2022-04-12, 12:59
Medlem
JSelwyns avatar
Förstår Filmstadens andemening. För få är väl de som tar med sig mat- och dryck när de går på restaurang?

Däremot och det i samma andetag: varför "införa" något som kan bli svårt att upprätthålla?

Ett slag i luften? Dessutom, finns liknande regel utomlands? Har varit på bio utomlands men aldrig reflekterat över just denna frågeställning.

Bio-värdarna får inte visitera. Skall de nu åläggas att istället lyssna och speja på biobesökare som prasslar med påsar o sedan gå fram o kolla inköpsställe (kvitto)? Ser framför mig dålig stämning samt arbetsmiljö och det innan filmen ens har börjat.

O det kommer ju inte att bli så mycket bättre om man sedermera kommer att införa regelrätta vakter från Fryshuset typ. Vilket kommer att medföra högre biljettpriser som i sin tur kommer att leda till än färre besökare.

Sen generellt kan jag ju tycka att det här med att också köpa godis inne på bion är en del av upplevelsen.

Slutligen. Hela Filmstadens idé påminner om när folk började skicka allt färre fysiska brev. O med förhoppningen att vända på det, så ökade Posten portopriset. Smart (not).

Varför inte bara höja biljettpriset +5kr?

Gör om. Gör rätt!
Citera
2022-04-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Ehhh... va?

Jo, allmän plats hävdades det.

Men du går alltså med på att vistelsen faktiskt ÄR villkorad och att följer man inte deras regler så blir man avvisad?
Klart de har rätt att avvisa, lyssnar du inte på dom så ringer dom polisen.

Äsch, ser att ni blir totalt sönderknullade i den juridiska tråden så jag är nog klar här.
Läs igen: Allmän sammankomst och offentlig tillställning. Inte exakt samma sak som att gå på torget. Men arrangören ska räkna med svårigheter att neka kunder godtyckligt. Det är inte som en privatbostad och inte heller riktigt samma som en enskild butik.

Det är absolut villkorat med bland annat biljett. Men bio vänder sig till en bred kundkrets. "Vem som helst" kan och får köpa biljett och är då behörig. I den meningen har allmänheten tillträde.

Finns fler regler, man måste uppfylla åldersgräns för filmen, man får inte fotografera eller filma i salongen etc. Kanske är matförbud giltigt om det luktar, stör och skräpar ner etc. Men biografen säljer ju samtidigt mat.

Finns en massa vardagliga situationer med en myriad av olika förutsättningar. Lagboken kan inte och ska inte detaljstyra varenda liten sak.

Men om någon ska utöva makt mot någon, i synnerhet mot en privatperson eller kund, som lagstiftaren tolkar som en svagare part än en näringsidkare, så gäller det att ha lagstöd. Jag ska försöka hitta det men lyckas inte och behöver hjälp.

Först gällde det rätten att visitera och den finns inte för att leta efter godis.

Nästa fråga är om man måste öppna jackor fickor och väskor. Samt om man får avvisas om man inte går med på ovanstående.

Juridik kan och ska man diskutera ofta och länge. Du måste inte vara med om du inte vill eller orkar. Det är inget skyttegravskrig för min del, målet är bara bra att klarlägga biografens och biobesökarnas rättigheter och skyldigheter. Vilka dessa än är.
Citera
2022-04-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Spännande, aldrig haft problem att ta med det in, tom synligt.
Har samma erfarenhet. Massa folk som kommer med McDonalds-påsar, läsk och godis i händerna. Vakterna ler och önskar välkomna. Inga problem.
Citera
2022-04-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jaså gäller den fortfarande? Flög sist före pandemin, då kollade de knappt ens. Förbudet infördes 2001:efter 9/11.
Efter passkontrollen kan du köpa hur mycket vätska som helst och ta med på flyget.
Nja där har du delvis fel. Enligt transportstyrelsen säger de så här:

” Frågan om begränsning av vätskor i handbagage aktualiserades 2006. Då planerades terrorhandlingar i Storbritannien där flytande sprängämnen skulle användas ombord på flygplan.

