2022-04-11, 23:34
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Hahahahahahahahahhahahahh herregud detta vansinne vet inga gränser. Utropspris på en hel livstidslön för många och mäklaren kan inte ens bemöda sig med att stava korrekt utan särskriver. Jag smäller av. Detta (om än stora) ruckel ligger ju dessutom långt ut på Lidingö, rolig pendling att pröjsa nästan 20 millar för att sitta i bilkö 1,5h när det är stopp i trafiken till stan.

Ja om inte annat vore det säkert av högt värde för antropologer att få lov att göra hembesök och dokumentera köparnas tankeprocess kring det här beslutet. Även på 13,5M.

Hur ser de ut? Vilka trauman bär de med sig? Hur blev det såhär?
2022-04-12, 00:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Hahahahahahahahahhahahahh herregud detta vansinne vet inga gränser. Utropspris på en hel livstidslön för många och mäklaren kan inte ens bemöda sig med att stava korrekt utan särskriver. Jag smäller av. Detta (om än stora) ruckel ligger ju dessutom långt ut på Lidingö, rolig pendling att pröjsa nästan 20 millar för att sitta i bilkö 1,5h när det är stopp i trafiken till stan.

Ja, mecklaren verkar gjort detta typ gratis åt nån halvpolare efter en massa tjat...

Knappast professionella bilder, ingen styling, trött beskrivning. En etta i Farsta får mer omtanke från sin säljagent än denna "17.5-miljoners villa" på Lidingö.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-farsta-stockholms-kommun-molkomsbacken-25-18407319
2022-04-12, 00:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja om inte annat vore det säkert av högt värde för antropologer att få lov att göra hembesök och dokumentera köparnas tankeprocess kring det här beslutet. Även på 13,5M.

Hur ser de ut? Vilka trauman bär de med sig? Hur blev det såhär?

Kan vara någon med andra planer för tomten mest:

Allmän information:
BÖ11= friliggande bostad i högst två plan. Högst 1/5 får bebyggas.
Vindsinredning prövas av ByN Max 1/3 av Golvytan .
Två lägenheter har krav på 6 m till grannen.

220 kvm i två plan ger två hyfsade radhus a 12M/styck, plus friggebodar av modell Bolund a 3M/styck. BRF-lån 500 kvm x 20k = 10M

Kan alltså säljas för 40M på dagens marknad, ungefär. Tomtpris 15M, bygget 15M. Casha in 10M, dock inte helt riskfritt som marknaden ligger nu.
2022-04-12, 11:05
Medlem
Gammalhiphopares avatar
https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-hur-stor-ar-risken-for-en-bostadskrasch/

DN reder ut om vi har en bostadsbubbla. Svaret är nej, men hur man kommit fram till det är helt obegripligt.

Tror det inte finns någon sektor inom svensk mediabevakning som har så lite integritet som den ekonomiska. Så gott som alla journalister tycker exakt samma sak (vilket i regel är ingenting annat än att sakerna tillstånd just nu är som dem är) och de enda man intervjuar eller förlitar sig på är insiders och stake-holders. Inte ens migrationsbevakningen före 2015 var så här enögd.
2022-04-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-hur-stor-ar-risken-for-en-bostadskrasch/

DN reder ut om vi har en bostadsbubbla. Svaret är nej, men hur man kommit fram till det är helt obegripligt.

Tror det inte finns någon sektor inom svensk mediabevakning som har så lite integritet som den ekonomiska. Så gott som alla journalister tycker exakt samma sak (vilket i regel är ingenting annat än att sakerna tillstånd just nu är som dem är) och de enda man intervjuar eller förlitar sig på är insiders och stake-holders. Inte ens migrationsbevakningen före 2015 var så här enögd.

Kan bara hålla med, personen bor själv i villa i Älvsjö och min fördom är väl att journalister inte tjänar så mycket deg så nog en del lån
https://mrkoll.se/person/per-kristoffer-orstadius-bergtorpstigen-69-alvsjo/bTAQmuerAbTAQmDYuqpuhQDYuqsqqkcYfrkyqRaQdYQasqqkue rA

Jag har själv både hus, lägenhet samt sommarhus allt i en radie av 10 mil så är jäkligt exponerad mot marknaden men ser samtidigt det absurda i det. Marknaden är ju 99% psykologi och många läser bara rubrikerna. Det är märkligt att ingen granskar t ex riksbankens ledamöter i hur höjd ränta skulle påverka dem etc.

Ingves ska tydligen vara obelånad vilket är lite märkligt och han är ju en förlorare av sin egen förda agenda… men resten antar jag är belånade Bromma-bor
2022-04-12, 11:39
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Kan bara hålla med, personen bor själv i villa i Älvsjö och min fördom är väl att journalister inte tjänar så mycket deg så nog en del lån
https://mrkoll.se/person/per-kristoffer-orstadius-bergtorpstigen-69-alvsjo/bTAQmuerAbTAQmDYuqpuhQDYuqsqqkcYfrkyqRaQdYQasqqkue rA

Jag har själv både hus, lägenhet samt sommarhus allt i en radie av 10 mil så är jäkligt exponerad mot marknaden men ser samtidigt det absurda i det. Marknaden är ju 99% psykologi och många läser bara rubrikerna. Det är märkligt att ingen granskar t ex riksbankens ledamöter i hur höjd ränta skulle påverka dem etc.

