Citat:
Ursprungligen postat av
Engback
Är kontantfritt verkligen "helt sjukt" 2022? Låter självklart enligt mig, betalar inte med kontanter någonstans. Kort eller swish är väl total standard överallt.
Japp det är sinnessjukt.
i många länder i europa kan du inte ens betala taxin,frisören,torghandel, eller krogen,cafeet,matstället med kort.
8 av10 köp görs med riktiga pengar i europa i genomsnitt
Sf bio0 och andra verksamheter som inte tar landets valuta har inget i sverige att göra.
Får gärna tas över av mer servicevänliga ägare som ger basservicen till sina kunder att ta emot landets valuta och inte diskriminerar folk på detta sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Du betalar väl med ”landets valuta” även när du betalar med kort? Jag får lön i svenska kronor som kommer in på mitt konto som jag sedan betalar bion med. Cash använder jag bara för ljusskygg verksamhet.
Det är ju det du inte gör.
Kontanter är basen i all handel för det första.
Det är bara av staten utgivna pengar som är riktiga pengar.
De flesta krediter (luftsiffror)som finns på våra konton existerar inte och är krediter skapade genom lån som bankerna blåst upp systemet med.
Det är alltså privata affärsbankers datasiffror som de dessutom har fräckheten att ta kortköpsavgifter på varenda köp 24 timmar om dygnet från hårt arbetande folk utan att göra ett hederligt handtag för pengarna.(även swishköpsavgifter på varje köp)
Der finns ett ord för det och det är parasiter.
Kommer banken på obestånd får de beslagta dina sparpengar från banken och vi skattebetalare måste hoppa in och betala.
Bankgarantin räcker för övrigt för ett mycket begränsat antal personer.
Om alla vill ha ut sina pengar från banken så finns det bara pengar för en väldigt liten % av kunderna.