2022-04-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Anfallsplanen för Sverige är känd. De skulle anfalla med "konventionella" vapen precis som i Ukraina. Danmark skulle utplånas. Om Ukraina varit med i NATO hade de bara "tryckt på knappen" så du har helt fel. Zelensky och Ukraina tänker INTE gå med i NATO eftersom det vore självmord.

Lyssna på Putin i ett tal från december 2021 så begriper du. 7 minuter. Han säger det rakt ut.
https://www.youtube.com/watch?v=MOkl2XgZlw0

Tror vi pratar om varandra nu. Jag menar på att de som tror att Ryssland kommer använda kärnvapen bara för att vi är med i NATO, tror jag är helt fel ute. Används ett enda kärnvapen så kommer inte bara NATO vara döda, utan även Moskva, Kreml och resten av världen vara döda. Folk stirrar sig blint på att Danmark idag har kärnvapen riktat emot sig. Och? Betyder det att Sverige är förskonat om vi inte är med i NATO? Givetvis inte. Blir Danmark bombade som kommer vi andra jämte dö av strålning och dylikt. Ingen av oss kommer undan oavsett om man är med eller inte i NATO eller Ryssland.
Citera
2022-04-14, 09:40
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Skrämmande utveckling.

Rysslands enda chans att hålla Sverige och Finland borta från NATO är att attackera Sverige och Finland.

Det är svårt att greppa att Sverige troligtvis alltså är i krig med Ryssland inom några veckor.

Detta har ni krigshetsande globalistmongon verkligen gjort bra

Rysslands enda chans?

Hade de gett fan i att inleda ett blodigt krig mot ett suveränt grannland samtidigt som de hotar oss och vill diktera vår säkerhetsordning hade Nato frågan inte alls hamnat på bordet i varken Sverige eller Finland.

När ska ni putinrunkare begripa det?
Citera
2022-04-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewidow1
Det stora hotet ligger i öst, det Nato sysslar med nu att skapa oreda i Europa och provocera Ryssland är dumt, Ryssarna backar inte direkt i första taget rent historiskt speciellt inte när det gäller Ukraina.
Jag tycker den här föreläsningen från 2015 av John J. Mearsheimer från University of Chicago förklarar situationen i Ukraina väldigt bra https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4

"Varför Väst är ansvarigt för den ukrainska krisen.."

Vilken motbjudande Kina- och Ryssland-lismande slemmhäck..
Citera
2022-04-14, 10:00
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-finland-har-inte-fatt--garantier-fran-usa-eller-nato/

Trots sonderingar har Finland inte lyckats få några säkerhetsgarantier från USA eller Nato inför en eventuell medlemsansökan i försvarsalliansen. Det uppger svenska regeringskällor för Expressen.

Och från regeringens sida betonas att man måste vara medveten om att ett eventuellt ryskt svar.

Grammatiken är inte bra har lagt märke till att allt fler journalister skriver som krattor undra vad det kan bero på.....Men on topic, vad stoppar egentligen Ryssland från att attackera Finland samt Sverige medan ansökan behandlas?

För det väntas ta ett par månader från det att Sverige och Finland lämnar in en eventuell ansökan tills dess att länderna är fullvärdiga medlemmar, eftersom alla Natos länder ska få säga sitt. Och att dessa månader är förknippade med betydande risker, betonas av Expressens regeringskällor.

Jag vet inte om detta är klickbait Expressen kör med för att tjäna pengar på människors rädsla men om det här är sant så är det kanske bättre att vara neutrala.

Vi är dessutom redan i dessa månader Expressen skriver om...Gör mig än mer orolig.

Gäsp... Hade personer som verkligen har tillgång till denna informationen läckt till Expressen vore det en allvarlig säkerhetsskandal. Det är i det ljuset vi ska värdera deras clickbait.

Har vi fått garantier för att NATO backar upp oss under ansökan är det givetvis absolut hemligt tills ansökan ligger på bordet. Annars flyttas bara risken till innan ansökan istället för under ansökningsperioden.
Citera
2022-04-14, 10:03
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Förstår inte hur din första fråga är relevant till mig eller mina svar jag gett? Tröskeln för vad exakt? Din liknelse är helt absurd. Tycker inte att jag gett intryck till något som du beskriver i ditt exempel. Då Ukraina inte är med i NATO så har de fått stå för försvaret själva även om andra länder tillfört resurser då de stått nära EU och försökt styra sig till ett mer västerländskt sätt i system.
Tyvärr kan världen inte göra mer speciellt då de inte är med i NATO än... det är väl ytterligare bevis på att Sverige och Finland bör gå med i NATO.

När jag säger "ni" så menar jag de som säger att man inte ska med i NATO för att man inte vill åka ner till Turkiet ifall det skulle behövas. Som att prata med helt orealistiska människor som inte förstår verkligheten vi är i idag.

Den är relevant i och med att du tycker det är okej att svenskar åker ner och dör för att strida för Turkiet. Därav var min fråga vart gränsen går för dig. Eller måste Sverige in i NATO till varje pris?

