2022-04-13, 15:32
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einein
Det är putin vi pratar om, om du ikke förstått det.
Men du vill förneka det in i det sista han avgudae araber. Afrikaner och islam

Klart jag fattar att du menade Putin. Jag fattar också att du saknar humor.
Citera
2022-04-13, 15:33
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Norge sköter det väldigt galant, och med bättre resultat än Sverige.
Och har varit NATO-medlem sedan begynnelsen 1949.
NATO är inget hinder för det.

Annars då? Lust att ingå patrull med 3 slovenier, 2 Bulgarer, 4 Letter i ett självmordsuppdrag i Serbien. Till ingen nytta?
Citera
2022-04-13, 15:33
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Världens största Industriländer? Är det dessa du menar?
Albanien, Balticum, Grekland, Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Island, Luxenburg, Montenegro, Nord makedonien, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Turkiet ( en enorm inflation, i princip konkurs),

Finns några kanske:
USA ( dock en gigantisk utlandsskuld 102% av BNP) Canada, GB , Tyskland ( som dock sitter i skiten rejält om energiförsörjning) och kanske någon till som betraktas som någorlunda starkt Industriland.

Det finns större Industriländer som Kina, Indien, Brasilien, Japan, Syd Korea, som alla är neutrala i konflikten och inför inga restriktioner mot Ryssland.

Med undantag från Japan är resterande G7 medlemmar Natomedlemmar resterande medlemmar är relativt välmående jämfört med de flesta länder i världen . Kina är ett tillverkande land som tillverkar i stor utsträckning på uppdrag av länder inom G7 Indiens BNP är ungefär lika stor som Frankrikes Brasiliens ungefär lika med Italiens så dom är långt ifrån några storspelare ekonomiskt. Japan stödjer motståndet mot Ryssland
Citera
2022-04-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Klart jag fattar att du menade Putin. Jag fattar också att du saknar humor.
Bra du inte förnekar min poäng
Citera
2022-04-13, 15:35
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Finnar vill det inte ens, va? Det är ju en majoritet i Finland för Natointräde.
Jag tror inte på att dom ringer upp 100 pers en gång i veckan och oj nu har stödet ökat 60%
Detta ska diskuteras under längre tid tid inte tvingas fram och inte göras i krigstid.
För 2 veckor sedan röt socialdemokraterna om att Kristersson gjorde det till en valfråga. Ett sådant beslut ska inte förändras med en kappvändning.
Fan vill ni som är för ha krig eller vad är grejen?
Citera
2022-04-13, 15:36
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Annars då? Lust att ingå patrull med 3 slovenier, 2 Bulgarer, 4 Letter i ett självmordsuppdrag i Serbien. Till ingen nytta?
Super jag hellre med Bellman i Thailand
Citera
2022-04-13, 15:38
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Till ingen nytta?
Om det vore att försvara någon av NATO-medlemmarna, så ja. Jag själv har inget problem med det. Är någon under ett angrepp och behöver all hjälp de kan få, och är NATO-medlem, så är det givet att man ställer upp.

Sedan är det mer troligt att förbanden och bataljonerna är de som redan är definierade från respektive medlemsland. inget hopkok tjollahoppsan-blandning.
Citera
2022-04-13, 15:39
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Jag tror inte på att dom ringer upp 100 pers en gång i veckan och oj nu har stödet ökat 60%
Detta ska diskuteras under längre tid tid inte tvingas fram och inte göras i krigstid.
För 2 veckor sedan röt socialdemokraterna om att Kristersson gjorde det till en valfråga. Ett sådant beslut ska förändras med en kappvändning.
Fan vill ni som är för ha krig eller vad är grejen?

Nej jag vill inte ha krig, och håller med om att det är fel att fatta såna här beslut i brådrasket och under ett krig. Statistiska undersökningar är som dom är. Men tror inte du kan påstå att "inte ens finnarna" vill gå med.
Citera
2022-04-13, 15:41
Medlem
Igår publicerade Expressen en intervju med försvarspolitiskt sakkunnige Robert Dalsjö, om vad som troligast händer ifall Sverige går med i NATO. Dalsjö svarar "Jag tror inte Ryssland kommer komma hit och döda människor. Det tror jag inte riktigt dom vågar."

Jag tror Putin är som mest farlig och irrationellt kapabel nu, mer än han nånsin varit. Jag tror det här är en existentiell situation, inte bara för hans Ryssland, utan för han personligen. Risken är stor att det blir 'Franska revolutionen' i Ryssland, och han vet (bättre än dom flesta) att han är den första som kommer förlora huvet då.

