2022-04-14, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karakateoru
M-m-men andra ska ju slåss åt oss! Slava ukraini och sådant!

Skicka vapen till Ukraina var ett jävla misslyckande som nation. Men Magdalena visste att detta skulle vara det som krävdes för att kliva in i NATO.

Hon sålde ut vårt land och den neutralitet som var kvar. Hon ska egentligen användas som en reptyngd.

Vilken neutralitet pratar du om?

Sverige har inte vart neutral på många år. Dels via Eu, dels täta sammarbeten med Nato.

Neutraliteten är en jävla pappersprodukt som naiva svenskar lyfter fram för att dom är för fega för att ta ställning.
Lagom osv osv.

Men det är dags att öppna ögonen och sluta va dum i huvudet.
Citera
2022-04-14, 01:37
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den ena var när USA lurat oss till Afghanistan. Den andra när de lurat oss till Irak/Kurdistan.
Sammanlagt fem döda.

Det riskerar bli värre när vi blir fullvärdiga medlemmar i maffian.
Ja just det Zalensky förgiftar oppositionen och mördar oppositionen på andras mark med ..Idiot.
Citera
2022-04-14, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Så vart går "gränsen" för dig då? Vissa här på FB (i annan tråd) menar på att de hellre ser att jorden utplånas i ett atombombskrig än att ryssen ska vinna i Ukraina. Har du en liknande inställning? Om nej, vart ligger tröskeln för dig?

Vem är för övrigt "ni" som du hela tiden refererar till? Jag står för mina egna åsikter och har ingen påverkan hur andra tycker och tänker.

Förstår inte hur din första fråga är relevant till mig eller mina svar jag gett? Tröskeln för vad exakt? Din liknelse är helt absurd. Tycker inte att jag gett intryck till något som du beskriver i ditt exempel. Då Ukraina inte är med i NATO så har de fått stå för försvaret själva även om andra länder tillfört resurser då de stått nära EU och försökt styra sig till ett mer västerländskt sätt i system.
Tyvärr kan världen inte göra mer speciellt då de inte är med i NATO än... det är väl ytterligare bevis på att Sverige och Finland bör gå med i NATO.

När jag säger "ni" så menar jag de som säger att man inte ska med i NATO för att man inte vill åka ner till Turkiet ifall det skulle behövas. Som att prata med helt orealistiska människor som inte förstår verkligheten vi är i idag.
Citera
2022-04-14, 01:38
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Nej visst, men vi ingår ändå inte i någon militärallians, vi har inga avskräckningsvapen eller ens ett invasionsförsvar.
Vi har däremot bra koll på hur man krigar i öknen mot getherdar och bönder. Många av dessa getherdar och bönder bor faktiskt numera här i Sverige. Bra va?
Ja samt att vi säljer vapen till andra länder sedan står för dom mänskliga rättigheterna.....
Citera
2022-04-14, 01:40
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Då kan du åka ner dit själv o kriga
Nej, jag betalar skatt för att anställa soldater ska göra det åt mig.
Citera
2022-04-14, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Vad finns det för garantier i en överenskommelse -- Stalin och Hitler hade en icke angreppspakt . Papperet var bara en Bluff för att AH skulle hinna göra annat. Sedan small det i alla fall. Big Time.
Om 2 veckor kan Ukraina ha Kapitulerat och det är över.

Jag 'är "old school" i den delen .Neutralitet har ju funkat perfekt 2 ggr .. Då kör vi på det tills vidare
Det är vad man hör det Vladimir kan tåla / gillar ... Även om inte han skall bestämma allt i världen så kan det vara en utgångspunkt -- " Pilla inte med grejor som fungerar "
Om 2 veckor är kriget slut typ och om 3 - 5 år är Vladimir jordad kan gå snabbare än så.
" Sitta still i Båten " Same procedure as the last two world wars verkar vara ingången.
Att det sedan inte var Neutralitet så mycket gör det bara Fiffigare ..

Anledningen till nuvarande ansökan är pga att få skydd av NATO, får vi inget skydd pga ingen säkerhetsgaranti är ju ansökan helt meningslös och endast riskabel just nu.

Var ju i denna sitsen Ukraina var i och en stor anledning till varför Ryssland invaderade.
Citera
2022-04-14, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Ja samt att vi säljer vapen till andra länder sedan står för dom mänskliga rättigheterna.....

Vad är det för fel med att sälja vapen då? Alla normalt funtade människor vet att allt prat om de mänskliga rättigheterna bara är en tjusig fernissa och sales-talk. Vi vill ju sälja bilar och furumöbler också.
Citera
2022-04-14, 01:49
Medlem
Citat:
Ryssland har inga problem att skicka missiler eller andra robotar från fastlandet eller havet...Jag tycker Biden enbart gapar som en idiot. Varför lyssnar ens vår regering på idioten.
Sverige och Finland har inga problem med svara på detta heller.
Låt säga säga att Ryssland skickar några hypersoniska missiler om de nu ens har några kvar då man inte har skett någon massproduktion.
De slår ner och kanske träffar sina mål, dödar några svenska etc.
Detta är en öppen krigshandling mot Sverige.
Vad kan Sverige göra?
För att nämna något så är vi världsledande när det gäller ubåtar så vi hade sänkt större ryska krigsfartyg utan problem.
Ukraina slår ut ryska skepp med missiler.
Hur tror du ryska skepp klarar sig mot världens förmodligen tystaste ubåtar i Östersjön med moderna torpeder?

