Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
Ehhh... va?
Jo, allmän plats hävdades det.
Men du går alltså med på att vistelsen faktiskt ÄR villkorad och att följer man inte deras regler så blir man avvisad?
Klart de har rätt att avvisa, lyssnar du inte på dom så ringer dom polisen.
Äsch, ser att ni blir totalt sönderknullade i den juridiska tråden så jag är nog klar här.
Läs igen: Allmän sammankomst och offentlig tillställning. Inte exakt samma sak som att gå på torget. Men arrangören ska räkna med svårigheter att neka kunder godtyckligt. Det är inte som en privatbostad och inte heller riktigt samma som en enskild butik.
Det är absolut villkorat med bland annat biljett. Men bio vänder sig till en bred kundkrets. "Vem som helst" kan och får köpa biljett och är då behörig. I den meningen har allmänheten tillträde.
Finns fler regler, man måste uppfylla åldersgräns för filmen, man får inte fotografera eller filma i salongen etc. Kanske är matförbud giltigt om det luktar, stör och skräpar ner etc. Men biografen säljer ju samtidigt mat.
Finns en massa vardagliga situationer med en myriad av olika förutsättningar. Lagboken kan inte och ska inte detaljstyra varenda liten sak.
Men om någon ska utöva makt mot någon, i synnerhet mot en privatperson eller kund, som lagstiftaren tolkar som en svagare part än en näringsidkare, så gäller det att ha lagstöd. Jag ska försöka hitta det men lyckas inte och behöver hjälp.
Först gällde det rätten att visitera och den finns inte för att leta efter godis.
Nästa fråga är om man måste öppna jackor fickor och väskor. Samt om man får avvisas om man inte går med på ovanstående.
Juridik kan och ska man diskutera ofta och länge. Du måste inte vara med om du inte vill eller orkar. Det är inget skyttegravskrig för min del, målet är bara bra att klarlägga biografens och biobesökarnas rättigheter och skyldigheter. Vilka dessa än är.