2022-04-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Såg en gammal film om en biograf som inte var lönsam, då kom någon på den geniala idén att skruva upp värmen så in i helvete, vilket passade spagetti-rullen som utspelade sig i öknen. Besökarna svettades i takt med hjältarna i filmen och då passade man på att skicka ut personalen i salongen med kylda, svindyra drycker...
Kommer inte ihåg vad filmen hette, men tippar att den är amerikansk och typ 40 år gammal, någon kanske vet?

Kanske en bra affärsidé? Vet du om det var någon som klagade så mycket att han eller hon lämnade biografen och svor att aldrig komma tillbaka?
Citera
2022-04-13, 16:25
Medlem
Helt rätt inte fan tar ni med er öl in på krogen.

Snikna jävlar som inre fattar att de kostar att ha personal m.m
Citera
2022-04-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaeva
Helt rätt inte fan tar ni med er öl in på krogen.

Snikna jävlar som inre fattar att de kostar att ha personal m.m

Väldigt dåligt exempel då biografers affärsidé inte handlar om att sälja mat och dryck.

Extremt snålt att inte låta människor ha med sig sitt eget lösgodis och något att dricka.
Citera
2022-04-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja det är väl delvis det som är problemet. Det som de säljer i deras butiker är ju sådant som går hyfsat fort att städa undan efter visningen. Sitter folk och tappar sås på säten odyl pga de drar med sig in allt möjligt, så tar städning längre tid och blir dyrare, följt av att de konstaterat att det där är inte köpt i deras butiker, så klart fasiken man kan surna till. Man kan ju ha forståelse också för om en eller annan gör det, men om de nu verkligen går ut med det så är det garanterat tal om många.
Sedan tror jag också ett av de stora problemen de har idag och som inte fanns förr är ju det faktum att förr, så låg alla biosalonger i ett eget hus. Men de senaste 20 åren så finns princip alla nya biosalonger i ett köpcentrum och just där kan man tänka sig att folk först springer in på Mcdonalds odyl. på våningen under innan man glider in på bio.

Vem sitter och äter mat från McDonalds eller kebabrulle på bio, det har jag aldrig sett faktiskt men man blir ju inte förvånad längre så mycket dumheter som människor håller på med.
Citera
2022-04-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Är kontantfritt verkligen "helt sjukt" 2022? Låter självklart enligt mig, betalar inte med kontanter någonstans. Kort eller swish är väl total standard överallt.

Sverige är i princip det enda landet i världen som inte tar emot kontanter i den utsträckning som nu pågår så ja det är helt sjukt och väldigt avvikande.
Citera
2022-04-13, 16:37
Medlem
Filmstad har begränsat sortiment till ganska höga priser. Typexemplet är deras popcorn som oftast smakar unket, och har uppenbarligen stått länge, till ett ockerpris. Ganska upprörande med sådant flagrant vinstintresse. Detta idiotiska beslut kommer att slå tillbaka på dem. De har säkert anlitat någon smart amerikansk ekonom.
Citera
2022-04-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Irrelevant till frågan om det är lagligt stöd eller inte.
Men går knappt på bio som det är så mig påverkar det inte, förundrar mer över varför de inte gjort det tidigare om det finns lagligt stöd, i USA har det ju varit så i många många år - och själv i princip antagit det är samma regler i Sverige.

Aja, möjligen fritt val för biograferna. Så länge man inte går till pubben och dansar efteråt, då det är förbjudet enligt lag, och inte upp till ägaren.
Allt som inte är olagligt är lagligt tills en lag skrivs om det.
Privata etablissemang har RÄTT att sätta regler för inträde.
Sen finns det lagar som begränsar deras möjligheter till att verkställa upprätthållandet av sådana regler dock.
Och så klart finns diskrimineringslagen också, dom får ju t.ex inte neka tjocka personer från att ta med sig godis men låta smala göra det.
Citera
2022-04-13, 17:09
Medlem
Helt löjligt att man inte ska få köpa snackas på andra ställen och ta med med deras ockerpriser. Vem vill köpa en påse Ahlgrens bilar för 25 kr där när man gå till kiosken bredvid och få dom för 14kr? Hade dom haft lite mer humana priser och lite lösgodis så hade man ju inte tagit med sig i lika stor utsträckning.

