2022-04-10, 12:54
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Varför har ingen rapporterat trollet ännu`? Eller är han verkligen så dum i huvudet?

Jaja jag antar att tio sagt det innan men isåfall så så är dina jävla sparkonton precis lika utmätningsbara som andra konton. Att soc sen inte vet om dom ännu är en annan sak.
Fast allt är inte dumma idéer, jag är helt uppriktigt inget troll.

Ja, jag vet, det är inte hundra procent ansvarsfullt tänkt i sken av att det är bra att vara skuldfri.
Men som sagt, jag väger det mot att jag har en konkret tidsplan för att betala av det, och det föreligger ingen risk att jag förlorar mitt jobb närmsta tiden såvida min brukare inte dör oförutsett.

Gläds för min skull istället, jag har en bra relation med min fru och ska göra något trevligt med henne.
Det är inte alla som har den lyxen.

Och som sagt, pengarna är uttagna i euro, så de torde ligga säkert.
Citera
2022-04-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Bpde jag och min fru har skulder.
Såvitt jag förstått så har jag utmätning på mig, men jag har inget de kan ta då bilen är gammal och vi bor i hyresrätt. Frugan verkar dock inte ha någon utmätning på gång, trots att hon haft skulderna länge.

Hursomhelst håller jag på stoppa undan studielånen till att kunna leva under våran semester i sommar.
Jaja, inga moralpredikningar om att man inte ska ha skulder, men jag tycker faktiskt inte samhället har tagit hand om mig så bra att jag känner mig moraliskt skyldig att betala tillbaka snarast. Det kommer när det kommer, eftersom de ändå gör löneutmätning, och geldenärerna har mycket bättre förutsättningar att ligga ute med femsiffriga belopp än vad stackars jag har.

Hursomhelst undrar jag vid vilken gräns de börjar nalla pengar från sparkontot.
För närvarande har vi drygt 10.000 på hennes sparkonto, blir runt 30.000 innan vi åker på semestern.

Är det klokast att ta ut en ansenlig mängd av det i kontanter och växla på forex?
Är det sannolikt att de tömmer ens sparkonto om man har ynka 10-20.000 liggandes?

Du ska inte växa sedlar på forex för de tar 10% av värdet. Det dröjer ett långt tag innan kronofogden tar någonting och om man har under 5000 på kontot så tar de inte det. Man får flera varningar innan. Jag skulle tagit ut pengarna och haft dom som sedlar. Människor som har alla hästar hemma åker inte på en massa semestrar om de inte har pengar.

Om du vill ha euro så kan du ta ut dem ur bankomaten där du är utan att ha med forex att göra.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-04-10 kl. 17:47.
Citera
2022-04-10, 19:26
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du ska inte växa sedlar på forex för de tar 10% av värdet. Det dröjer ett långt tag innan kronofogden tar någonting och om man har under 5000 på kontot så tar de inte det. Man får flera varningar innan. Jag skulle tagit ut pengarna och haft dom som sedlar. Människor som har alla hästar hemma åker inte på en massa semestrar om de inte har pengar.

Om du vill ha euro så kan du ta ut dem ur bankomaten där du är utan att ha med forex att göra.
Ja det går inte ta ut Euro här direkt, jag bor i en liten stad med 30k invånare, och jag har aldrig sett ett euroalternativ på någon av bankomaterna.
Däremot såg jag att man kan beställa sedlar via banken, så det var lite dumt att jag inte gjorde det, även om beloppsgränsen bara var 5000:-.
Jaja, 1000:- i läropeng är bara värt det om man faktiskt lär sig något av det, så det har jag gjort nu.

Självklart hade jag kunnat ta ut kontanterna på en gång, men då måste jag ändå växla dem någonstans, och de tar ändå en avgift. Att ta ut kontanterna på arlanda var inte ett alternativ då jag ville försäkra mig om att vi iallafall har mat och mindre förströelser tryggat under semestern.
Citera
2022-04-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ja det går inte ta ut Euro här direkt, jag bor i en liten stad med 30k invånare, och jag har aldrig sett ett euroalternativ på någon av bankomaterna.
Däremot såg jag att man kan beställa sedlar via banken, så det var lite dumt att jag inte gjorde det, även om beloppsgränsen bara var 5000:-.
Jaja, 1000:- i läropeng är bara värt det om man faktiskt lär sig något av det, så det har jag gjort nu.

Självklart hade jag kunnat ta ut kontanterna på en gång, men då måste jag ändå växla dem någonstans, och de tar ändå en avgift. Att ta ut kontanterna på arlanda var inte ett alternativ då jag ville försäkra mig om att vi iallafall har mat och mindre förströelser tryggat under semestern.

Du kan ta ut din lokala valuta ur direkt ur bankomaten med ditt bankkort om du nu inte är i ett euro-land.
Citera
2022-04-10, 20:39
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du kan ta ut din lokala valuta ur direkt ur bankomaten med ditt bankkort om du nu inte är i ett euro-land.
Nej det kan jag inte. Finns inte en vettig orsak att någon på den här orten behöver euro, så bankomaterna har inte heller det.
Citera
2022-04-10, 22:09
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ja vad ska de plocka?
Ett gammalt xbox, en teve man får kanske 300:- för och våra tandborstar?

Det enda jag har av värde är speldatorn, men den är så gammal nu att marknadsvärdet inte är av så farligt brinnande intresse.

