2022-04-12, 13:24
Medlem
2n00b4Us avatar
Det börjar bli dags för mig o bya oljefilter. Egentligen vill jag göra det själv, men har aldrig bytt själv förut. Om jag åker till OKQ8s självservice, kan man få låna verktyg där? Sen undrar jag om risken är stor att något går snett för en oerfaren (ex. ifall man drar sönder pluggen).
Citera
2022-04-13, 20:09
Medlem
En timme i garaget lägger jag

Olja 5L. 300kr
Filter 80kr.
Oljepluggspackning 2kr.

Klart.
Citera
2022-04-13, 23:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Det börjar bli dags för mig o bya oljefilter. Egentligen vill jag göra det själv, men har aldrig bytt själv förut. Om jag åker till OKQ8s självservice, kan man få låna verktyg där? Sen undrar jag om risken är stor att något går snett för en oerfaren (ex. ifall man drar sönder pluggen).
Verktyg får du nog ha med själv, har aldrig sett en GDS med verktyg.
Om man inte är totalidiot är det inget problem med en oljeplugg. Risken är att det varit en totalidiot där innan och dragit oljepluggen med 28 mm hylsa och långt spärrskaft så att knogarna vitnat, då blir det problem. En del totalidioter drar även fast oljefiltret med oljefiltertången "för att det inte ska läcka". En sådan människa ska inte komma närmare än 15 meter från en verktygslåda och bör hålla sig till att tova sockor av ull eller snickra fågelholkar.
Citera
2022-04-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om man inte är totalidiot är det inget problem med en oljeplugg. Risken är att det varit en totalidiot där innan och dragit oljepluggen med 28 mm hylsa och långt spärrskaft så att knogarna vitnat, då blir det problem. En del totalidioter drar även fast oljefiltret med oljefiltertången "för att det inte ska läcka". En sådan människa ska inte komma närmare än 15 meter från en verktygslåda och bör hålla sig till att tova sockor av ull eller snickra fågelholkar.

OK hade förut en hyfsad uppsättning med verktyg som lånades ut till de som hyrde plats i hallarna. Notera "hade förut", det är säkert 30 år sedan, hur det förhåller sig idag är för mig inte bekant.
Citera
2022-04-14, 10:23
Medlem
Citat:

Låna verktyg? Ett spärrskaft och en hylsa Inkl filterkopp landar på 200-300kr. Sen kan du byta livet ut
Citera
2022-04-14, 10:28
Medlem
Facades avatar
Sista servicen på vardagsbilen.

Olja+filter
Multirem
Vindrutetorkare
Rengöring luftmassemätare

Ca 2 timmar.
Tog det lugnt och utan stress.

Simpla bilar gör man det snabbt på.
Tog mig 15 minuter på min Peugeot 206 exempelvis. Körde upp ena hjulet (vänstra vill jag minnas) på en trottoarkant, kröp under och ur med plugg och filter, i med nytt filter och plugg. Fyll på 2.2L eller vad det nu var (skrev det med tusch på ventilkåpan) och färdig.
Citera
2022-04-14, 10:30
Medlem
D.Rossels avatar
Citat:

På "tuben" finns det många filmer med mekarinstruktioner. Den som är osäker på något moment i proceduren brukar kunna hitta tips där, iaf om det är en hyfsat vanlig bilmodell.
Citera
2022-04-14, 10:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Håller med.
Man drar ju inte pluggen så hårt så man måste byta tätningen varje gång. Packningen är ju av mjuk koppar och kostar flera kronor. Likadant med filtret. En grov gummipackning håller ju tätt bara man drar till med händerna. Gummit fjädrar ju.

Nu har jag ju inte bytt olja med bilen upphissad utan så lite upphissad som möjligt så att oljan rinner ner i kärlet under med så lite spill som möjligt.

Ställer ni kärlet 2 m nedanför pluggen eller....?
Citera
2022-04-14, 11:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Man blir fascinerad av vissa inlägg som får ett oljebyte att låta som en betalning snarare än en utgift i både tid och pengar. Men om vi håller oss till verkligheten istället, utan uppdiktade historier om oljedunkar om 4 liter för 50 kr. och liknande trams så ser det ut så här om man 1) inte har garage 2) inte bor i hus utan i lägenhet som majoriteten, etc. etc.

Man har då två val: du hyr in dig på t.ex. Preem med lift och betalar kanske 2,5 kr/min. eller så väntar du in bra väder och krälar under bilen på en p-plats någonstans. Det tar tid, det är bökigt och olja hamnar lätt överallt. Därför är en lift betydligt bättre och enklare. Du får också chansen att se bilen underifrån.

Oljan beroende på dina egna önskemål förstås, kostar från 300-700 kr. för 4 liter. Ett oljefilter av bättre märke kostar 100-200 kr. De flesta bilar ska ha 5-6 liter olja och då snackar vi om 700-1000 kr.

Har du verktyg? Min V70 t.ex. kräver en 36 mm hylsa för oljefiltret, en 17 mm hylsa för oljepluggen, T-25 för motorskyddet undertill.

Hur lång tid tar det hos t.ex. Preem med lift? Tja, kanske 45-60 min. Tiden startar med en gång nosen är innanför porten (eller kanske redan i butiken). Du kränger, svänger och vänder för att få upp bilen på rampen. Du tar fram allt du behöver, öppnar huven och tar loss oljepåfyllningslocket och varför inte även insatsfiltret, hissar upp bilen, skruvar av hasplåten (8 st. T-25 på V70), skruvar av oljepluggen och låter oljan rinna ut ordentligt i ett uppsamlingskärl tills det knappt droppar, skruvar på pluggen med ny tätningsring, hissar ned bilen, byter filtret och packning, fyller på ny olja upp till dina "specs" och håller koll på stickan, startar bilen, hissar upp bilen med motorn igång och kontrollerar att allting håller tätt, hissar ned bilen, stänger av motorn, hissar upp bilen, skruvar på hasplåten, hissar ned bilen, kollar under huven runt filtret att det är tätt och snyggt, en sista titt på stickan och ev. fyller på några deciliter, packar ihop och kastar ev. sopor, låser bildörren, går in till butiken för betalning och lämnar hallen.

