2022-04-13, 10:44
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Din son har verkligen en omtänksam far.
Ja herregud han lider säkert svårt av att inte få gå på bio när han kan se en bra film hemma med sitt favoritgodis. Han blev inte ett dugg glad över biokorten eftersom han typ inte vet vad bio är. Har väl varit en gång i sitt liv. Inte sånt vi prioriterar om man säger så.
Senast redigerad av Tervull 2022-04-13 kl. 10:48.
Citera
2022-04-13, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Är kontantfritt verkligen "helt sjukt" 2022? Låter självklart enligt mig, betalar inte med kontanter någonstans. Kort eller swish är väl total standard överallt.
Tänk vad konstigt om man hade kunnat betala med pengar på bion. Hur hade det sett ut att man använde landets valuta som betalmedel? Rena fantasivärlden..

SF kan dra åt skogen och behålla sina pissdyra skitfilmer. Så har jag känt ett tag och det har inget med kontantfritt eller snacks att göra.
Citera
2022-04-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Är kontantfritt verkligen "helt sjukt" 2022? Låter självklart enligt mig, betalar inte med kontanter någonstans. Kort eller swish är väl total standard överallt.
Det får gärna vara standard, men kontanter är pengar och ska vara ett alternativ tycker jag.

Speciellt på bussar också...
Citera
2022-04-13, 11:13
Medlem
borrizs avatar
Dags att ladda för en bojkott!
Citera
2022-04-13, 11:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Man kanske vill kunna gå på bio utan att det registreras hos banker och myndigheter exakt vilken föreställning du såg och i vilken salong. Kontanter existerar fortfarande och då ska man också kunna använda dessa som betalningsmedel. Men när ryssen eller någon annan yttre makt sänker våra IT-system så får vi väl se hur lätt det blir att återgå till kontanterna.

För övrigt tror jag på 80/20-regeln gällande nya förbudet. 80% kommer foga sig och sluta ta med eget. 20% kommer smuggla in, men det spelar inte så stor roll i det stora hela. Ingen kommer behöva visiteras eller kontrolleras.

Jag tror att det blir en helt annan fördelning än bara 80/20. Jag tror att 40 % inte kommer att bry sig och fortsätta som vanligt. 40 % kommer ransonera sina biobesök och inte vare sig ha med sig eller köpa något. Resterande 20 % kommer att foga sig och köpa på bion i stället för att ta med sig.

Summa summarum kommer inte arrangören att öka sina intäkter, bara försämra sin image.
Citera
2022-04-13, 12:02
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nej, men tar du med dig eget sprit till pubben då? det är samma sak för det är inte bara mat och dryck som en restaurang erbjuder utan ett vardagsrum, en mötesplats, ett sätt att umgås sen att de serverar mat är bara en bonus i vissa fall. Jag kan sätta mig på restaurang och dricka viner utan att köpa mat, skulle aldrig falla mig in i att ta med mig något som de säljer och äta oavsett vad jag gör.

Också en korkad jämförelse! Hur kan du komma med så dumma jämförelser gång efter gång?

En krog, en pub, ett uteställe får sina inkomster just från sprit och mat! Det är ju deras huvudsakliga inkomst. Inte är det någon jävla välgörenhet där de erbjuder, som du kallar det "ett vardagsrum, en mötesplats, ett sätt att umgås"? Är du helt frånvarande mentalt eller? Vad hade du tänkt att de skall leva på?
En biograf säljer en biobiljett! DET skall vara deras huvudsakliga inkomst, inte godisförsäljning. Däremot har man upptäckt att godisförsäljning är lukrativt och ger extra klirr i kassan.
Du hovar mycket snabbt in många tusenlappar redan på relativt få besökare på enbart biobiljetten. Och det finns många säten i en salong.

Citat:
Detta är min ståndpunkt sen skiter jag i vad alla luffare pysslar med men om man har med en tjej på dejt och går in på hemköp och köper godis istället för på biografen signalerar det en sak: 1) du är en tråkig människa.

Om du går på dejt, och tjejen lägger någon större vikt vid att du har hjärna nog att inte bli ekonomiskt rövknullad av biografen, och ser dig i sin tur som någon jävla plånbok som hon skall suga av dig för 2 gånger om dagen för att få access till den, så är du ju helt jävla dum i huvudet som accepterar det.

Jag får knulla förmodligen tiofaldigt jämfört med dig, och det är ett absolut minimum. Jag skulle tippa på hundrafaldigt. Möjligen får du komma till lite då och då när du viftar med din halvtomma plånbok när du lockar tjejer som kan tänka sig att ta den i röven för den där långt avlägsna, kanske möjliga, solsemestern som du lite svävande tidigare har antytt om.

Ett luder som inte har någon matematisk och ekonomisk förmåga är enbart ett tungt jävla bagage som man gärna sätter ner på backen och låter stå.
Citera
2022-04-13, 12:13
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Aha aa ne då slipper du äran av att ha mig kissandes på ditt golv.

I slutändan handlar det ju om att rösta med plånboken. Om biografens regler inte passar dig så besöker du inte biografen.
Irrelevant till frågan om det är lagligt stöd eller inte.
Men går knappt på bio som det är så mig påverkar det inte, förundrar mer över varför de inte gjort det tidigare om det finns lagligt stöd, i USA har det ju varit så i många många år - och själv i princip antagit det är samma regler i Sverige.

Aja, möjligen fritt val för biograferna. Så länge man inte går till pubben och dansar efteråt, då det är förbjudet enligt lag, och inte upp till ägaren.
Citera
2022-04-13, 12:21
Medlem
Tycker det är bra, fast förbjud allt ätbart istället. Kan inte gå på bio pga allt smackande och prasslande.
Citera
2022-04-13, 12:55
Medlem
Sunisgods avatar
Såg en gammal film om en biograf som inte var lönsam, då kom någon på den geniala idén att skruva upp värmen så in i helvete, vilket passade spagetti-rullen som utspelade sig i öknen. Besökarna svettades i takt med hjältarna i filmen och då passade man på att skicka ut personalen i salongen med kylda, svindyra drycker...
Kommer inte ihåg vad filmen hette, men tippar att den är amerikansk och typ 40 år gammal, någon kanske vet?
Citera
2022-04-13, 13:55
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Funderade också på det där och jag tror att på grund av covid, kriget i ukraina och andra tunga, deprimerande omvärldsnyheter så blir det en sorts eskapism att få engagera sig i en nyhet som inte är så gravallvarlig men ändå berör många i deras vardag på något sätt.
Ja, det är en klassiker att ju större problem människor har desto småaktigare blir de. Man måste få ut sin frustration på något sätt.
Citera
2022-04-13, 14:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Tänk vad konstigt om man hade kunnat betala med pengar på bion. Hur hade det sett ut att man använde landets valuta som betalmedel? Rena fantasivärlden..

SF kan dra åt skogen och behålla sina pissdyra skitfilmer. Så har jag känt ett tag och det har inget med kontantfritt eller snacks att göra.

Du betalar väl med ”landets valuta” även när du betalar med kort? Jag får lön i svenska kronor som kommer in på mitt konto som jag sedan betalar bion med. Cash använder jag bara för ljusskygg verksamhet.
Citera
2022-04-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tar de svenska kronor där då?

Svenska kronor tar de inte som betalning nej.

de diskriminerar folk med vilje både med att de införde judepassen igen och att de stoppar folk från att besöka dom som vill betala med svenska kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in