2022-04-11, 20:56
Medlem
grungewhores avatar
Finns ju inget värre än att gå på bio och åtta svettiga 15-åringar dragit med sig varsin big Mac.

Var på en bio i San Fransisco en gång där skröt om att de hade drinkar. De var så jävla dåliga att jag sprang och köpte bärs i en kiosk utanför och smugglade in. Folk var helt chockade 😁
Citera
2022-04-11, 20:57
Medlem
Skulle passat på 1 april som skämt.

Fullständigt vansinne. Självskadebeteende från Filmstadens sida. Istället för att, efter pandemi-åren, bjuda in med värme och öppenhet - tänker man tillrättavisa folk som "har mage" att ta med sig en egen liten påse med Kina-puffar.

Vem är VD? Vem har fattat det fullständigt galna beslutet?
Citera
2022-04-11, 21:00
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Låter väldigt patriotiskt att ge pengar till någon svart godiskran med smuggelsnacks som säkert är plagiat, där pengarna går till Bin Laden istället för att supportera unga som jobbar enligt avtal med att serva dig på en upplevelsekväll. Inte undra på att samhället rasar ihop.
Judar, blattar, same same
Citera
2022-04-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Det är jävligt enkelt och jag har aldrig begripit vilka fattiga riddare det är som tar med sig godis till en biograf. Tar ni med er mat till en restaurang också?
Det är väl ungefär som att ta med sig mat till en tågkupé eller annan verksamhet som inte har dylik försäljning som sin huvudsakliga syssla. Tycker därför restaurangliknelsen haltar betänkligt. Vill man öka kvantiteten på en sidoförsäljning så kanske man ska försöka vara lite mer konkurrenskraftig.
Citera
2022-04-11, 21:05
Medlem
Jäkla tur att man aldrig besökt en biograf.
Slöseri med tid och kraft.
Citera
2022-04-11, 21:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Nej det borde ju dom som äger lokalerna bestämma, därav diskussionen :-).

Om du tänker hålla dig till att bestämt inte går att ha synpunkter på så förstår jag inte vad du gör i tråden.
Citera
2022-04-11, 21:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, naturligtvis så har inte varje besökare granskat avtalet i detalj. Det är dock inte en nödvändighet. Det finns rättsfall med relaterade saker där folk har accepterat avtal med lösa hänvisningar till bilagor de inte läst igenom.

Roligt hur mycket text du kunde producera utan att svara på frågan. Jag undrar vad i avtalslagen du menar skulle gå att åberopa i det här fallet.

Det finns rättsfall där avtal ogiltigförklaras oavsett bilagor eller ej så dina synpunkter tillför inget. Svaret är att avtalslagen är generell och beskriver inte specifika avtal, så din fråga är felställd. Varje tvist granskas utifrån det som föreligger, situation och agerande.
Citera
2022-04-11, 21:09
Medlem
De har väl förlorat så pass mycket under pandemin, så detta är ett sätt för dem att ta igen dessa förluster. Men man betalar ju för att se filmen i första hand. Ska SJ börja förbjuda att man har med sig medhavd förtäring och dryck på tåg också? Någon i tråden gav jämförelsen att man inte tar med sig egen mat till en restaurang. Men tycker den jämförelsen haltar något då de inte tjänar något utöver maten. Det är ju ganska dyrt att gå på bio som det är, så nu ska man vara tvungen att köpa deras dyra snacks också om man inte vill sitta utan något på bion. Men vi får se om det lönar sig för dem, eller om det blir ett bakslag för biograferna.
Citera
2022-04-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De serverar inte glass på H&M så det är en helt annan fråga. Det är ju uppenbart godkänt att äta i biosalonger så ditt argument faller platt. Vilka företag har förbjudit medhavd dryck och lyckats?

En restaurang säljer bara mat. Det är deras produkt. Biljetten att vistas på en restaurang är alltså att beställa mat. Således kan de förpassa den som inte löser biljetten ut från stället. På en biograf är det film som är produkten. Om du löst biljett att se filmen kan de inte avvisa dig för att du har ett äpple med dig och äter det i stället för att köpa deras skräp till överpriser.

Då vet du att biosalonger tjänar inget på att visa filmer, utan endast på snacks.

Precis som att vi äter mat på restaurang och betalar överpris på alkoholen. Eller kostar en GT 140kr att göra hemma? Får jag ta med en flaska vin om jag äter på en restaurang, trots allt mat restauranger fokuserar på. Vilket himla tjat om att spara 30 kr på snacks när man går på bio 1-2 gånger om året.

Hoppas detta drev leder till att biosalonger får stänga, trots allt sjukt passé att sitta i ett varmt rum med främlingar och betala 150 kr för att se en film som går på Netflix om 3-6 mån. Bättre göra något annat med lokalerna.
Citera
2022-04-11, 21:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
De har väl förlorat så pass mycket under pandemin, så detta är ett sätt för dem att ta igen dessa förluster. Men man betalar ju för att se filmen i första hand. Ska SJ börja förbjuda att man har med sig medhavd förtäring och dryck på tåg också? Någon i tråden gav jämförelsen att man inte tar med sig egen mat till en restaurang. Men tycker den jämförelsen haltar något då de inte tjänar något utöver maten. Det är ju ganska dyrt att gå på bio som det är, så nu ska man vara tvungen att köpa deras dyra snacks också om man inte vill sitta utan något på bion. Men vi får se om det lönar sig för dem, eller om det blir ett bakslag för biograferna.
SJ tillåter tex, bara öl och vin som är köpt i restaurangvagnen att drickas vid sin plats, icke medhavd egen alkohol.
Citera
2022-04-11, 21:14
Medlem
Ju mer jag ser folk gnälla på detta desto mer stöttar jag beslutet i fråga. Måste handla om snåla, feta, sockerberoende pack som ens gör en grej av detta. Har ni inte lust att lägga några kronor extra på snacks i kiosken när ni ska gå på bio (hur ofta gör man ens det nu för tiden??) så får ni väl lära er kolla på film utan att konstant glufsa i er skräp.
Citera
2022-04-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att det är så dyrt att driva biograf att de måste komplettera med hutlösa priser på skräp som tilltugg? Kanske skulle de helt enkelt strunta i filmen och bara sälja tilltugget, eller vänta nu det är ju en biograf.

Vuxna människor ska kunna ha med sig en macka, en termos kaffe, några kakor och en påse godis om de vill. De ska plocka bort efter sig och de ska inte smutsa ner inventarierna. Gillar för egen del inte att äta på biografer lika lite som jag gör det om jag ser en film hemma. Går jag på bio gör jag det för filmen. Jag kan jämföra med en fotbollsmatch eller bandymatch. Det är ingen som säger nej till att publiken tar med sig lite förskaffning även om det finns försäljning på matchen.

Så var går gränsen då? Du beskriver en fika i parken eller vad man tar med sig till stranden.

Ta med Mcdonalds in? Ta med valfri rött so. kräver tallrik och bestick? Tre-rätters? Alkohol istället för kaffe?

Du måste ju se att logiken haltar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in