Så ser verkligheten ut. Inga 5 min. byten för 30 kr. Allt det där på en p-plats? Nej tack. Total kostnad då? Tja, mellan tummen och pekfingret kanske 1000 kr. under förutsättning att inga verktyg behövde inhandlas. Hur mycket tar en verkstad, t.ex. mekonomen? 1200-1500 kr?

Men, pôjk vad har du fått tag i för bil?
Kommer du inte åt oljepluggen utan att ta bort nåt skydd med 8 skruvar. Skydd för vad? Oljepluggen?
Hylsa för oljefilter?
Hissar upp bilen med motorn igång för att kolla om det läcker?
Men om det läcker olja så hamnar den väl på marken? Räcker väl med att flytta på bilen.
Oljenivån mäter man ju med stickan vid kall motor. Vid varm motor ligger ju mycket av oljan i oljekanalerna i motorn och inte i tråget.

Lidl-olja, 5 liter helsyntes, 5W40, 179:-

https://www.facebook.com/lidlsverige...16690102/?_rdr
Citera
2022-04-14, 11:35
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men, pôjk vad har du fått tag i för bil?
Kommer du inte åt oljepluggen utan att ta bort nåt skydd med 8 skruvar. Skydd för vad? Oljepluggen?
Hylsa för oljefilter?

Oljepluggen brukar man komma åt på de flesta bilar utan att plocka bort plastskydd eller annat men för oljefiltret är det värre, där är det mer regel än undantag idag att man måste göra det. Sen finns det ett gäng olika typer av pluggar; vanligast är väl vanlig 17, 19 eller 21 sexkant men det finns massa andra olika varianter. Insex, fyrkantplugg etc.

Och just oljefilter finns det en uppsjö av konstruktioner för att demontera, vissa universella och andra mer märkesspecifika. Just detta med en stor hylsa för vissa filter har jag hört talas om man inte upplevt själv. Insatsfilter kan också innebära att nåt liknande verktyg krävs.
Jag har själv 3 olika verktyg för ändamålet:
- En med en kedja som greppar. Klarar allt men kräver gott om svängrum.
- En annan med ett band som man virar runt filtret och sen drar med en hylsnyckel. Mycket användbar men nu har bandet gått av.
- En tredje med tre klor som greppar när den skruvas åt ett håll. Den är bäst men det finns filter som är så små att den inte klarar detta och det krävs också att hylsnyckeln når verktyget.

Kan också vara trångt som perkele för att få dit ett verktyg eller för att skruva åt det för hand. Konstruktioner där filtret sitter horisontellt eller snett uppåt där oljan obevekligen rinner längs motorn när det lossas får inget Nobelpris av mig.
Citera
2022-04-14, 12:05
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Oljepluggen brukar man komma åt på de flesta bilar utan att plocka bort plastskydd eller annat men för oljefiltret är det värre, där är det mer regel än undantag idag att man måste göra det. Sen finns det ett gäng olika typer av pluggar; vanligast är väl vanlig 17, 19 eller 21 sexkant men det finns massa andra olika varianter. Insex, fyrkantplugg etc.

Och just oljefilter finns det en uppsjö av konstruktioner för att demontera, vissa universella och andra mer märkesspecifika. Just detta med en stor hylsa för vissa filter har jag hört talas om man inte upplevt själv. Insatsfilter kan också innebära att nåt liknande verktyg krävs.
Jag har själv 3 olika verktyg för ändamålet:
- En med en kedja som greppar. Klarar allt men kräver gott om svängrum.
- En annan med ett band som man virar runt filtret och sen drar med en hylsnyckel. Mycket användbar men nu har bandet gått av.
- En tredje med tre klor som greppar när den skruvas åt ett håll. Den är bäst men det finns filter som är så små att den inte klarar detta och det krävs också att hylsnyckeln når verktyget.

Kan också vara trångt som perkele för att få dit ett verktyg eller för att skruva åt det för hand. Konstruktioner där filtret sitter horisontellt eller snett uppåt där oljan obevekligen rinner längs motorn när det lossas får inget Nobelpris av mig.
3-klor verktyget finns vad jag vet i 2 olika storlekar,jag har iallafall 2 olika.Till v8:an behövs den stora,
till min Euro vardagsbil behöver jag den lilla.Använder mutterdragare+lämplig förlängare.
Citera
2022-04-14, 12:31
Medlem
toyota aygo. Tar väll en 15 minuter ungefär. Löjligt lätt att byta. Behöver knappt hissa skiten, brukar köra upp den på en planka med ena hjulet det räcker. man kan även köra upp på en kantsten om man är ute.

Brukar köra biltema av bekvämlighets skäl så det går nog att få ned det någon hundra lapp om man jagar lite. filter 65kr olja 249 kr. då får man 4 liter och bilen tar lite mer än 3 så då kan man fylla på lite när det behövs eftersom moderna bilar drar olja "by design".

Själv: 15 minuter om man har olja och filter(brukar köpa när jag ändå är där i andra ärenden) och 314kr.

Verkstad: Boka tid, köra dit och vänta. Är det mycket får man vänta länge. pris ligger på mellan 1000-2000 kr för olja och filter. Mekonomen skulle ha 1634 kr för någon referens och då har jag ca en timme tur och retur dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in