde" så finns ingen anledning från ukrainsk sida att informera närmare om den saken just nu. Tre fregatter har ryssarna kvar i Svarta havet; håller de sig borta från kusten tjänar ukrainarna på det, chansar de och går närmre fast de inte vet hur stort hotet är så tjänar ukrainarna möjligen även på det.

Vi får se i vanlig ordning, men det kan hända att sjöstridskrafter mer eller mindre försvinner ur det här kriget, eller så kan vi få se ytterligare något större fartyg slås ut.

Självklart är det så
Citera
2022-04-15, 09:26
Medlem
Ja, det kommer tydligen in rapporter att man flytt med de övriga fartygen i flottan utom räckhåll för Ukraina.
Citera
2022-04-15, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja, nu var det ett nytt vapen och man har nog begränsat med tillgång ännu. Men senare ska man tydligen kunna bygga upp enheter som var och en kan skicka iväg 70 missiler på någon timme.

Jag har ingen aning om Ukraina har förmågan att bygga upp den kapaciteten, men det är fruktansvärt dåliga nyheter för Ryssland som riskerar att se hela sin svarta havsflotta bli helt värdelös.

Detta lär ju vara riktigt tunga nyheter i Ryssland som ju i flera hundra år varit riktigt stolta över sin svarta havs-flotta.

Edit:

Flottan grundades på 1780-talet och har varit viktig i krig mot nästan alla länder som gränsar till svarta havet. Speciellt mot Turkiet.

Normalt så skickar man svärmar för inte försvaret kan slå ut alla. Och deras batteri kan skicka 24 st i en svärm

Ryska flottans äventyr är faktiskt tragikomiska. Här är den bästa

https://www.youtube.com/watch?v=yzGqp3R4Mx4&t=255s (Värd att se)
Citera
2022-04-15, 09:29
Medlem
Kan detta påstående vara rätt?:

"
Rysslands väldiga krigsfartyg ”Moskva” har förlist på Svarta havet.

Ett enormt bakslag för Putins invasion av Ukraina, enligt många bedömare.

”Det här kan vara det största krigsfartyget som sjunkit under krigstid sedan 1945”, skriver Sky News försvarsredaktör Deborah Haynes"

https://www.expressen.se/nyheter/bakslaget-for-putin--flaggskeppet-sjonk/

Jag undrar om inte General Belgrano som engelsmännen sänkte under Falklandskriget hade ett något större deplacement? Besättningen var definitivt större men så var det också ett gammalt skepp som hade överlevt Pearl Harbour 1941 fast då under ett annat namn.
Citera
2022-04-15, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rohke01
Skön inställning. Så fort det blir jobbigt så ska man fly. Så fort någon vill ha det som är ditt så ska du dra ner byxorna och böja dig framåt i förhoppning om att det ska göra lite mindre ont.

Med det sättet att se på saken hade Finland varit ryskt idag, och fast i deras östmisär, istället för att ses som ett av världens bästa länder att bo i. Jag vill påstå att det kan vara en bra investering att stanna och kämpa för sitt land.

On-topic så är det rimligt att tro att fartyget faktiskt blivit utsatt för en attack. Jag tror dock mer på att pengar som skulle ha gått till underhåll ramlat ned i fel fickor och att skeppet därför inte varit i så bra form som trott. Snarare än att UA hunnit få till sina robotsystem vid svarta havet.

Att fly när Ryssland anfaller en, det är knappast "att fly så fort det blir jobbigt", det är snarare "att fly så fort det blir alldeles för mycket jobbigt". Och vi vet ju att det är och har varit alldeles för mycket jobbigt för Ukraina att kriga mot Ryssland, med tanke på alla döda ukrainare mm.

Och tycker du inte heller att Ukraina ska fredsförhandla med Ryssland och gå med på några eftergifter?
I så fall vill jag informera dig om att krig innebär en massa eftergifter, i form av döda människor mm. Så man förlorar oavsett. Och jag tycker att människoliv är mer värt än land.

Citat:
Hur mycket av världen ska Ryssland få ta utan att man reagerar.