Sen att jämföra med att ta med mat till restaurang är ju bara löjligt. Restaurang har som affärsidé att sälja mat, det är det ju det man gör där. Ska Liseberg/skara sommarland förbjuda folk att ta med sig egen matsäck? Ska gym förbjuda folk att ta med sig egna vattenflaskor/proteinbars? Får ju göra rimliga jämförelser om ni ska jämföra..
Citera
2022-04-13, 17:40
Medlem
Hört att Gekås skall förbjuda människor att gå in med kläder på sig. Tydligen kommer försäljningen öka dramatiskt. Framför allt av ballonger..
Citera
2022-04-13, 17:51
Medlem
Musik.mannens avatar
Inte för att jag vill försvara SF på något sett då dom köpte upp dom flesta andra biograf konkurrenter och la ner dom för att få sin monopol ställning.
Men dom har skulder på nästan en halv miljard och försöker efter pandemin att ta igen dom.

Dom största prisökningarna på biobiljetter ökade i och med att staten ändrade momsen från 6% till nuvarande 25%.

Men dom borde ju kunna erbjuda folk billigare biljettpriser i form av att dom där rabattkorten på 4 filmer till halva priset även kan gälla helger då det är bättre att dom har fler biobesökare än några få i stället för att försöka ta igen förlusterna på enbart ett högt pris.

Självklart så gäller inte förbudet med medhavt godis mig!
Citera
2022-04-13, 18:12
Medlem
sykkelpumps avatar
Det här är ju en ren vinst för folkhälsan, intaget av socker på biograferna kommer att halveras.

Antalet besökare minskar, alltså konsumerar färre snask/läsk inne på bion.
Trogna besökare kommer minska mängden som smugglas med in. Antigen för att dom är rädda att avslöjas, eller för att det är för krångligt att gömma större mängder godis och stora läskflaskor.

Några kommer att handla lite mer godis på bion, några kommer att skita i att gå på bio.
Att inkomsterna skulle öka ser jag som osannolikt, men som sagt, sockerintaget på landets biografer kommer sannolikt att minska!
Och städningen kommer kanske att bli lite enklare också då färre ätit mindre.
Citera
2022-04-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Är kontantfritt verkligen "helt sjukt" 2022? Låter självklart enligt mig, betalar inte med kontanter någonstans. Kort eller swish är väl total standard överallt.

Japp det är sinnessjukt.
i många länder i europa kan du inte ens betala taxin,frisören,torghandel, eller krogen,cafeet,matstället med kort.
8 av10 köp görs med riktiga pengar i europa i genomsnitt

Sf bio0 och andra verksamheter som inte tar landets valuta har inget i sverige att göra.
Får gärna tas över av mer servicevänliga ägare som ger basservicen till sina kunder att ta emot landets valuta och inte diskriminerar folk på detta sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du betalar väl med ”landets valuta” även när du betalar med kort? Jag får lön i svenska kronor som kommer in på mitt konto som jag sedan betalar bion med. Cash använder jag bara för ljusskygg verksamhet.

Det är ju det du inte gör.

Kontanter är basen i all handel för det första.
Det är bara av staten utgivna pengar som är riktiga pengar.

De flesta krediter (luftsiffror)som finns på våra konton existerar inte och är krediter skapade genom lån som bankerna blåst upp systemet med.

Det är alltså privata affärsbankers datasiffror som de dessutom har fräckheten att ta kortköpsavgifter på varenda köp 24 timmar om dygnet från hårt arbetande folk utan att göra ett hederligt handtag för pengarna.(även swishköpsavgifter på varje köp)
Der finns ett ord för det och det är parasiter.

Kommer banken på obestånd får de beslagta dina sparpengar från banken och vi skattebetalare måste hoppa in och betala.

Bankgarantin räcker för övrigt för ett mycket begränsat antal personer.

Om alla vill ha ut sina pengar från banken så finns det bara pengar för en väldigt liten % av kunderna.
Senast redigerad av Blatteman 2022-04-13 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in