Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Men, pôjk vad har du fått tag i för bil?
Kommer du inte åt oljepluggen utan att ta bort nåt skydd med 8 skruvar. Skydd för vad? Oljepluggen?
Hylsa för oljefilter?
Oljepluggen brukar man komma åt på de flesta bilar utan att plocka bort plastskydd eller annat men för oljefiltret är det värre, där är det mer regel än undantag idag att man måste göra det. Sen finns det ett gäng olika typer av pluggar; vanligast är väl vanlig 17, 19 eller 21 sexkant men det finns massa andra olika varianter. Insex, fyrkantplugg etc.
Och just oljefilter finns det en uppsjö av konstruktioner för att demontera, vissa universella och andra mer märkesspecifika. Just detta med en stor hylsa för vissa filter har jag hört talas om man inte upplevt själv. Insatsfilter kan också innebära att nåt liknande verktyg krävs.
Jag har själv 3 olika verktyg för ändamålet:
- En med en kedja som greppar. Klarar allt men kräver gott om svängrum.
- En annan med ett band som man virar runt filtret och sen drar med en hylsnyckel. Mycket användbar men nu har bandet gått av.
- En tredje med tre klor som greppar när den skruvas åt ett håll. Den är bäst men det finns filter som är så små att den inte klarar detta och det krävs också att hylsnyckeln når verktyget.
Kan också vara trångt som perkele för att få dit ett verktyg eller för att skruva åt det för hand. Konstruktioner där filtret sitter horisontellt eller snett uppåt där oljan obevekligen rinner längs motorn när det lossas får inget Nobelpris av mig.