Ingves ska tydligen vara obelånad vilket är lite märkligt och han är ju en förlorare av sin egen förda agenda… men resten antar jag är belånade Bromma-bor

Tycker att föreställningen om att de flesta journalister och makthavare prompt måste gå sina egna ärenden är lite tröttsamt. Som om ingen människa har integritet och något annat att leva för än att pumpa sin egna agenda eller ekonomi vid varje tillfälle…

Har själv erfarenhet av detta när jag blev frilansskribent på en webbplats för många år sedan. Det var slående hur pass konspiratoriskt lagda folk är kring ”vinklingen” av nyheter baserat på ett ordval eller två. Men de var alltid fel ute.
2022-04-12, 15:14
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Tycker att föreställningen om att de flesta journalister och makthavare prompt måste gå sina egna ärenden är lite tröttsamt. Som om ingen människa har integritet och något annat att leva för än att pumpa sin egna agenda eller ekonomi vid varje tillfälle…

Har själv erfarenhet av detta när jag blev frilansskribent på en webbplats för många år sedan. Det var slående hur pass konspiratoriskt lagda folk är kring ”vinklingen” av nyheter baserat på ett ordval eller två. Men de var alltid fel ute.

Klart de kan gå emot sina egna intressen. Men att de själva sitter på dyra lån är inte en orimlig delförklaring till varför man så krampaktigt framhåller att det skulle vara osannolikt att priserna går ner trots att en massa faktorer pekar på att det rimligen är vad som kommer hända.
2022-04-12, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

Menar du att det är något unikt?
2022-04-12, 17:56
Bannlyst
Någon skrev att den är på smockfulla visningar när det gäller hus runt våra storstäder. Ja det har ju gått så långt att det blir väl att titta på pendlingsorterna och sikta in sig på tågpendling (samt möjligheten att jobba hemifrån). Livskvaliteten kanske inte drabbas så hårt av det ändå. Bara att se det positivt.

Om jag får komma med tips? Radhus i Arboga. Får träff på exempelvis en villa på utpris under 2 miljoner. Det förvånar mig att priset inte är högre även där.

Fast det blir ju årskort tåg eller något som lär gå på några tiotusen om man har arbetsplatsen i Stockholm.
2022-04-12, 20:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Radhus kan ju vara ett alternativ. De är ju billigare än fristående villor.

Här är ett exempel på ett radhus på 92 kvm boyta. Inte så stort. Men det är gammalt (från 1909) och avskrivet som HR-kramarna brukar säga.
https://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/MDMwM3wwMDAwMDEzNTIyM3w1OA../objekt?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Hur mycket kommer köparna låna?
Och hur räntekänsliga är dom?
Kommer en del av köpeskillingen från aktier?
Har uppgången på börsen gjort att dom kan betala mer?

En del menar ju att det är lånen och låga räntor som driver upp bostadspriser.
Jag har dock antytt att det är uppgång på börsen som leder till att folk kan betala mer för adressen.
2022-04-12, 20:16
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Radhus kan ju vara ett alternativ. De är ju billigare än fristående villor.

Här är ett exempel på ett radhus på 92 kvm boyta. Inte så stort. Men det är gammalt (från 1909) och avskrivet som HR-kramarna brukar säga.
https://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/MDMwM3wwMDAwMDEzNTIyM3w1OA../objekt?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Hur mycket kommer köparna låna?
Och hur räntekänsliga är dom?
Kommer en del av köpeskillingen från aktier?
Har uppgången på börsen gjort att dom kan betala mer?

En del menar ju att det är lånen och låga räntor som driver upp bostadspriser.
Jag har dock antytt att det är uppgång på börsen som leder till att folk kan betala mer för adressen.

Just den där geografiska platsen och objekt lär dock vara pumpat av https://www.svtplay.se/video/34625883/husdrommar/husdrommar-sasong-9-radhusdrom-till-varje-pris-i-gamla-enskede?info=visa
2022-04-12, 22:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Just den där geografiska platsen och objekt lär dock vara pumpat av https://www.svtplay.se/video/34625883/husdrommar/husdrommar-sasong-9-radhusdrom-till-varje-pris-i-gamla-enskede?info=visa

Nej du, jävlar vad höga löner byggjobbarna har i Enskede. Att de inte helt enkelt själva bygger ett eget hus där istället för att buda upp det befintliga till 14M verkar ju jättekonstigt?

Att folk köper ett pyttehus för herrgårdspengar får en på allvar att tro att det är sista fasen i bubblans tänjning innan den spricker. Det räcker förvisso att en handfull idioter flockas kring ett objekt för att priset ska spåra ur. Åt andra hållet så har en bostad utan köpare ett negativt värde då den drar 20-50k per år oavsett om den nyttjas eller ej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in