Ursprungligen postat av
Centurion77
Man blir fascinerad av vissa inlägg som får ett oljebyte att låta som en betalning snarare än en utgift i både tid och pengar. Men om vi håller oss till verkligheten istället, utan uppdiktade historier om oljedunkar om 4 liter för 50 kr. och liknande trams så ser det ut så här om man 1) inte har garage 2) inte bor i hus utan i lägenhet som majoriteten, etc. etc.
Man har då två val: du hyr in dig på t.ex. Preem med lift och betalar kanske 2,5 kr/min. eller så väntar du in bra väder och krälar under bilen på en p-plats någonstans. Det tar tid, det är bökigt och olja hamnar lätt överallt. Därför är en lift betydligt bättre och enklare. Du får också chansen att se bilen underifrån.
Oljan beroende på dina egna önskemål förstås, kostar från 300-700 kr. för 4 liter. Ett oljefilter av bättre märke kostar 100-200 kr. De flesta bilar ska ha 5-6 liter olja och då snackar vi om 700-1000 kr.
Har du verktyg? Min V70 t.ex. kräver en 36 mm hylsa för oljefiltret, en 17 mm hylsa för oljepluggen, T-25 för motorskyddet undertill.
Hur lång tid tar det hos t.ex. Preem med lift? Tja, kanske 45-60 min. Tiden startar med en gång nosen är innanför porten (eller kanske redan i butiken). Du kränger, svänger och vänder för att få upp bilen på rampen. Du tar fram allt du behöver, öppnar huven och tar loss oljepåfyllningslocket och varför inte även insatsfiltret, hissar upp bilen, skruvar av hasplåten (8 st. T-25 på V70), skruvar av oljepluggen och låter oljan rinna ut ordentligt i ett uppsamlingskärl tills det knappt droppar, skruvar på pluggen med ny tätningsring, hissar ned bilen, byter filtret och packning, fyller på ny olja upp till dina "specs" och håller koll på stickan, startar bilen, hissar upp bilen med motorn igång och kontrollerar att allting håller tätt, hissar ned bilen, stänger av motorn, hissar upp bilen, skruvar på hasplåten, hissar ned bilen, kollar under huven runt filtret att det är tätt och snyggt, en sista titt på stickan och ev. fyller på några deciliter, packar ihop och kastar ev. sopor, låser bildörren, går in till butiken för betalning och lämnar hallen.
Så ser verkligheten ut. Inga 5 min. byten för 30 kr. Allt det där på en p-plats? Nej tack. Total kostnad då? Tja, mellan tummen och pekfingret kanske 1000 kr. under förutsättning att inga verktyg behövde inhandlas. Hur mycket tar en verkstad, t.ex. mekonomen? 1200-1500 kr?