Ja okej, dock är det endast en av anledningarna att inte gå med i NATO. Skulle kunna lista flera sådana.
Citera
2022-04-14, 10:10
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Vad är det för fel med att sälja vapen då? Alla normalt funtade människor vet att allt prat om de mänskliga rättigheterna bara är en tjusig fernissa och sales-talk. Vi vill ju sälja bilar och furumöbler också.
Jag vet inte vad som är fel med det du kanske vet du det innerst inne, vapen dödar nämligen, vapen splittrar familjer mm. Vapen förstör nationer. Men vem är jag att ens tänka tanken på en bättre värld det är bara sånt vi fick höra som små barn men det existerar inte i denna värld om man är fattig. Enbart dom rika kan leva någorlunda lugnt i skeppet eller kanske även dom har det gungit, ja jag vet inte. ..
Citera
2022-04-14, 10:11
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Sverige och Finland har inga problem med svara på detta heller.
Låt säga säga att Ryssland skickar några hypersoniska missiler om de nu ens har några kvar då man inte har skett någon massproduktion.
De slår ner och kanske träffar sina mål, dödar några svenska etc.
Detta är en öppen krigshandling mot Sverige.
Vad kan Sverige göra?
För att nämna något så är vi världsledande när det gäller ubåtar så vi hade sänkt större ryska krigsfartyg utan problem.
Ukraina slår ut ryska skepp med missiler.
Hur tror du ryska skepp klarar sig mot världens förmodligen tystaste ubåtar i Östersjön med moderna torpeder?

Hundratals ryssar om inte tusentals hade dött och den ryska flottan i Östersjön hade haft det riktigt tufft.
Inte ens chans att man skulle klara av att ta kontroll Östersjön.

Det kanske låter hypat men ubåtar är kungar på haven.
Ryssland vill helst inte mörda civila just nu. Deras mål är vårt flygvapen samt luftförsvar vi inhandlar från USA som inte kan skjuta ned ens en fågel...
Citera
2022-04-14, 10:12
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Sverige och Finland har inga problem med svara på detta heller.
Låt säga säga att Ryssland skickar några hypersoniska missiler om de nu ens har några kvar då man inte har skett någon massproduktion.
De slår ner och kanske träffar sina mål, dödar några svenska etc.
Detta är en öppen krigshandling mot Sverige.
Vad kan Sverige göra?
För att nämna något så är vi världsledande när det gäller ubåtar så vi hade sänkt större ryska krigsfartyg utan problem.
Ukraina slår ut ryska skepp med missiler.
Hur tror du ryska skepp klarar sig mot världens förmodligen tystaste ubåtar i Östersjön med moderna torpeder?

Hundratals ryssar om inte tusentals hade dött och den ryska flottan i Östersjön hade haft det riktigt tufft.
Inte ens chans att man skulle klara av att ta kontroll Östersjön.

Det kanske låter hypat men ubåtar är kungar på haven.
Ryssland vill helst inte mörda civila just nu. Deras mål är vårt flygvapen samt luftförsvar vi inhandlar från USA som inte kan skjuta ned ens en fågel...Putin är en farlig människa utan en själ.
Citera
2022-04-14, 10:13
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
På SVT Aktuellt tidigare ikväll där Ann Linde intervjuades i studion, kom hon in på just den här frågan om nya och ökade risker under övergångsperioden. Hon citerar Jens Stoltenberg på att det snarast handlar om en tid på 4-12 månader, inte bara "ett par månader".

Från 13:50 in i programmet: https://www.svtplay.se/video/33931274/aktuellt/aktuellt-13-apr-21-00-6

Linde dementerade också kraftfullt Expressens påstående att den svenska regeringen inofficiellt redan har fattat beslutet, att man redan vet var man kommer att hamna och att resten är en fråga om att sälja in det. Så är det inte, frågan är fortfarande fullt öppen. Jag litar definitivt mer på utrikesministern än på en skvallrig kvällstidning som Expressen, som själva har en tung agenda i just denna fråga - de har lobbat för att få Sverige in i NATO i minst ett kvartssekel.

NATO brukar dessutom alltid väga in hur pass starkt och stadigt det politiska och folkliga stödet är för medlemskap, när de bedömer kandidatländer. Det talar emot att man skulle försöka få Sverige inkuppat så att vi är fullvärdiga medlemmar redan strax efter valet. NATO lägger naturligtvis märke till att sossarna är splittrade i frågan (i synnerhet ute bland medlemmar och aktiva politiker), att SD svängde först helt nyligen och att valet om fem månader kan svänga åt vilket håll som helst.

"Övergångsperioden" börjar först när en formell ansökan lämmats in, det är Marin och Linde helt överens om.
Jag anser att tidningen skall vara fri och journalister få säga sitt annars lever vi jävligt farligt hörru, men håller med dig att vår utrikesminister är mer insatt. Ja.
Citera
2022-04-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Ryssland vill helst inte mörda civila just nu. Deras mål är vårt flygvapen samt luftförsvar vi inhandlar från USA som inte kan skjuta ned ens en fågel...Putin är en farlig människa utan en själ.
Det blir nog bra det du nubben.
Citera
2022-04-14, 10:15
Medlem
Finska ledande kvällstidning Ilta-Sanomat upprepade"nyheteten"om att Finland har inte fått garantier från Nato... hör och häpna deras källa är.. Expressen!
Citera
2022-04-14, 10:16
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Så är det. Medlemskap i NATO innebär inte per automatik att vi får skydd om vi blir attackerade, och alliansen är oprövad. Det innebär exakt vad kvällsblaskan lyfter fram, att vi inte har några garantier för att få hjälp även om Sverige ansöker om medlemskap, och NATO kan lika gärna säga att nej, de går inte in för att hjälpa oss för att inte riskera ett tredje världskrig. Precis som det blev för Ukraina. Om fler förstod det skulle färre vilja bli med i NATO, men det är lättare att inte tänka och ta till sig en bild av falsk trygghet. Hoppet är det sista som överger människan.
Med tanke på Rysslands flaggskepp ännu ett det så kallade "stolta" Moskva gått i botten kommer råttan Putins vedergällning vara hänsynslös, slava UKRAINE!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in