2022-04-14, 14:25
Medlem
D.Rossels avatar
På Volvo V70n och S60 av den så kallade P2-karossen (00-talet) kan man, iaf på dieslar, byta olja utan att hissa upp bilen om man har en oljesug. Oljefiltret är av insatsmodell och nås uppifrån. Under motorn sitter ett plastskydd som måste tas bort för att få bort oljepluggen, något man slipper om man gör allt ovanifrån. Det är nog bra att inte alltid köra med sugmetoden, tappar man ur via plugghålet ser man bättre att allt är som det ska och att det inte är en massa "skit" i oljan. Vid frekventa olje- och filterbyten ska det visserligen inte bli en massa "skit" men ändå, skadar aldrig att kolla ordentligt ibland.
Citera
2022-04-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frenchgarbage
min erfarenhet av "oljeservice" är att de är klåpare, drar åt oljetrågsmuttern så hårt att man får kämpa för att den ska släppa. bättre att göra jobbet själv.

så runt 400kr i material och en timme i tidsåtgång?

Vad har du för bil som har en oljetrågsmutter?
Citera
2022-04-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men, pôjk vad har du fått tag i för bil?
Kommer du inte åt oljepluggen utan att ta bort nåt skydd med 8 skruvar. Skydd för vad?
Bland annat Volvo och Ford har, åtminstone på vissa modeller, en hasplåt av plast under motorn. Antar att det är tänkt som ett stänkskydd. För att komma åt någonting överhuvudtaget måste det skyddet först monteras bort.
Citera
2022-04-14, 14:42
Medlem
Toolmans avatar
Jag köper Mobil Super 3000 i bag in box 20l. Ca 70 kr/l. Oljefilter Bosch. Kopparbricka oljeplugg.
Total kostnad ca 400kr. Tar ca 30min. Krafsar upp en grop/ränna i grusgången slipper därmed att palla upp bilen. Skiftar olja vår och höst.
Citera
2022-04-14, 14:48
Medlem
byter själv...audi a4a..filtret sitter uppifrån...har elektrisk oljebytare.....tar ca 20 minuter...plus billig olja köpt på nätet...tippar 50kr litern..så kanske 500kr med filter...
Citera
2022-04-14, 18:14
Medlem
Citat:
Kommer du inte åt oljepluggen utan att ta bort nåt skydd med 8 skruvar. Skydd för vad? Oljepluggen?
Hylsa för oljefilter?
Hissar upp bilen med motorn igång för att kolla om det läcker?
Men om det läcker olja så hamnar den väl på marken? Räcker väl med att flytta på bilen.
Oljenivån mäter man ju med stickan vid kall motor. Vid varm motor ligger ju mycket av oljan i oljekanalerna i motorn och inte i tråget.

Lidl-olja, 5 liter helsyntes, 5W40, 179:-

https://www.facebook.com/lidlsverige...16690102/?_rdr

Dina dumma frågor har andra redan svarat på, men för att komma åt pluggen på min V70 så måste plastskyddet av under motorn såvida man inte sågar upp en öppning själv fast det är en annan historia. För att komma åt insatsfiltret så behövs en 36 mm hylsa eller så står man och "täljer" sönder kåpan med t.ex. en skiftnyckel. Då tycker jag att det är lättare med en hylsa. Att hissa upp bilen med motorn igång när man ändå står på liften för att se att allt - inte minst runt filterkåpan - håller tätt - är inte självklarhet för dig tydligen, men för andra inklusive mig så är det mycket lättare att upptäcka något tokigt innan man kör ut. Och nej, man kollar nivån efter att ha kört motorn i en minut eller två eftersom det nya filtret suger upp kanske 200 ml inräknat det som hamnar i kåpan (eller vad det nu kallas för). En minuts tomgång gör ingen som helst skillnad i det fallet mer än visar tydligt var nivån står. Därefter fyller man på mer vid behov.

Och sist men inte minst, jag köper inga skräpfilter eller skräpoljor till mina bilar.
Citera
2022-04-14, 21:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Man blir fascinerad av vissa inlägg som får ett oljebyte att låta som en betalning snarare än en utgift i både tid och pengar. Men om vi håller oss till verkligheten istället, utan uppdiktade historier om oljedunkar om 4 liter för 50 kr. och liknande trams så ser det ut så här om man 1) inte har garage 2) inte bor i hus utan i lägenhet som majoriteten, etc. etc.

Man har då två val: du hyr in dig på t.ex. Preem med lift och betalar kanske 2,5 kr/min. eller så väntar du in bra väder och krälar under bilen på en p-plats någonstans. Det tar tid, det är bökigt och olja hamnar lätt överallt. Därför är en lift betydligt bättre och enklare. Du får också chansen att se bilen underifrån.

Oljan beroende på dina egna önskemål förstås, kostar från 300-700 kr. för 4 liter. Ett oljefilter av bättre märke kostar 100-200 kr. De flesta bilar ska ha 5-6 liter olja och då snackar vi om 700-1000 kr.

Har du verktyg? Min V70 t.ex. kräver en 36 mm hylsa för oljefiltret, en 17 mm hylsa för oljepluggen, T-25 för motorskyddet undertill.

