2022-04-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Gör dig inte dummare än du är. Det är ju klart att det hade gått att häva affären om viljan fanns!

( Föresten har inte din mamma lärt dig att du inte vinner några symapier genom att kasta okvädningsorde ifrån dig? Bildade människor kan ha ett meningsutbyte under artiga former!)

klart att det gått att skriva ett nytt avtal, om bägge varit delaktiga! Ebba kunde lika lite som ESB ensidigt hävt avtalet. Kvalificerade ombud som kan fastighetsrätt hade enkelt kunnat guida dom i hur man gör detta, men ESBs ombud valde inte den vägen!
2022-04-14, 09:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
klart att det gått att skriva ett nytt avtal, om bägge varit delaktiga! Ebba kunde lika lite som ESB ensidigt hävt avtalet. Kvalificerade ombud som kan fastighetsrätt hade enkelt kunnat guida dom i hur man gör detta, men ESBs ombud valde inte den vägen!
Just det. Den lösningen jag hade valt om jag hade varit i denna konflikt hade varit att häva avtalet tillsammans med säljaren. Inget konstigt alls. Rätt självklar t egentligen.
2022-04-14, 09:39
Medlem
Citat:
Just det. Den lösningen jag hade valt om jag hade varit i denna konflikt hade varit att häva avtalet tillsammans med säljaren. Inget konstigt alls. Rätt självklar t egentligen.

ännu enklare hade varit om ESB hade tagit hjälp av sina "nära vänner" som hjälper honom med ekonomin, och i princip allt annat (inkl hygienen), innan han skrev på avtalet från början. Men det kanske fanns skäl till varför han inte ville ha dom inblandade...
2022-04-14, 09:43
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Gör dig inte dummare än du är. Det är ju klart att det hade gått att häva affären om viljan fanns!

( Föresten har inte din mamma lärt dig att du inte vinner några symapier genom att kasta okvädningsorde ifrån dig? Bildade människor kan ha ett meningsutbyte under artiga former!)

Du har ältat hävningsmöjligheten i många inlägg nu. Förväntar du dig att vi ska svara på något annat sätt än vad vi gjort? Eller att lagen retroaktivt har ändrats?

Om båda parter hade kommit överens om hur Esbjörn skulle ha fått tillbaka fastigheten i sin ägo, så hade han varit ägare idag. Men Esbjörn ville varken komma överens, göra rätt för sig eller ens träffas för att påbörja diskussionerna som skulle kunna leda fram till en överenskommelse. Självklart kan du skylla på Ebba också om du vill, men i så fall blir det bara att det var två som inte ville komma överens. Det vill säga ännu mindre möjlighet att backa affären.

Som en parantes är det intressant att du pratar om okvädningsord, när du inte är främmande själv för att använda dom. Du lyckas till exempel i meddelandet jag svarar på. Men jag håller med. Alla som håller på med epitet, personagrepp och fulargumenterande önskar jag tonade ner på det. Angrip meningsmotståndarnas fakta istället, om man nu måste hoppa på något.
2022-04-14, 09:47
Medlem
Citat:
Du tror att det gått när säljaren försvann från all kontakt?

Du verkar driva nån slags agenda här eftersom du fått all info utan att förstå. Det måste vara sjuttielfte gången du kommer med det här verklighetsfrämmande påståendet.
Ett tips, i trådstarten finns en massa inf, läs den och tänk efter. Diskussionerna blir så mycket bättre då givet att du inte bara är ute efter att trolla.

För övrigt är affären över. Fastigheten är såld. Betald och köpebrev påskrivet. Ebba har tagit huset i besittning.
2022-04-14, 09:54
Medlem
braatthas avatar
Citat:

En fundering, om nu Esb hade gått med på ett återköp (fått affären att bli ogjord) undrar om han hade överklagat det med,, han har ju överklagat i princip allt även hans egna stadfästelse, som då låste hans egna insatta pengar hos länsstyrelsen så han inte får ut handpengen.
2022-04-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om affären inte varit känd i offentligheten och blivit backad, så tror jag allt hade varit frid och fröjd. Men om affären varit känd och Ebba backat, så hade det kommit tillbaka och bitit henne i rumpan ändå. För det finns tydligt ett politiskt intresse som på olika sätt sponsrar att cirkusen pågår. Hade hon backat då, hade det nog varit på melodin "ingen rök utan eld" och Ebba hade fått avgå och KD fått sämre siffror.