Sverige och övriga EU-länder gjorde en riskbedömning och kom gemensamt fram till vilka åtgärder som måste vidtas för att hantera riskerna med flytande sprängämnen.

Därefter beslutades den EG-lagstiftning där begränsningar av vätskor i handbagaget ingår. Reglerna återfinns sedan den 1 februari 2016 i förordning (EU) 2015/1998.”

Efter säkerhetskontrollen så är det fritt fram att handla inför nästa flight. Sedan börjar det om ifall du ska passera en ny säkerhetskontroll vid transfer.

Efter 2001 infördes bla låsta dörrar till cockpit på flygplan.
Citera
2022-04-12, 13:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FifaUltimateTeam
Vi handlade alltid godis av turk kiosken utanför och även då var det betydligt billigare. (Min barndom)

Att barn gör det ser jag inte som något konstigt, men som vuxen så är det bara betala och se glad ut eller välja en annan aktivitet.

Under min barndom fanns inga turkar i Sverige. Då fanns inte heller Filmstaden. Däremot fanns ju SF-biograferna, men de hade humana priser på tilltugget. Samma nivå som Pressbyrån. Fanns således ingen anledning att ta med sig eget för prisets skull och ingen tog med eget heller.
Citera
2022-04-12, 13:24
Medlem
Självklart så tar man inte med sig godis och läsk dit de säljer just godis och läsk.
Det är ju samma på hockey, fotboll, teater osv.
Citera
2022-04-12, 13:37
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du tänker hålla dig till att bestämt inte går att ha synpunkter på så förstår jag inte vad du gör i tråden.

Jag har ju en synpunkt, att de bestämmer över sina lokaler. Eller menar du att synpunkt ska likställas med att tycka att de gör fel? Jag förstår att folk är frustrerade över det men jag förstår att biograferna behöver tjäna pengar för att överleva.
Citera
2022-04-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Under min barndom fanns inga turkar i Sverige. Då fanns inte heller Filmstaden. Däremot fanns ju SF-biograferna, men de hade humana priser på tilltugget. Samma nivå som Pressbyrån. Fanns således ingen anledning att ta med sig eget för prisets skull och ingen tog med eget heller.

Det var bättre för helt enkelt!

Men SF har väl bara döpt om sina biografer till Filmstaden?

Har inte så bra koll för har bara varit på bio ett fåtal gånger de senaste 20 åren och i så fall med små barn.
Citera
2022-04-12, 13:39
Medlem
Stones avatar
Biograferna tjänar inte mycket pengar på biljetter. Pop-corn ger den största marginalen. Tar ni med er vin till en restaurang? Stöd biograferna och köp er konsumtion på plats.
Citera
2022-04-12, 13:43
Medlem
Tervulls avatar
Mitt bästa barndomsminne är ju hur jag och morsan gick in i tobaksaffären och köpte en tablettask och chokladcigaretter innan vi gick på bio. En glasflaska Loranga blev det ibland oxå om man hade tur. Vi köpte aldrig på själva bion.
Citera
2022-04-12, 13:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Jag har ju en synpunkt, att de bestämmer över sina lokaler. Eller menar du att synpunkt ska likställas med att tycka att de gör fel? Jag förstår att folk är frustrerade över det men jag förstår att biograferna behöver tjäna pengar för att överleva.

Jag menar att det är fritt att tycka att de borde göra något annat exempelvis sänka priset på tilltugget. Att uttala förbud på detta sätt skapar bara en dålig image. Det visar ju även att det uppenbarligen varit »tillåtet« tidigare eftersom de säger att det nu är förbjudet.

Om det inte går att överleva på att ha biovisningar så finns det inte en tillräcklig efterfrågan för att bedriva den verksamheten. Att tjäna pengar på förbud och ocker har jag väldigt svårt för.
Citera
2022-04-12, 13:45
Medlem
geir44s avatar
Varför ens käka på bio? Redan nog oljud. Kommer i håg en student som åt vitlöksmacka på föreläsning. En annan lite äldre (35) drack en 1.5 cola.
Senast redigerad av geir44 2022-04-12 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in