Igår publicerade Expressen
en intervju med försvarspolitiskt sakkunnige Robert Dalsjö, om vad som troligast händer ifall Sverige går med i NATO. Dalsjö svarar
"Jag tror inte Ryssland kommer komma hit och döda människor. Det tror jag inte riktigt dom vågar."
Jag tror Putin är som mest farlig och irrationellt kapabel nu, mer än han nånsin varit. Jag tror det här är en existentiell situation, inte bara för hans Ryssland, utan för han personligen. Risken är stor att det blir 'Franska revolutionen' i Ryssland, och han vet (bättre än dom flesta) att han är den första som kommer förlora huvet då.
Så när folk tror att han inte vågar, eller inte kan, eller inte 'borde', typ '
det finns ingen logik i en sån handling', då tror jag dom kan ha fel. Jag befarar det. Allt som Putin har visat oss, varje steg på vägen under sina 22 år vid makten, är att när omvärlden tror han aldrig kommer gå fullt
sådär långt ... så är det precis det han gör.
Och dom stora repressalier som omvärlden räknat med skulle hända i respons, bara ... uteblev, rann ut i sanden.
Han kommer ju aldrig återta makten i Ryssland efter Medvedev, och bara 'poff' sätta sig själv på tronen en tredje period? Det går ju mot Rysslands egna konstitution t.o.m ..?
Det gjorde han.
Han kan ju inte upplösa delar av ryska grundlagen för att ge honom rätten att sitta kvar på livstid?
Det gjorde han.
Han kan ju för fan inte spränga hela bostadsområden i Ryssland, döda dussintals egna civilister, bara för att skapa incitament för ett krig mot Tjetjenien, så inte Tjetjenien ska kunna bli självständigt?
Det gjorde han.
Han kommer aldrig våga invadera Krim-halvön, för då kommer ju A, B, C hända?
Det gjorde han (och inget av A, B eller C hände).
Han kan ju aldrig ge sig på att bestämma vilken president som USA väljer? Då skulle det ju kunna bli krig?
Det gjorde han, och inget hände till följd av det.
Han kan ju inte mörda sina politiska motståndare, på öppen gata?
Det gjorde han, och fortsätter göra. Han t.o.m. mördar folk i västländer, bara för dom får honom att framstå i dåligt ljus, och mördat civila vittnen till dessa avrättningar med. Sergei Magnitsky, Alexander Litvinenko, Alexei Navalny och över ett dussin andra.
Han kommer aldrig ha en amerikansk president i koppel så pass att en amerikansk president står bredvid Putin och befaller alla amerikaner att tro att Putin har rätt, och alla amerikanska myndigheter och militär har fel?
Det gjorde han.
Han kommer inte våga ta Ukraina, för då kommer ju A, B, C hända?
Det gjorde han (och inget av A, B eller C hände).
Han kan ju inte sätta sätta stora delar av sitt egna parlament i husarrest och i fängelse, för att kriget i Ukraina inte gick gått så bra?
Det gjorde han.
Han kommer ju aldrig att våga använda kärnvapen, eller ge sig på Skandinavien militärt? Särskilt inte om vi är med i NATO? för då kommer ju A, B, C hända?
...... inte ..?
Jag kan inte hävda Dalsjös CV, inte en tusendel av det. Men jag är oroad, för eventuellt NATO-medlemskap. Som jag ser det, är NATO-medlemskap den enda egentliga risken för Sverige. Utan NATO, kommer vi inte få problem med Ryssland.
Med NATO i vårt hus, kommer vårt hem få leva med ständigt hot utifrån, en gangster på utsidan som ständigt vill in i vårt hus, komma åt vår 'gäst' och göra oss illa. Redan som "neutrala" nu, har vi ju haft ryska ubåtar som går på grund, nedskjutna militärflygplan över internationellt vatten, drönare som övervakar, ständiga kränkningar av landsgränsen, IT-attacker osv. Hur blir det när NATO flyttar in, och VERKLIGEN ger Ryssland skäl att ligga på oss? Hur kommer vår ekonomi att bli? Hur många stater kommer våga fortsätta handla med Sverige när man riskerar stöta sig med Ryssland då?
Ryssland kommer "inte våga"?

Vad skulle Putin ha för alternativ ens?