2022-04-13, 21:09
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Känns ju tryggt att individer i regeringssfären läcker uppgifter som dessa.

En svensk tiger?

Vore ju värre om regeringen beslutar att ansöka om Nato medlemskap utan några som helst garantier. Bra läcka detta, han vill att svenskarna skall få veta.
Citera
2022-04-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Attackerar Ryssarna Finland, så går Sverige i krig. Så är det och så kommer det bli. Svenska armén kommer hjälpa finnarna. Därför det är så täta dialoger med finnarna nu. Sverige har en solidaritetsförklaring

” Sverige ska inte förhålla sig passivt om en katastrof eller ett angrepp skulle drabba ett EU-land eller ett nordiskt land och vi förväntar oss att dessa agerar på samma sätt om Sverige drabbas. Vårt land ska både kunna ge och ta emot stöd såväl civilt som militärt.”

Och artikel 42:7 i Lissabonfördraget säger om eu länder ” Om en medlemsstat skulle utsättas för ett väpnat angrepp på sitt territorium, är de övriga medlemsstaterna skyldiga att ge den medlemsstaten stöd och bistånd med alla till buds stående medel”

Det är också troligt att Norge och Danmark går i krig / drar in NATO i kriget. Man är ganska så säker på att UK går in i kriget, Boris Johnson väntar bara på en bättre anledning att få tvåla till ryssarna.

Så i princip är en rysk attack på Sverige/Finland en attack på alla EU länder/NATO.

Nej, alla EU länder kommer inte backa upp, det kan jag lova dig. Men om Ryssland går in i Finland så går nog Sverige kanske mer eller mindre öppet in på Finlands sida, kanske under någon löjligt genomskinligt maskerad. Jag själv hade troligen också gått som frivillig till Finland även om det tar emot som fan, även om jag är gammal så är jag tränad och rätt så erfaren när det kommer till vapen och stridsutbildning. Hur bra det blir är mer beroende på plutonens färdigheter till strid vilket kräver mkt gemensam övning
Citera
2022-04-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Eller så har USA ett intresse i Sverige och på svensk mark. Perfekt för kärnvapen på Gotland som exempel...........

Så kan det absolut vara
Citera
2022-04-13, 21:14
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Att helt nonchalant vifta bort Rysslands kärnvapenhot som du gör är fullkomligt idiotiskt.

Jag viftar inte bort nånting. Jag bara ifrågasätter om Ryssland verkligen har en fungerande kärnvapenarsenal.
Ingenting av det vi trodde om Rysslands kapacitet för två månader sen stämmer ju. Varför skulle kärnvapnen, som jag misstänker är väldigt dyra att underhålla, vara i bättre skick?
Dessutom att använda dem mot Sverige eller Finland? Kärnvapen fungerar enbart som hot, används dem är de själva körda.
Citera
2022-04-13, 21:15
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Så kan det absolut vara
Turkiet har redan kärnvapen, om man kan installera en del på Gotland har man låst in Ryssland perfekt både från Syd samt Norr....
Citera
2022-04-13, 21:15
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
NATO kommer troligen upplösas om Ryssland anfaller ett NATO-land. För orsaken till att de nuvarande NATO-länderna blev medlemmar i NATO, det var att de tänkte att om de går med i NATO så kommer inget land våga anfalla dem, eftersom NATO då kommer anfalla och besegra det landet relativt enkelt.
Nato bildades strax efter WW2. Det hade inget om ”inte våga anfalla” utan att hjälpa varandra vid krig.

Du tänker kanske på avskräckning som Ryssland och Nordkorea visar i nutid. ”Vi kan döda varende en om vill”-politiken.

Nato handlar om brödraskap och försvar. Det är syftet. Inte attack och erövring. Utan försvar.

Det är väl därför Ryssland är så upprörda att de måste manifestera upprördheten genom att invadera Ukraina: ”Ska vi inte få attackera våra närmaste länder? Detta är ju hutlöst!”
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-04-13 kl. 21:19. Anledning: Fixa citering
Citera
2022-04-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Jag håller med dig men nåt känns fel jag anser Finland och Sverige leker med elden.
Ryssland kan utan några större problem slå ut hela vårt luftförsvar utan några som helst problem, vi kan inte gömma våra flygplan under marken....
Vad fan baserar du det på? Dom har ju för fan inte ens kontroll över en enda stad i Ukraina efter 2 månader?
Citera
2022-04-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karakateoru
Kriga utan att vinna är något idioter gör. Det må vara något som låter spännande för dig, men helt onödigt för mig.
Men det låter ju förfan exakt som din plan? Eller du snaskar hellre Putins kuk än att gå med i Nato?
Citera
2022-04-13, 21:18
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einein
Vad fan baserar du det på? Dom har ju för fan inte ens kontroll över en enda stad i Ukraina efter 2 månader?
Jag anser att även där har du fel, får inte Ukraina rätt vapen kommer Ryssland inte stanna vid Ukraina utan fortsätta terrorisera fler länder..

Har Ukraina varit starka och hållt ut länge?
Absolut men har dom någon chans mot Ryssland utan stöd?
Absolut inte.
Citera
2022-04-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Jag viftar inte bort nånting. Jag bara ifrågasätter om Ryssland verkligen har en fungerande kärnvapenarsenal.
Ingenting av det vi trodde om Rysslands kapacitet för två månader sen stämmer ju. Varför skulle kärnvapnen, som jag misstänker är väldigt dyra att underhålla, vara i bättre skick?
Dessutom att använda dem mot Sverige eller Finland? Kärnvapen fungerar enbart som hot, används dem är de själva körda.

Att långt ifrån samtliga av Rysslands kärnvapen är i fungerande skick stämmer säkert. Däremot behövs det inte speciellt många för att orsaka enorm skada.
Senast redigerad av Reiwa 2022-04-13 kl. 21:22.
Citera
2022-04-13, 21:19
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Men det låter ju förfan exakt som din plan? Eller du snaskar hellre Putins kuk än att gå med i Nato?
Han hade älskat Putins kuk i sig.
Citera
2022-04-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror inte Ryssland bluffar. Går vi mot ett medlemskap är nog risken stor att det blir krig i Sverige. Och vi kommer inte få någon hjälp. Och hur fan ska vi civila försvara oss när det är olagligt att vara beväpnad?
Gör vi inget motstånd så är nog risken väldigt liten att vi kommer till skada. Kanske kan få en fridfull Krim-liknande annektering om vi är snälla? Regeringen röstar för att bli en del av Ryssland sedan rullar vardagen på som vanligt förutom att vi får lägre skatt, billigare bensin och börjar exportera till EAEU istället för EU. EUs frihandelsmarknad är $18.3 biljoner, EAEU frihandelsmarknad (FTA) är $20.7 biljoner, Kina, Iran, Kazakhstan, Ryssland, etc. Kommer ha billiga råvaror kan jag lova..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in