Men med tanke på att det då var två år till val och därmed inget som kunde utnyttjas till ett valresultat så tror jag inte det var ett önskvärt scenario. Den här cirkusen är mycket bättre för att påverka mandatfördelningen i riksdagen. Bara att titta på hur allt har dragits ut i kalendertid, mjölkats in absurdum och nu senast då de överklagade sig själva. Allt för att komma närmare valet.

Med tanke på ESB tidigare respekt för påskrivna avtal, vem hade vågat lita på ett avtal om att han skulle ersätta köparen för kostnader och betala tillbaka handpenningen?
2022-04-14, 11:42
Medlem
Nu håller jag helt med dig, detta hade väl i och för sig snarare varit ett hävningsavtal direkt efter kontraktet och då var vi ju inte i soppan utan vi hade ett mer normalt läge där en part ångrar sig efter ett avtal och är beredd att ta konsekvensen.

Finns ju ingen garanti på att man inte ångrat sitt ångerbeslut ändå, eller velat ändra i detaljer men vi var i vart fall pre Esbjörnande och bara i förhastat beslut.

Citat:
Med tanke på ESB tidigare respekt för påskrivna avtal, vem hade vågat lita på ett avtal om att han skulle ersätta köparen för kostnader och betala tillbaka handpenningen?
2022-04-14, 12:06
Medlem
Citat:
Du är ju dummare än du gör dig.
Du hade valt…. Men nu valde ju Esbjörn att inte medverka. Så tillbaka till ruta ett - det går inte att ensidigt häva avtalet. Så även om Ebba gått med på det så hade det inte gått för Esbjörn ville inte häva något.
2022-04-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du är ju dummare än du gör dig.
Du hade valt…. Men nu valde ju Esbjörn att inte medverka. Så tillbaka till ruta ett - det går inte att ensidigt häva avtalet. Så även om Ebba gått med på det så hade det inte gått för Esbjörn ville inte häva något.
I varje fall så hade det inte gått eftersom han vägrade prata med henne. Binninge fick tydligen inte heller göra det…
2022-04-14, 12:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du tror att det gått när säljaren försvann från all kontakt?

Du verkar driva nån slags agenda här eftersom du fått all info utan att förstå. Det måste vara sjuttielfte gången du kommer med det här verklighetsfrämmande påståendet.
Ett tips, i trådstarten finns en massa inf, läs den och tänk efter. Diskussionerna blir så mycket bättre då givet att du inte bara är ute efter att trolla.

För övrigt är affären över. Fastigheten är såld. Betald och köpebrev påskrivet. Ebba har tagit huset i besittning.
Trolla? Jag säger bara det självklara. Att om man vill häva affären - vilket jag anser det rätta - så skulle det gå. Inga problem. En annan sak är att det finns fler hus att köpa. Ebbas agerande ger ingen respekt.
2022-04-14, 12:20
Medlem
Citat:
Trolla? Jag säger bara det självklara. Att om man vill häva affären - vilket jag anser det rätta - så skulle det gå. Inga problem. En annan sak är att det finns fler hus att köpa. Ebbas agerande ger ingen respekt.
Eftersom du fortsätter med samma meningslösa frågeställning trots att du fått förklarat läget flera gånger så är det att trolla du gör.

Häva går så klart om båda parter kommer överens.

Men nu smet ju säljaren och då går det inte. Hur gärna du än påstår det. Det är Esbjörns agerande som är klandervärt.

Verkligheten visar motsatsen till dina påståenden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in