Så när folk tror att han inte vågar, eller inte kan, eller inte 'borde', typ 'det finns ingen logik i en sån handling', då tror jag dom kan ha fel. Jag befarar det. Allt som Putin har visat oss, varje steg på vägen under sina 22 år vid makten, är att när omvärlden tror han aldrig kommer gå fullt sådär långt ... så är det precis det han gör.
Och dom stora repressalier som omvärlden räknat med skulle hända i respons, bara ... uteblev, rann ut i sanden.

Han kommer ju aldrig återta makten i Ryssland efter Medvedev, och bara 'poff' sätta sig själv på tronen en tredje period? Det går ju mot Rysslands egna konstitution t.o.m ..?
Det gjorde han.

Han kan ju inte upplösa delar av ryska grundlagen för att ge honom rätten att sitta kvar på livstid?
Det gjorde han.

Han kan ju för fan inte spränga hela bostadsområden i Ryssland, döda dussintals egna civilister, bara för att skapa incitament för ett krig mot Tjetjenien, så inte Tjetjenien ska kunna bli självständigt?
Det gjorde han.

Han kommer aldrig våga invadera Krim-halvön, för då kommer ju A, B, C hända?
Det gjorde han (och inget av A, B eller C hände).

Han kan ju aldrig ge sig på att bestämma vilken president som USA väljer? Då skulle det ju kunna bli krig?
Det gjorde han, och inget hände till följd av det.

Han kan ju inte mörda sina politiska motståndare, på öppen gata?
Det gjorde han, och fortsätter göra. Han t.o.m. mördar folk i västländer, bara för dom får honom att framstå i dåligt ljus, och mördat civila vittnen till dessa avrättningar med. Sergei Magnitsky, Alexander Litvinenko, Alexei Navalny och över ett dussin andra.

Han kommer aldrig ha en amerikansk president i koppel så pass att en amerikansk president står bredvid Putin och befaller alla amerikaner att tro att Putin har rätt, och alla amerikanska myndigheter och militär har fel?
Det gjorde han.

Han kommer inte våga ta Ukraina, för då kommer ju A, B, C hända?
Det gjorde han (och inget av A, B eller C hände).

Han kan ju inte sätta sätta stora delar av sitt egna parlament i husarrest och i fängelse, för att kriget i Ukraina inte gick gått så bra?
Det gjorde han.

Han kommer ju aldrig att våga använda kärnvapen, eller ge sig på Skandinavien militärt? Särskilt inte om vi är med i NATO? för då kommer ju A, B, C hända?

...... inte ..?

Jag kan inte hävda Dalsjös CV, inte en tusendel av det. Men jag är oroad, för eventuellt NATO-medlemskap. Som jag ser det, är NATO-medlemskap den enda egentliga risken för Sverige. Utan NATO, kommer vi inte få problem med Ryssland.

Med NATO i vårt hus, kommer vårt hem få leva med ständigt hot utifrån, en gangster på utsidan som ständigt vill in i vårt hus, komma åt vår 'gäst' och göra oss illa. Redan som "neutrala" nu, har vi ju haft ryska ubåtar som går på grund, nedskjutna militärflygplan över internationellt vatten, drönare som övervakar, ständiga kränkningar av landsgränsen, IT-attacker osv. Hur blir det när NATO flyttar in, och VERKLIGEN ger Ryssland skäl att ligga på oss? Hur kommer vår ekonomi att bli? Hur många stater kommer våga fortsätta handla med Sverige när man riskerar stöta sig med Ryssland då?

Ryssland kommer "inte våga"? Vad skulle Putin ha för alternativ ens?
Senast redigerad av Robbinist 2022-04-13 kl. 16:05.
Citera
2022-04-13, 15:41
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Nej jag vill inte ha krig, och håller med om att det är fel att fatta såna här beslut i brådrasket och under ett krig. Statistiska undersökningar är som dom är. Men tror inte du kan påstå att "inte ens finnarna" vill gå med.
Låt dom rösta så får vi se.
För 2 veckor sedan ville dom inte i majoritet.
Citera
2022-04-13, 15:42
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Till ingen nytta?
Om det vore att försvara någon av NATO-medlemmarna, så ja. Jag själv har inget problem med det. Är någon under ett angrepp och behöver all hjälp de kan få, och är NATO-medlem, så är det givet att man ställer upp.

Sedan är det mer troligt att förbanden och bataljonerna är de som redan är definierade från respektive medlemsland. inget hopkok tjollahoppsan-blandning.

Du är med på att Sverige ska vara och kriga på Balkan alltså? Konsekvensen av paragraf 5.
Det är inte jag, kan jag säga.
Dessutom, det finns både serbiska, kroatiska och bosniska flyktingar i Sverige. Ska dom också ner och kriga då eller?
Citera
2022-04-13, 15:48
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Super jag hellre med Bellman i Thailand

Haha, Ja det kanske vi alla får göra snart om vi går med i Nato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in