2022-04-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Porr för alla bubbelpratare.
Nordea förutspår boastaskrasch.

https://www.di.se/live/nordea-spar-prisfall-pa-bostadsmarknaden/
Nordea spår prisfall på bostadsmarknaden

Kanske inte så stort som 80% som en del talat om 2010.
Men varje % räknas.

De tre räntehöjningar som Nordea ser framför sig får hushållens räntekvot, räntebetalningar som andel av disponibel inkomst, att stiga från dagens 3,5 procent till 5 procent, vilket skulle vara den högsta nivån på åtta år.

Högsta på 8 år minsann.

Fy fan. 5% av disponibel inkomst. HÅLL III ERRRRRR!!!

Men först ska vi alltså upp några procent till till sommaren
2022-04-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Porr för alla bubbelpratare.
Nordea förutspår boastaskrasch.

https://www.di.se/live/nordea-spar-prisfall-pa-bostadsmarknaden/
Nordea spår prisfall på bostadsmarknaden

Kanske inte så stort som 80% som en del talat om 2010.
Men varje % räknas.

De tre räntehöjningar som Nordea ser framför sig får hushållens räntekvot, räntebetalningar som andel av disponibel inkomst, att stiga från dagens 3,5 procent till 5 procent, vilket skulle vara den högsta nivån på åtta år.

Högsta på 8 år minsann.
Vad är problemet det är bara att låna realräntan är negativ, så betalar man av sin ränta med lån .
2022-04-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ja på den tiden kunde man på en lön ha råd med villa, bil, sommarstuga och familj… inget som går idag direkt.
Nej men liksom-fb menar ju att du har nu en datamaskin i telefonen din som få universitet ens kunde fantisera om så därför behöver vi inte ha villa, bil, sommarstuga och sånt på 1 lön.
2022-04-13, 19:00
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Här har vi ett exempel på unga bolånetorskar i jakt på deras första hus i Jönköping: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/fortsatt-optimism-pa-bostadsmarknaden-jag-tror-det-blir-mer-stabilt

Notera de fullkomligt uppspärrade ögonen och naiva tro på oändligt stigande priser! Här ska lånelöftet maxas!!!! Till måååånennnnnnnnnnn!

Citat:
Bolånetorskar: Vi har budgeterat och räknar med att räntorna går upp.

Reporter: Samtidigt är det ju även mat och annat som går upp mycket i pris just nu?

Bolånetorskar: Så är det ju! Men det ska gå

Reporter: Vad tror ni om priserna då?

Bolånetorskar: Vi tror ju inte att det går upp mer. Kanske att de sjunker lite... Men att de ändå ligger kvar ganska stabilt.

Fy helvete! Sälj ögonaböj, spekulationen är vild!

Sensmoralen är väl att det är skillnad på marknad och marknad. Allt är inte Enskede, Gärdet och Söder här i världen
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-04-13 kl. 19:03.
2022-04-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Här har vi ett exempel på unga bolånetorskar i jakt på deras första hus i Jönköping: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/fortsatt-optimism-pa-bostadsmarknaden-jag-tror-det-blir-mer-stabilt

Notera de fullkomligt uppspärrade ögonen och naiva tro på oändligt stigande priser! Här ska lånelöftet maxas!!!! Till måååånennnnnnnnnnn!

Sensmoralen är väl att det är skillnad på marknad och marknad. Allt är inte Enskede, Gärdet och Söder här i världen

Men... men 5% av disponibel inkomst i ränta... tråden säger krasch
2022-04-13, 19:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt

Jönköping, där kostar ett hus strax mer än byggkostnad så vad är det att babbla om där?

Fast de kanske ska slå till på detta hus?

https://www.svenskfast.se/hus/jonkoping/jonkoping/jonkoping/backalyckevagen-21/329467?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Halva priset mot sunkhuset på Lidingö, man kanske borde flytta till Jönköping
2022-04-13, 19:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jönköping, där kostar ett hus strax mer än byggkostnad så vad är det att babbla om där?

