2022-04-10, 11:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det står ju rakt upp och ner i hans inlägg som jag citerade! Det här börjar bli extremt surrealistiskt.
Och vad hindrade dig från att redogöra vilket fakta som finns? Och vilken logik?

Vi har varit igenom detta förr. När det gällde ditt inlägg. Var frågande jag. Och det var bara tomt från din sida. Helt tomt. Du klarade inte ens av att försöka.

Men eftersom du anser att det finns i det här fallet gör då så att du listar fakta som finns i inlägget punktvis och numrera de. Och visa sedan vilka logiska operationer som görs på de.
Finns nu fakta och logik så är detta enkelt.
2022-04-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det underlättar förståelsen om man tar enkla exempel. Dvs när båda parter använder samma bank.

Det är i grunden ingen skillnad om det är olika banker inblandade. Bara att bankerna måste reglera skulder och tillgångar med varandra.

Om du har bank A och skall betala en räkning till elbolaget som har bank B, så beordrar du en överföring från ditt konto hos bank A till elbolagets konto hos bank B.

Bank B går inte med på att bara dra på sig en skuld till elbolaget (enligt överföringen). Utan bank B kommer kräva en motsvarande tillgång från bank A.

Transaktionerna görs i systemet RIX och när dagen är slut måste bankerna reglera skulderna de har mellan sig. Typiskt görs det genom att flytta fordringar de har på Riksbanken mellan sig.

----------------
Att en del får problem beror dels på att de knarkat svammelvideo på Youtube. Och tror sig "veta" något. Men kan aldrig förklara något i grunden, därför att den förståelsen saknas helt.

Ett annat problem är att en del vill prata om pengar, som om det var något annat än fordringar/skulder. Det är därför jag undviker den termen och talar om fordringar och skulder. Vilket är vad som existerar. När folk accepterar förklaringar som baseras på skulder/fordringar så kan dom få förståelse.

Det är inte bokföringstekniska detaljer. Balansräkning är ett utmärkt hjälpmedel för att förstå. Men även så att de skall "gå ihop" för såväl företag som privatpersoner när de gör "affärer". Undantaget är gåvor som jag skrev tidigare. Och balansräkning är ett trivialt koncept, som alla kan förstå.

Jo precis jag kom på att jag inte tog med bankernas överföring mellan varandra, blev endå så långdraget. För exemplet skull får köparens bank X2 över "likviderna" till bank X1 samtidigt får bank x1 en skuld fordran mot köparens bank X2. Sedan går transaktionerna vidare mellan säljarens bank X1 och säljaren. Balansräkning ökar i tillgång och skuld sidan hoss både bankerna.
Du har rätt jag trodde inte att det skulle bli så långdraget när jag blandade in en bank till lol.
Det viktiga är väl att du menar att banken får en skuld mot säljaren för att säljaren har sin likvider i bankkontot, skulle säljaren ta ut dessa pengar så är skulden borta , hur stor andel av befolkningen med bankkonto hade kunnat ta ut sina likvider i banken innan den krashar ?

Jag ska inte utalla mig för mycket om vad som är bra och dåligt, balansräkning är säkerligen ett utmärkt hjälpmedel för förståelse. Det är bara kontra intuitivt att riksbanken lånar av banken när den investerar i obligationer. De flest tänker nog som i exemplet med att en person för in pengar i en bank så har banken en skuld mot personen, inte personen en skuld mot banken.
Senast redigerad av nightwolfer 2022-04-10 kl. 19:10.
2022-04-11, 08:44
Medlem
Jaha. Bopriserna upp för mars månad och boprisindikatorn studsade upp igen.
2022-04-11, 08:54
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Jaha. Bopriserna upp för mars månad och boprisindikatorn studsade upp igen.

Ja, intressant. Det bekräftar min känsla av marknaden också. https://fastighetstidningen.se/boprisindikatorn-stiger-i-april/

Samtidigt är hushållen helt otroligt hökaktiga gällande reporäntan!

Citat:
Hushållen tror att reporäntan kommer att ligga vid 1,13 procent om ett år, upp 0,16 procentenheter från föregående månad och den högsta nivån på 10 år.

Man skulle ju kunna hävda ”tjurfälla” men köparna verkar alltså veta vad de gör? Den ska upp tillsammans med räntorna?
2022-04-11, 09:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
I den här takten lär väl jag också sitta och gagga om en bubbla om några år och förbanna Ingves på ålderdomshemmet för nu förstår jag faktiskt inte. Någon rim och reson när bundna räntor rusar 50% på några månader måste det ju ändå vara?

Einstein lär ha sagt ”Det finns bara två saker som är oändliga: Universum och svenska bostadspriser; Och jag är inte säker på det förstnämnda.”
2022-04-11, 12:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja, intressant. Det bekräftar min känsla av marknaden också. https://fastighetstidningen.se/boprisindikatorn-stiger-i-april/

Samtidigt är hushållen helt otroligt hökaktiga gällande reporäntan!

Man skulle ju kunna hävda ”tjurfälla” men köparna verkar alltså veta vad de gör? Den ska upp tillsammans med räntorna?

Det har blivit en "lagging indicator" numera, var bättre för Folk ser att priserna går upp och extrapolerar det. Överskatta inte gemene BLTs analysförmåga.