Hundratals ryssar om inte tusentals hade dött och den ryska flottan i Östersjön hade haft det riktigt tufft.
Inte ens chans att man skulle klara av att ta kontroll Östersjön.

Det kanske låter hypat men ubåtar är kungar på haven.
Citera
2022-04-14, 02:19
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-finland-har-inte-fatt--garantier-fran-usa-eller-nato/

Trots sonderingar har Finland inte lyckats få några säkerhetsgarantier från USA eller Nato inför en eventuell medlemsansökan i försvarsalliansen. Det uppger svenska regeringskällor för Expressen.

Och från regeringens sida betonas att man måste vara medveten om att ett eventuellt ryskt svar.

Grammatiken är inte bra har lagt märke till att allt fler journalister skriver som krattor undra vad det kan bero på.....Men on topic, vad stoppar egentligen Ryssland från att attackera Finland samt Sverige medan ansökan behandlas?

För det väntas ta ett par månader från det att Sverige och Finland lämnar in en eventuell ansökan tills dess att länderna är fullvärdiga medlemmar, eftersom alla Natos länder ska få säga sitt. Och att dessa månader är förknippade med betydande risker, betonas av Expressens regeringskällor.

Jag vet inte om detta är klickbait Expressen kör med för att tjäna pengar på människors rädsla men om det här är sant så är det kanske bättre att vara neutrala.

Vi är dessutom redan i dessa månader Expressen skriver om...Gör mig än mer orolig.
På SVT Aktuellt tidigare ikväll där Ann Linde intervjuades i studion, kom hon in på just den här frågan om nya och ökade risker under övergångsperioden. Hon citerar Jens Stoltenberg på att det snarast handlar om en tid på 4-12 månader, inte bara "ett par månader".

Från 13:50 in i programmet: https://www.svtplay.se/video/33931274/aktuellt/aktuellt-13-apr-21-00-6

Linde dementerade också kraftfullt Expressens påstående att den svenska regeringen inofficiellt redan har fattat beslutet, att man redan vet var man kommer att hamna och att resten är en fråga om att sälja in det. Så är det inte, frågan är fortfarande fullt öppen. Jag litar definitivt mer på utrikesministern än på en skvallrig kvällstidning som Expressen, som själva har en tung agenda i just denna fråga - de har lobbat för att få Sverige in i NATO i minst ett kvartssekel.

NATO brukar dessutom alltid väga in hur pass starkt och stadigt det politiska och folkliga stödet är för medlemskap, när de bedömer kandidatländer. Det talar emot att man skulle försöka få Sverige inkuppat så att vi är fullvärdiga medlemmar redan strax efter valet. NATO lägger naturligtvis märke till att sossarna är splittrade i frågan (i synnerhet ute bland medlemmar och aktiva politiker), att SD svängde först helt nyligen och att valet om fem månader kan svänga åt vilket håll som helst.

"Övergångsperioden" börjar först när en formell ansökan lämmats in, det är Marin och Linde helt överens om.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-04-14 kl. 02:22.
Citera
2022-04-14, 03:04
Bannlyst
Citat:
Vad finns det för garantier i en överenskommelse -- Stalin och Hitler hade en icke angreppspakt . Papperet var bara en Bluff för att AH skulle hinna göra annat. Sedan small det i alla fall. Big Time.
Om 2 veckor kan Ukraina ha Kapitulerat och det är över.

Jag 'är "old school" i den delen .Neutralitet har ju funkat perfekt 2 ggr .. Då kör vi på det tills vidare
Det är vad man hör det Vladimir kan tåla / gillar ... Även om inte han skall bestämma allt i världen så kan det vara en utgångspunkt -- " Pilla inte med grejor som fungerar "
Om 2 veckor är kriget slut typ och om 3 - 5 år är Vladimir jordad kan gå snabbare än så.
" Sitta still i Båten " Same procedure as the last two world wars verkar vara ingången.

Det stämmer, pilla inte på saker som fungerar.

if it is not broken do not fix it
Citera
2022-04-14, 03:37
Medlem
Absurt läge.

Sverige ska alltså gå med i NATO i affekt? Under brinnande krig? När folk inte tänker klart?

Varför denna hets?

Det logiska vore att diskutera saken i lugn och ro under ett år... sen om politikerna och folket fortfarande känner att NATO-medlemskap är bra - ja då går vi med.

Alla vet att Ryssland är upptagna med Ukraina nu i många år. Inget aktuellt hot mot Sverige föreligger.

Så att "kuppa" igenom ett medlemskap så snabbt som möjligt är fullständigt vansinnigt.

Men jag förstår att många politiker och militären känner att de behöver "smida medan järnet är varmt" och pusha igenom det här.

De vill inte riskera att krigsfebern försvinner och lugnet återfinner sig...
Citera
2022-04-14, 03:44
Medlem
hydrols avatar
Citat:

Vad har du för belägg för att Sverige skulle vara neutralt idag?
Du ser verkligen ingen skillnad på hur vi sköter affärerna idag, NATO eller ej, jämfört med två tidigare WW?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in