2022-04-13, 21:34
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Gör vi inget motstånd så är nog risken väldigt liten att vi kommer till skada. Kanske kan få en fridfull Krim-liknande annektering om vi är snälla? Regeringen röstar för att bli en del av Ryssland sedan rullar vardagen på som vanligt förutom att vi får lägre skatt, billigare bensin och börjar exportera till EAEU istället för EU. EUs frihandelsmarknad är $18.3 biljoner, EAEU frihandelsmarknad (FTA) är $20.7 biljoner, Kina, Iran, Kazakhstan, Ryssland, etc. Kommer ha billiga råvaror kan jag lova..

Om du nu inte ser några problem att leva i en diktatur så föreslår jag att du flyttar till Ryssland.
Citera
2022-04-13, 21:35
Medlem
Avsiktarens avatar
Det är helt befängt att vi skall ge upp vår över 200 år långa tradition av neutralitet som har garanterat oss fred lika länge bara för att östeuropeer bråkar med varandra som vanligt.

Jag tyckte samma sak när jag gick på lågstadiet och och tänker inte ändra mig.
Citera
Medlem
Finns det någon här som verkligen tror att om Ukraina varit ett Nato-land så skulle USA m.fl gått in i kriget och hjälpt till? Isf hade vi haft missiler över hela Europa nu tror jag... Det hade de aldrig vågat.

Nä så fan heller, Ryssen är inte rädd för något. Vill de attackera Sverige eller Finland så gör han nog det ändå, oavsett vi är medlemmar i Nato.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Nato bildades strax efter WW2. Det hade inget om ”inte våga anfalla” utan att hjälpa varandra vid krig.

Du tänker kanske på avskräckning som Ryssland och Nordkorea visar i nutid. ”Vi kan döda varende en om vill”-politiken.

Nato handlar om brödraskap och försvar. Det är syftet. Inte attack och erövring. Utan försvar.

Det är väl därför Ryssland är så upprörda att de måste manifestera upprördheten: ”Ska vi inte få attackera våra närmaste länder? Detta är ju hut löst!”

Om du tror att NATO-länderna har gått med i NATO för att de gillar att hjälpa andra länder militärt och kriga för deras skull, då tror du nog fel. Länder går med i NATO för att själva få militär hjälp om de blir anfallna tror jag.

Och NATO försöker avskräcka länder utanför NATO från att anfalla NATO-länder, det råder ingen tvekan om. Och jag har inte heller sagt att det är fel av NATO att göra så. Jag har däremot sagt att jag tror att det är tomma hot när det gäller mot Ryssland, eftersom inget NATO-land skulle vilja delta i ett krig mot Ryssland som är världens största kärnvapenmakt.

Och jag tror också att ett svenskt medlemskap i NATO skulle göra mer skada än nytta för Sverige, och att vi istället borde försöka vara vän med Ryssland och alla andra länder i världen och ha "oskrivna" militära allianser med dem istället, och bygga upp vårat eget försvar så att vi både kan skydda vårat eget land och skydda andra länder som vi är vän med.

Och även om syftet med NATO kanske inte är att attackera och erövra länder utanför NATO, så har USA ägnat sig en hel del åt iallafall attack mot andra länder sedan andra världskrigets slut, och minst lika mycket som Ryssland.
Och det är troligen till största delen därför som Ryssland inte vill att NATO ska utvidgas, eftersom det skulle ge USA mer makt över "östvärlden" och förenkla en amerikansk invasion av Ryssland.
Senast redigerad av eoku 2022-04-13 kl. 21:42.
Citera
2022-04-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Hmmm.
Ja du, kanske för att man inte vill starta ett kärnvapenkrig?
Onödigt att man besitter sån isf. Attack är bästa försvaret..Några smyg missiler som inte kommer upp på radarn hade gjort susen
Citera
2022-04-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Finns det någon här som verkligen tror att om Ukraina varit ett Nato-land så skulle USA m.fl gått in i kriget och hjälpt till? Isf hade vi haft missiler över hela Europa nu tror jag... Det hade de aldrig vågat.

Nä så fan heller, Ryssen är inte rädd för något. Vill de attackera Sverige eller Finland så gör han nog det ändå, oavsett vi är medlemmar i Nato.

Det finns ingen här som tror ryssen gått in i Ukraina om de varit med i NATO.

Detta verkar vara tråden för pissryssar och serber
Citera
2022-04-13, 21:40
Medlem
Baisers avatar
Den här tråden är helt fucked.

