Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
Nato bildades strax efter WW2. Det hade inget om ”inte våga anfalla” utan att hjälpa varandra vid krig.
Du tänker kanske på avskräckning som Ryssland och Nordkorea visar i nutid. ”Vi kan döda varende en om vill”-politiken.
Nato handlar om brödraskap och försvar. Det är syftet. Inte attack och erövring. Utan försvar.
Det är väl därför Ryssland är så upprörda att de måste manifestera upprördheten: ”Ska vi inte få attackera våra närmaste länder? Detta är ju hut löst!”
Om du tror att NATO-länderna har gått med i NATO för att de gillar att hjälpa andra länder militärt och kriga för deras skull, då tror du nog fel. Länder går med i NATO för att själva få militär hjälp om de blir anfallna tror jag.
Och NATO försöker avskräcka länder utanför NATO från att anfalla NATO-länder, det råder ingen tvekan om. Och jag har inte heller sagt att det är fel av NATO att göra så. Jag har däremot sagt att jag tror att det är tomma hot när det gäller mot Ryssland, eftersom inget NATO-land skulle vilja delta i ett krig mot Ryssland som är världens största kärnvapenmakt.
Och jag tror också att ett svenskt medlemskap i NATO skulle göra mer skada än nytta för Sverige, och att vi istället borde försöka vara vän med Ryssland och alla andra länder i världen och ha "oskrivna" militära allianser med dem istället, och bygga upp vårat eget försvar så att vi både kan skydda vårat eget land och skydda andra länder som vi är vän med.
Och även om syftet med NATO kanske inte är att attackera och erövra länder utanför NATO, så har USA ägnat sig en hel del åt iallafall attack mot andra länder sedan andra världskrigets slut, och minst lika mycket som Ryssland.
Och det är troligen till största delen därför som Ryssland inte vill att NATO ska utvidgas, eftersom det skulle ge USA mer makt över "östvärlden" och förenkla en amerikansk invasion av Ryssland.