Samma sak med räntan. De vet helt enkelt inte vad de svarar på. Skulle vara intressant att få höra den exakta frågeställningen.
2022-04-11, 12:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
I den här takten lär väl jag också sitta och gagga om en bubbla om några år och förbanna Ingves på ålderdomshemmet för nu förstår jag faktiskt inte. Någon rim och reson när bundna räntor rusar 50% på några månader måste det ju ändå vara?

Einstein lär ha sagt ”Det finns bara två saker som är oändliga: Universum och svenska bostadspriser; Och jag är inte säker på det förstnämnda.”

"Bostadspriserna går alltid upp och rörlig ränta är alltid bäst i längden." Så har det låtit under 10-15 år så att bundna räntor går upp bevisar bara hur dåligt det är för average BLT. De kör rörligt och budar på och har dessutom kanske redan sålt sitt tidigare boende till rekordpris.

Husmask pekar svagt nedåt (120 -> 118 kkr/kvm) för Stockholm innerstad så det är ingen fortsatt rusning där i alla fall. Första gången sen Covid-boosten 2020 som det pekar nedåt en icke-off-månad (juni/juli/december).
2022-04-11, 12:54
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
"Bostadspriserna går alltid upp och rörlig ränta är alltid bäst i längden." Så har det låtit under 10-15 år så att bundna räntor går upp bevisar bara hur dåligt det är för average BLT. De kör rörligt och budar på och har dessutom kanske redan sålt sitt tidigare boende till rekordpris.

Husmask pekar svagt nedåt (120 -> 118 kkr/kvm) för Stockholm innerstad så det är ingen fortsatt rusning där i alla fall. Första gången sen Covid-boosten 2020 som det pekar nedåt en icke-off-månad (juni/juli/december).

Intressant nog ligger Stockholm sämst till regionalt i SEB:s boprisindikator också, på 34.
2022-04-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
22.7 euro per kvm är ju verkligen inte dyrt. Tack för att du bevisade min poäng om att marknadshyror fungerar.

9 200 för en central bostad a 40 kvm kan ju ingen klaga på. "Marknadspriset" Sthlm har nu baserad på att 98% av beståndet är lågt och pristeglerat. Vilken 10 åring som helst fattar ju att de 2% som är tillgängliga utan regleringar (2a hand) blir mycket dyrare än om allt varit tillgängligt.
Du menar att med marknadshyror skulle alla, 100 procent, av lägenheterna stå tomma och vara tillgängliga att hyra?

Hur många procent av, säg, lägenheterna på Manhattan tror du man kan välja på om man skulle vilja hyra där?
2022-04-11, 17:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det finns ju en del underbara objekt på marknaden i dyra kommuner. 17.5M för vad som ser ut som en förfallen statarlänga från utsidan. Helt orenoverat tydligen "60-talshus i original".

Klart tomten kan vara värd en del, men annars ser detta mest ut som trådapans 100k hus på vischan.

Pantbrev om 859 500 SEK

https://www.jesper-magnusson.se/?page_id=6&type=deal&deal_id=MDQ5MnwwMDAwMDAwMDA3M 3w1OA..

Lite vett på marknaden i alla fall:

Pris:
17 500 000 SEK

Budgivning pågår!:
13 500 000 SEK
2022-04-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du behöver begrunda att bankerna måste sätta ränta beroende på hur marknaden och konkurrenterna agerar. Dom agerar inte i ett vacuum.
Sedan har dom som jag säger inte en rörlig ränta. Dom har minst 5 riskkategorier som får olika rörlig ränta.
Och dom lär behöva ligga och justera detta hela tiden för att parera konkurrenternas ränteändringar.

Om dom bara skall gå på en formel statiskt som du föreslår kan det sluta med att som inte har några kunder längre och gå i kk.

Finansinspektionen har krav på att banker skall rapportera in snittränta. Och hur den skall räknas fram. Så snitträntan på 1.6% från i mars kan vi utgå från är korrekt.
Sedan får vi se om en månad om den stigit. Kan ju bli så iom att obligationsräntorna stiger.

I det förslaget som rapporten tog fram är det ganska tydligt att stibor driver upp räntan kunden kan förvänta sig. Vad är det egentligen som styr rörliga räntan isåfall? Är det reporäntan som har direkt inverkan på avista inlåningarnas som står för större delen av finansieringen? Eller stibor då banker behöver låna mellan varandra när reserverna minskar då säljare och köpare oftast sitter på olika banker? För när köparens bank gör depositionen på säljarens är det väl reserver som förs över ( köparens balansräkning minskar i både sidorna), vilket leder till underskott av tillgångar.

Har du något bra underlag där alla detaljer beskrivs på ett bra sätt?
Senast redigerad av nightwolfer 2022-04-11 kl. 20:32.
2022-04-11, 23:27
Medlem
Citat:
Lite vett på marknaden i alla fall:

Pris:
17 500 000 SEK

Budgivning pågår!:
13 500 000 SEK

Hahahahahahahahahhahahahh herregud detta vansinne vet inga gränser. Utropspris på en hel livstidslön för många och mäklaren kan inte ens bemöda sig med att stava korrekt utan särskriver. Jag smäller av. Detta (om än stora) ruckel ligger ju dessutom långt ut på Lidingö, rolig pendling att pröjsa nästan 20 millar för att sitta i bilkö 1,5h när det är stopp i trafiken till stan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in