Fast de kanske ska slå till på detta hus?

https://www.svenskfast.se/hus/jonkoping/jonkoping/jonkoping/backalyckevagen-21/329467?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Halva priset mot sunkhuset på Lidingö, man kanske borde flytta till Jönköping

4-5 MSEK är numera standard i Jönköping faktiskt ihop med flera andra medelstora universitetsstäderstäder. Då hävdar många bubbla...
2022-04-13, 19:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Fy fan. 5% av disponibel inkomst. HÅLL III ERRRRRR!!!

Men först ska vi alltså upp några procent till till sommaren

Fast det är väl något sorts snitt antar jag, eller så räknar man alla lån/räntor delat på alla inkomster vilket blir ännu mer fel.

En fullsmetad BLT får sin räntekvot uppjackad från 10% till 15% snarare och drar det iväg till 5% boränta hamnar den runt 40%.
2022-04-13, 19:23
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ja, sen stannade utvecklingen och Stockholms innerstad har nu Ladugårdsgärdet som granne. Konstigt att det blir bostadsbrist när man lämnar ett område lika stort som Kungsholmen helt obebyggt för att folk ska kunna rasta hunden. Sen har man hela Norra Djurgården som är ännu större yta.

Fast lösningen på "bostadsbristen" är såklart att ge statliga lån till unga så de kan buda upp en etta i Farsta till 2M.

Innan jag flyttade till Östermalm så tyckte jag att Gärdet var en gräsplätt som gärna fick bebyggas. Nu tycker jag det är ganska trevligt att ha den där stora gräsplätten i närområdet. Det är väldigt mycket aktivitet där både vinter och sommar för barnen. Aktiviter som normalt inte finns tillgängligt i stadsmiljö.

Många stadsmiljöer har inte den typen av natur runt hörnet som Djurgården och Gärdet erbjuder. Helt klart värt att bevara enligt mig.

Det ska ju byggas rejält i värtan nu, det är bra. Riv gärna frihamnen och bygg bostäder där med.
2022-04-13, 19:27
Medlem
Citat:
Fast det är väl något sorts snitt antar jag, eller så räknar man alla lån/räntor delat på alla inkomster vilket blir ännu mer fel.

En fullsmetad BLT får sin räntekvot uppjackad från 10% till 15% snarare och drar det iväg till 5% boränta hamnar den runt 40%.

De e klart men i tråden har ju alla torskar köpt sina bostäder med maxbelåning 2022

5% är inte mycket asså...
2022-04-13, 19:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Innan jag flyttade till Östermalm så tyckte jag att Gärdet var en gräsplätt som gärna fick bebyggas. Nu tycker jag det är ganska trevligt att ha den där stora gräsplätten i närområdet. Det är väldigt mycket aktivitet där både vinter och sommar för barnen. Aktiviter som normalt inte finns tillgängligt i stadsmiljö.

Många stadsmiljöer har inte den typen av natur runt hörnet som Djurgården och Gärdet erbjuder. Helt klart värt att bevara enligt mig.

Det ska ju byggas rejält i värtan nu, det är bra. Riv gärna frihamnen och bygg bostäder där med.

Ja, nu när du bor där och köpt en upptrissad BR så vill du så klart gärna ha kvar ängen. Hade du hellre sett den bebyggd med moderna bostäder till halva priset INNAN du flyttade dit? Dvs du hade nu kunnat bo dubbelt så stort eller hälften så dyrt?

Sen behöver man inte smälla upp 500 skyskrapor där men att HELA området ska vara fredat känns helt onödigt. Bort mot Kaknästornet händer inte ett skit och det känns som man är helt ute på vischan när man kommer ut dit. Allra längst ut finns en del bostäder med en del "intressanta" namn på de boende...
2022-04-13, 19:34
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Miljonprogramsliknande? Hela Gärdet är väl byggt 1936-1938. Självklart inte lika fint som sekelskifte men 30-tals funkis är oeehört populärt.

Är bara populärt i brist på alternativ. Huset är svinfult och lägenheten sannolikt oerhört dåligt isolerad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in