Helt dominerad av troll och foliehattar. I syfte att sprida skrämselpropaganda och desinformation.

1. Nej, Ryssland kommer inte använda kärnvapen emot Sverige/Finland. Hur jag vet det?
Det finns inget i Ryska Kärnvapendoktrin som motiverar ett sånt angrepp.

2. Nej, Ryssland kommer inte Anfall Sverige/Finland med missiler.
Varför? För det skulle bli ett krig och Ryssland skulle förlora det med medparten av sin arme' bunden i Ukraina.

3. Nej Ryssland kommer inte invadera Åland/Gotland.
Alla trupper och fartyg som behövs för en sån operation är bundna i Svartahavet och Ukraina.

Jag sover gott. och skulle Ryssland göra något överilat, så kommer det bli ytterligare en spik i Putins kista.
Citera
2022-04-13, 21:45
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Den här tråden är helt fucked.

Helt dominerad av troll och foliehattar. I syfte att sprida skrämselpropaganda och desinformation.

1. Nej, Ryssland kommer inte använda kärnvapen emot Sverige/Finland. Hur jag vet det?
Det finns inget i Ryska Kärnvapendoktrin som motiverar ett sånt angrepp.

2. Nej, Ryssland kommer inte Anfall Sverige/Finland med missiler.
Varför? För det skulle bli ett krig och Ryssland skulle förlora det med medparten av sin arme' bunden i Ukraina.

3. Nej Ryssland kommer inte invadera Åland/Gotland.
Alla trupper och fartyg som behövs för en sån operation är bundna i Svartahavet och Ukraina.

Jag sover gott. och skulle Ryssland göra något överilat, så kommer det bli ytterligare en spik i Putins kista.

Har du källor för påståendena 2 & 3?
Citera
2022-04-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Får hoppas att ni som vill gå med i nato är beredda på att slåss emot ryssen .
Jag tänker inte ställa upp på att försvara nato.

Du är inte ensam om det På SvD var en artikel om att inte många svenskar är beredda att offra sitt liv för Sveriges land. Ingen jag känner är beredd att dö om vi angrips av ryssen. Kom inte direkt som en chock. Nato- anhängarna kan ju offra sitt liv istället.
Citera
2022-04-13, 21:47
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Har du källor för påståendena 2 & 3?

Har du källor som styrker dina påståenden?
Citera
2022-04-13, 21:48
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
För det väntas ta ett par månader från det att Sverige och Finland lämnar in en eventuell ansökan tills dess att länderna är fullvärdiga medlemmar, eftersom alla Natos länder ska få säga sitt. Och att dessa månader är förknippade med betydande risker, betonas av Expressens regeringskällor.

Kanske kan vi äntligen bryta 200 år av fred genom att gå med i en krigsklubb. Spännande!
Citera
2022-04-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-finland-har-inte-fatt--garantier-fran-usa-eller-nato/

Trots sonderingar har Finland inte lyckats få några säkerhetsgarantier från USA eller Nato inför en eventuell medlemsansökan i försvarsalliansen. Det uppger svenska regeringskällor för Expressen.

Och från regeringens sida betonas att man måste vara medveten om att ett eventuellt ryskt svar.

Grammatiken är inte bra har lagt märke till att allt fler journalister skriver som krattor undra vad det kan bero på.....Men on topic, vad stoppar egentligen Ryssland från att attackera Finland samt Sverige medan ansökan behandlas?

För det väntas ta ett par månader från det att Sverige och Finland lämnar in en eventuell ansökan tills dess att länderna är fullvärdiga medlemmar, eftersom alla Natos länder ska få säga sitt. Och att dessa månader är förknippade med betydande risker, betonas av Expressens regeringskällor.

Jag vet inte om detta är klickbait Expressen kör med för att tjäna pengar på människors rädsla men om det här är sant så är det kanske bättre att vara neutrala.

Vi är dessutom redan i dessa månader Expressen skriver om...Gör mig än mer orolig.

Inget stoppar dem? Personligen tycker jag det är idiotiskt att gå med i Nato och förbinda sig till något sådant. Vi vet ju inte vem USAs nästa president är… eller hur? Man vet alltså inte riktigt vad man ger sig in i. Som neutrala kan vi ju ta ställning så som passar oss i framtiden… man kan ju alliera sig med andra länder ändå men binder inte upp sig så som man gör med Nato. Vi kan ju samarbeta med de länderna nu ändå men måste ju inte gå med i Nato för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in