2022-04-13, 15:12
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Jag undviker den inte men jag tycker att det är alltför uppenbart? Förklaringen är överflödig liksom. Eller vad fiskar du efter exakt?

Med andra ord, du har ingen som helst aning. Men jag ska ge dig en chans. Sverige spelar ingen som helst roll idag när det gäller internationell konflikthantering, på vilket sätt försämras denna möjlighet genom Natomedlemskap och varför spelar det någon roll?
Citera
2022-04-13, 15:13
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
tro mig, vill ryssen jävlas med oss om vi går med i nato så kommer dom göra det, våran infrastruktur är ömtålig vid ett eventuellt angrepp då säkerheten är ett skämt.
Bra då blir det kanske lite mer ordning på säkerheten.
Det har varit allt för slappt länge nu.
Citera
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einein
Hahaha ja det har du ju såklart koll på😂
Till vanligt folk som kan tänka så förstår vi såklart att NATO är en trygghet och skulle förhindra ett ryskt angrepp då den lilla muslimkramaren, afrikan och arabälskaren och bögdvärgen aldrig skulle våga attackera ett nato land

Är det Ulf Kristersson du syftar på?🤔
Citera
Medlem
Snopphanens avatar
Ukrainakriget är för jävla vidrigt och att Finland är rädda fattar man. Jag är inte rädd för att Sverige ska invaderas. Men på nåt sätt blir vi kanske inblandade i tredje världskriget ändå, om NATO bestämt sig för att slå tillbaka Ryssland i Ukraina. Eller om Ryssland planerar invadera Baltikum, men det känns mindre troligt med tanke på hur dåligt det går för dem i Ukraina att de skulle promenera in i ett NATO-land.
När Zelensky sa i svenska Riksdagen att ryssen kommer snart till Gotland, drog jag öronen åt mig. Dvs han är ute i egen sak och vill ha in både NATO och Sverige i tredje världskriget. Jag är alltså inte intresserad att kriga för Ukrainas frihet. NATO-medlemskap är nog det dummaste vi kan göra nu med tanke på hur stingslig (haha) Putin är när det kommer till NATO. Om Ukraina närmar sig NATO invaderar vi, Putin har sagt det flera gånger om. Han har ingen rätt att bestämma om Ukraina ska vara med eller inte men grejen är den att han hatar NATO.
Försvarssamarbete inom EU, garantier mellan några länder. Hur jävla svårt kan det vara att bygga en försvarsallians som ger varandra garantier, som inte är exakt detsamma som NATO?

Men. Kan Sverige ens stå utanför om Finland går med?
Citera
2022-04-13, 15:14
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Islamistiska Partiet Nyans säger NEJ till NATO..
Undra varför? Kanske för att NATO kan stoppa Islamisterna från fullstädning ta över det här landet.
Hela deras planer går åt skogen om Sverige går med i NATO..

https://mobile.twitter.com/BusuladzicSead/status/1497514884308873218

Bara det är en anledning till att Sverige ska gå med, så USA hatarna får Amerikaner på Svensk mark året runt.

Kan vi ana en valsamverkan i höst mellan AfS och Nyans?
Citera
2022-04-13, 15:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Varför skulle jag vara rädd??

Natos medlemmar består i princip av världens mest industrialiserade och rika länder. Dom är navet i världshandeln som de flesta länder vill göra affärer med. Ryssland är ett relativt fattigt land som har en dåligt utvecklad industri och man är beroende av råvaruhandel för sin ekonomi.

Om R6yssland av någon anledning vill starta ett kallt krig mot sina presumtiva handelspartners så är dom välkomna, det kommer att drabba dom själva mycket hårdare. Men, om Ryssland får för sig att gå från kallt krig till varmt så känns det bara att var Natomedlem eftersom deras usla armé inte vågar attackera Nato

Världens största Industriländer? Är det dessa du menar?
Albanien, Balticum, Grekland, Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Island, Luxenburg, Montenegro, Nord makedonien, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Turkiet ( en enorm inflation, i princip konkurs),

Finns några kanske:
USA ( dock en gigantisk utlandsskuld 102% av BNP) Canada, GB , Tyskland ( som dock sitter i skiten rejält om energiförsörjning) och kanske någon till som betraktas som någorlunda starkt Industriland.

Det finns större Industriländer som Kina, Indien, Brasilien, Japan, Syd Korea, som alla är neutrala i konflikten och inför inga restriktioner mot Ryssland.
Citera
2022-04-13, 15:15
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Det är inte ens fel att två träter. Det enda som vi lyckas med om vi går med i NATO är att vi kommer närmare ett tredje världskrig… Hurra!

Källa på det?
Citera
2022-04-13, 15:16
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Ukrainakriget är för jävla vidrigt och att Finland är rädda fattar man. Jag är inte rädd för att Sverige ska invaderas. Men på nåt sätt blir vi kanske inblandade i tredje världskriget ändå, om NATO bestämt sig för att slå tillbaka Ryssland i Ukraina. Eller om Ryssland planerar invadera Baltikum, men det känns mindre troligt med tanke på hur dåligt det går för dem i Ukraina att de skulle promenera in i ett NATO-land.
När Zelensky sa i svenska Riksdagen att ryssen kommer snart till Gotland, drog jag öronen åt mig. Dvs han är ute i egen sak och vill ha in både NATO och Sverige i tredje världskriget. Jag är alltså inte intresserad att kriga för Ukrainas frihet. NATO-medlemskap är nog det dummaste vi kan göra nu med tanke på hur stingslig (haha) Putin är när det kommer till NATO. Om Ukraina närmar sig NATO invaderar vi, Putin har sagt det flera gånger om. Han har ingen rätt att bestämma om Ukraina ska vara med eller inte men grejen är den att han hatar NATO.
Försvarssamarbete inom EU, garantier mellan några länder. Hur jävla svårt kan det vara att bygga en försvarsallians som ger varandra garantier, som inte är exakt detsamma som NATO?

Men. Kan Sverige ens stå utanför om Finland går med?

Problemet är att större delen av EU redan har försvarssamarbetet via Nato har svårt att se att dessa länder skulle vara betjänta av dubbla samarbeten
Citera
2022-04-13, 15:17
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Albanien, Balticum, Grekland, Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Island, Luxenburg, Montenegro, Nord makedonien, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Turkiet ( en enorm inflation, i princip konkurs),

Finns några kanske:
USA ( dock en gigantisk utlandsskuld 102% av BNP) Canada, GB , Tyskland ( som dock sitter i skiten rejält om energiförsörjning) och kanske någon till som betraktas som någorlunda starkt Industriland.

Det finns större Industriländer som Kina, Indien, Brasilien, Japan, Syd Korea, som alla är neutrala i konflikten och inför inga restriktioner mot Ryssland.

Det är det här man undrar över. Vad betyder paragraf 5, att vi ska försvara Albanien och Kroatien om det blir krig på Balkan igen? Hur blir det med Turkiet?
Citera
Medlem
Baisers avatar
Citat:

Finns några kanske:

Du är pinsam, kolla upp USAs ekonomi, och sen EU ekonomi (Där majoriteten är med i Nato) och kom tillbaka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Är det Ulf Kristersson du syftar på?🤔
Skulle Ulf kristerson förklara krig och invadera Sverige ifall Sverige gick med i nato?
Citera
2022-04-13, 15:19
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Inte på papperet. Men kan mycket väl bli så i det kommande Kalla kriget som absolut blir en konsekvens efter denna konflikt.
Norge sköter det väldigt galant, och med bättre resultat än Sverige.
Och har varit NATO-medlem sedan begynnelsen 1949.
NATO är inget hinder för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in