Om Ryssland försöker ta för mycket av världen, då är det hela världen som ska reagera, och inte bara de länder som de försöker ta. För då är det ju hela världens problem, eftersom Ryssland då är ett hot mot hela världen.
Men att kriga mot Ryssland är väldigt farligt, även för hela världen, så "för mycket" är väldigt mycket när det gäller Ryssland. Så låt Ryssland till att börja med ta de delar av Ukraina som de har sagt att de vill ha, och se vad som händer då. Förhoppningsvis tar kriget då slut och sanktioner mm kan tas bort och det blir fred i Europa igen.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag förutsätter att de här underliga tankegångarna gäller i alla fall, och inte bara i fallet Ukraina?

Om USA hypotetiskt invaderar Ryssland, så bör alltså ryssarna lägga ner vapnen och fly, dels för att USA är för farliga för dem och dels därför att om ryssarna tvingar värnpliktiga att kriga, samtidigt som man beskriver USA som ondskan själv, så är man själva ondskan?

Jag är inte emot att man krigar för att försvara sitt land, det jag är emot är att man krigar trots att man är väldigt underlägsen sin fiende, eftersom förlusterna för en själv då väldigt lätt blir så stora att man förlorar mer än vad man vinner på att kriga.

Och Ryssland är inte väldigt underlägsna USA, och därför är det inte lika självklart att Ryssland ska ge upp och fly om USA invaderar dem. Men det kanske är bäst för Ryssland och hela världen att de ger upp omedelbart då, med tanke på risken för kärnvapenkrig mellan Ryssland och USA.

Det här är iallafall inte så lätta beslut som vissa tror att det är, att det alltid är en självklarhet att man kämpar tills man dör för sitt land.
Och jag kan ju ställa frågan till dig om du tycker att man aldrig ska ge upp någonsin, utan kriga tills man dör för sitt land, trots att man inser att man inte har någon chans?
För i så fall tycker jag att det är en väldigt underlig åsikt.
Senast redigerad av eoku 2022-04-15 kl. 09:35.
Citera
2022-04-15, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Moskvas 360 radar stördes av stormen och deras avancerad luftvärnsradar har bara 180 graders synfält. Genom att uppehålla fartyget med en drönare från ena hållet så kunde de skicka neptunrobotar från andra hållet.

Var kommer informationen att deras luftvärnsradar endast har 180 graders synfält? Att stormen påverkade dem kan jag tro på. Allt i från sjösjuka till tekniska problem. Men att den endast har 180grader sylfält skulle jag vilja ha mer data på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan detta påstående vara rätt?:

"
Rysslands väldiga krigsfartyg ”Moskva” har förlist på Svarta havet.

Ett enormt bakslag för Putins invasion av Ukraina, enligt många bedömare.

”Det här kan vara det största krigsfartyget som sjunkit under krigstid sedan 1945”, skriver Sky News försvarsredaktör Deborah Haynes"

https://www.expressen.se/nyheter/bakslaget-for-putin--flaggskeppet-sjonk/

Jag undrar om inte General Belgrano som engelsmännen sänkte under Falklandskriget hade ett något större deplacement? Besättningen var definitivt större men så var det också ett gammalt skepp som hade överlevt Pearl Harbour 1941 fast då under ett annat namn.

I tonnage räknat betydligt mindre fartyg, "bara" 7000 ton. Moskva var 11500 ton.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Inte ens världspressen verkar veta om det var en attack eller en olycka.

MEN: De flesta militära bedömare drar ändå slutsatsen att det var en robotattack.

SKÄLET: När "branden" bröt ut så rörde sig alla andra fartyg i Moskvaeskadern (tre fregatter och ett par korvetter) bort från kusten i högsta fart och ökade avståndet från 60 till 70-80 distansminuter och mer.

Denna manöver skulle ryssarna INTE ha gjort om de inte själva hade trott att det handlade om ett ukrainskt robotangrepp. Hade de trott att det var en olycka så skulle eskorter uppträtt på ett annat sätt - typ närma sig Moskva för att assistera.

Att fartygen betraktade just KUSTEN som ett hot tyder på att ryssarna själva utgick från att det var Ukraina som låg bakom allt.

Exempel:
https://corporalfrisk.com/2022/04/14/ukraine-successfully-burns-moskva/

Ja, vilket märkligt sammanträffande att övriga ryska fartyg plötsligt satte full fart bort från den ukrainska kusten när paradskeppet Moskva plötsligt "självantändes" enligt ryska utsagor. Allt pekar på att fartyget träffades av ukrainska missiler på höger sida i skrovet vilket orsakade en brand och att flera hundra rysska besättningsmän kan ha omkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in