Hur lång tid tar det hos t.ex. Preem med lift? Tja, kanske 45-60 min. Tiden startar med en gång nosen är innanför porten (eller kanske redan i butiken). Du kränger, svänger och vänder för att få upp bilen på rampen. Du tar fram allt du behöver, öppnar huven och tar loss oljepåfyllningslocket och varför inte även insatsfiltret, hissar upp bilen, skruvar av hasplåten (8 st. T-25 på V70), skruvar av oljepluggen och låter oljan rinna ut ordentligt i ett uppsamlingskärl tills det knappt droppar, skruvar på pluggen med ny tätningsring, hissar ned bilen, byter filtret och packning, fyller på ny olja upp till dina "specs" och håller koll på stickan, startar bilen, hissar upp bilen med motorn igång och kontrollerar att allting håller tätt, hissar ned bilen, stänger av motorn, hissar upp bilen, skruvar på hasplåten, hissar ned bilen, kollar under huven runt filtret att det är tätt och snyggt, en sista titt på stickan och ev. fyller på några deciliter, packar ihop och kastar ev. sopor, låser bildörren, går in till butiken för betalning och lämnar hallen.

Så ser verkligheten ut. Inga 5 min. byten för 30 kr. Allt det där på en p-plats? Nej tack. Total kostnad då? Tja, mellan tummen och pekfingret kanske 1000 kr. under förutsättning att inga verktyg behövde inhandlas. Hur mycket tar en verkstad, t.ex. mekonomen? 1200-1500 kr?

Du måste jobba i slow motion... hissa upp, hissa ner... hissa upp, hissa ner... hissa upp, hissa ner...

Du borde följa ditt eget råd:
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Köp en oljepump och sug ur oljan. Snabbt, enkelt och smidigt om du är rädd och/eller osäker att stå eller krypa under bilen själv. Så gjorde jag senast i alla fall efter år av traditionella oljebyten. Varje droppe kom ut och skitsnack om skräp på botten av tråget, metallspån etc. etc. och att det inte skulle följa med genom slangen är just det - totalt skitsnack. Skulle tråget se ut på det viset med metallflis/spån och liknande så har man allvarligare problem att fundera kring än om ett par droppar inte följde med ut.
Citera
2022-04-14, 22:23
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Kommer du inte åt oljepluggen utan att ta bort nåt skydd med 8 skruvar. Skydd för vad? Oljepluggen?
Hylsa för oljefilter?
Hissar upp bilen med motorn igång för att kolla om det läcker?
Men om det läcker olja så hamnar den väl på marken? Räcker väl med att flytta på bilen.
Oljenivån mäter man ju med stickan vid kall motor. Vid varm motor ligger ju mycket av oljan i oljekanalerna i motorn och inte i tråget.

Lidl-olja, 5 liter helsyntes, 5W40, 179:-

https://www.facebook.com/lidlsverige...16690102/?_rdr
Finns bilar med skyddsplatta som täcker hela botten, dessa kräver lite mer bearbetning för att byta på, men å andra sidan är det noll vägsalt på.

Och jag är tveksam till de dårar som skriver "tar 10-15 minuter för mig, snabbare på verkstan" ... hur fort duschar, äter, rakar sig dessa tro?
Citera
2022-04-14, 22:44
Medlem
Ford S-Max

45 min är väl rätt rimligt, om man jobbar på i normaltempo, är "hasplåt" och filterinsats på den också, som sitter lite bökigt till. Har byggt ett specialverktyg för att underlätta lite (ett 10-12 cm pinne påsvetsat på en 36 hylsa, längre än så så tar den i kylaren.

Biltema olja och filter, 500 spänn var 2000 mil.

Nu är det dock dags för växellådsoljebyte också, den oljan plus filter går på ca 1500, och gör man det samtidigt tar det inte så mycket extra tid, säg en timme för allt.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-04-14 kl. 22:46.
Citera
2022-04-14, 22:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Ca 30 min inkl lyfta upp, pallbockar, skruva av skyddet undertill.
Olja 5 liter helsyntet 5-30 300kr
Filter Bosch 70kr
Verkstad tar väl lite kortare tid och man brukar kunna hitta oljeservice för 795kr

Ungefär samma här. Löjligt billigt att göra det själv!
Citera
2022-04-14, 23:01
Medlem
Olja runt hundringen litern inklusive frakt från Tyskland hem till mitt postombud. Filter en femtiolapp kanske. Tar drygt en timme att byta hemma på garageinfarten. Betydligt kortare tid om man hade haft lyft. Den mesta av tiden går åt till den där förbannade plastkåpan under motorn. Hade inte den funnits hade oljebytet tagit en kvart. Att ta hålsågen och köra upp ett hål i plastkåpan under oljepluggen måste jag pinsamt nog erkänna att jag inte tänkt på. Får göra det nästa gång.
"Min" mekaniker tar ofattbara 1250 kr i timmen. Han är duktig och snabb, så det är värt att anlita honom på mer komplicerade jobb, men olja + filter byter jag själv.
Citera
2022-04-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det ingår betydligt mer i en service än att byta olja och filter. Skulle inte vilja köpa en bil av er som enbart gör det. Tidåtgång och vad var och en kan göra får var och en bedöma. T.ex. ingår det att rengöra, smörja och motionera bromsoken på visa bilmärke vid service. Många av felen man läser här som uppstår skulle inte gjort det om de servade sin bil ordentligt.

Gammalt inlägg men svarar ändå. Vad säger att man inte gör det? Nu handlade ju tråden om just oljebyte och inte service i allmänhet.

Bromsar brukar jag göra på våren när sommardäcken ska på, och man redan har gjort halva jobbet nästan.

Det ingår för övrigt på alla bilmärken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in