Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Om nu gangstern ger sig på oss, bättre då att vi är med i Nato än att vi skulle stå själva.
Jag känner mig övertygad om att Ryssland har noll intresse av Finland/Sverige. Inget kommer hända, för det finns ingen anledning till varför det skulle. Bortsett vi blir lidande av ekonomisk berg-o-dal bana förstås, som alla andra.
Om vi däremot släpper in Rysslands fiende i vårt hus, då tror jag risken blir maximal för att ryssarna måste agera mot sin fiende, genom att försöka ta sig in i vårt hus och ställa till med ett helvete. Ryssarna säger detta öppet med.
Tror absolut inte NATO är en bra idé. Och Putin har visat världen, att så länge han hotar med extrema motåtgärder, då agerar inte NATO. Inte för Ukraina, och säkert inte för Sverige heller, om det skulle komma till det.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Jag är övertygad om att Putin inte kommer att våga ge sig på oss om vi är medlemmar i Nato eller har tillräckliga garantier från t.ex. USA under ansökningsperioden.
Putin är beredd att ta risker, han är inte suicid. Titta på vad han gjort mot väst under Ukrainakonfliktem jämfört med vad han hotat och orerat om. Det är närmast fritt inflöde av pv-robotar och liv-robotar och han gör inte mycket mer åt saken än att kackla, trots sin tidigare så sturska attityd. Nu förs det till och med in långräckviddigt luftvärn, S-300, och stridsvagnar, och inte fanken har det blivit världskrig för det. Han har satt sitt land på pottkanten och vi har nu en chans att slinka in i Nato medan Ryssland är helt militärt inkapabelt att genomföra ens en begränsat invasionsföretag mot tex Gotland. Om fem år kan det se mycket annorlunda ut och vara för sent för oss.
Jag tror Putin vasilerar mellan risktagande och suicid, i princip. Han är så inåt helsike inträngd i ett hörn just nu, både medialt, militärt, ekonomiskt och politiskt, och han dödsfruktar att sluta som Khaddafi eller nån annan i 'den arabiska våren'.
Så jag tror han kommer 'göra vad som krävs' för att överleva på hemmaplan först. Han vill verkligen mota bort NATO med, och han har framgångsrikt visat för världen, att så länge han bedöms galen nog att göra verklighet av fruktanvsvärda hot som kärnvapen, då backar och tystnar väst och NATO och gör inget, och ingriper inte. Det är delvis det som sker i Ukraina nu. Alla vill göra nåt, alla är arga, men ingen vågar göra något konkret.
Jag ser ingen anledning till att det scenariot inte skulle vara lika framgångsrikt, om han gav sig på Sverige med. Dvs alla blir förbannade, alla vill göra nåt, men ingen vågar göra nåt konkret. President Biden har många gånger sagt offentligt, om Ukraina-situationen, att han kan inte riskera att starta tredje världskriget.
Men håller med om att det är stort inflöde av support, både för Ukraina och mot Ryssland (ekonomiskt främst). Det är bra. Spelplanen är inte svart/vit liksom, inga "antingen/eller" förhållanden. Finns utrymme för alla att få fel, och rätt.
Jag kanske drar saker och ting till sin spets lite väl, men .. fan jag är bara oroad. Vill inte att saker ska förändras här, om dom inte måste.