Det är 12.000 jag är skyldig efter att skatteåterbäringen gjort sitt, så jag är lite nyfiken på hur sannolikt det är att de går hem och plockar prylar för en så liten skuld.
Det är ju ändå avbetalt på runt tre månader på löneutmätningen.

Och hur mycket kan man egentligen gå med i näven till forex och växla till euro?
Visst kan jag visa kontoutdrag på varifrån pengarna kommer, men det känns lite dubiöst att komma med 20-30k i näven och växla.

Där har du ju löst det! Dom tar det via löneutmätning på ett par månader dom kommer inte komma hem till dig, dom kommer inte ta dina sparpengar. Du kan lugnt vänta in sommaren som skuldfri!

LL
Citera
2022-04-10, 22:12
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Där har du ju löst det! Dom tar det via löneutmätning på ett par månader dom kommer inte komma hem till dig, dom kommer inte ta dina sparpengar. Du kan lugnt vänta in sommaren som skuldfri!

LL
Ja jag hade varit skuldfri i juni, just när vi ska åka, om det inte hade varit för att jag varit sjuk ett flertal gånger, och det är den där rackarns karensdagen som tar nästan halva lönen varje arbetspass (jobbar så sällan att jag oftast bara är sjuk ett pass åt gången, och nästa vecka tar ungarna med någon ny förkylning hem som tar grepp igen) och mina senaste två nettolöner varit på 12000, vilket är precis på gränsen för mitt förbehållsbelopp.

Men nu ska jag kämpa genom det. Brukaren jag jobbar för är uttalat okej med att jag jobbar när jag bara är förkyld då hon har väldigt bra immunförvar och aldrig tar åt sig av det, så nu blir det till att ta extrapass även om jag är lite slagen i min lekamen.

Ja jag vet inte vad folk kommer kritisera mest, att jag agerar subjektivt dumt med pengar eller att jag tänker gå förkyld till jobbet, men det är lite som när Jesus käkade middag.
Damned if you do, damned if you don't.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-04-10 kl. 22:14.
Citera
2022-04-10, 22:16
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ja jag hade varit skuldfri i juni, just när vi ska åka, om det inte hade varit för att jag varit sjuk ett flertal gånger, och det är den där rackarns karensdagen som tar nästan halva lönen varje arbetspass (jobbar så sällan att jag oftast bara är sjuk ett pass åt gången, och nästa vecka tar ungarna med någon ny förkylning hem som tar grepp igen) och mina senaste två nettolöner varit på 12000, vilket är precis på gränsen för mitt förbehållsbelopp.

Men nu ska jag kämpa genom det. Brukaren jag jobbar för är uttalat okej med att jag jobbar när jag bara är förkyld då hon har väldigt bra immunförvar och aldrig tar åt sig av det, så nu blir det till att ta extrapass även om jag är lite slagen i min lekamen.

Ajdå, surt, men som sagt, har du löneutmätning kollar dom inte resten så noga.

Heja dig, det här är du snart ur (mer en dom flesta förtjänar du det eftersom du jobbar och ligger i)

LL
Citera
2022-04-10, 22:21
Medlem
Citat:
Bpde jag och min fru har skulder.
Såvitt jag förstått så har jag utmätning på mig, men jag har inget de kan ta då bilen är gammal och vi bor i hyresrätt. Frugan verkar dock inte ha någon utmätning på gång, trots att hon haft skulderna länge.

Hursomhelst håller jag på stoppa undan studielånen till att kunna leva under våran semester i sommar.
Jaja, inga moralpredikningar om att man inte ska ha skulder, men jag tycker faktiskt inte samhället har tagit hand om mig så bra att jag känner mig moraliskt skyldig att betala tillbaka snarast. Det kommer när det kommer, eftersom de ändå gör löneutmätning, och geldenärerna har mycket bättre förutsättningar att ligga ute med femsiffriga belopp än vad stackars jag har.

Hursomhelst undrar jag vid vilken gräns de börjar nalla pengar från sparkontot.
För närvarande har vi drygt 10.000 på hennes sparkonto, blir runt 30.000 innan vi åker på semestern.

Är det klokast att ta ut en ansenlig mängd av det i kontanter och växla på forex?
Är det sannolikt att de tömmer ens sparkonto om man har ynka 10-20.000 liggandes?

Du får investera i OLW påsar istället och gömma undan.
Citera
2022-04-10, 22:37
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Du får investera i OLW påsar istället och gömma undan.
Ja hade jag kunna äta uran skulle det räcka med ett gram för att ha nog med kalorier för ungefär 10.000 dagar, vilket är en väldigt bra avkastning då det kostar runt 200 spänn.
Så skulle jag stoppa undan 10.000:- i uranföda skulle det räcka till drygt 350 livstider.
Men tyvärr kan jag inte det.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-04-10 kl. 22:39.
Citera
2022-04-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ja hade jag kunna äta uran skulle det räcka med ett gram för att ha nog med kalorier för ungefär 10.000 dagar, vilket är en väldigt bra avkastning då det kostar runt 200 spänn.
Så skulle jag stoppa undan 10.000:- i uranföda skulle det räcka till drygt 350 livstider.
Men tyvärr kan jag inte det.

Haha det var ju synd, det var en god idé annars 😁
Citera
2022-04-12, 08:55
Medlem
ilikeroidss avatar
Citat:
Som sagt, jag gör det som är viktigt.

Jag är mentalt utmattad av min vardag, och jag vill bara bort och vila ett tag, med min fru. Allra helst nu på en gång.
Jag kommer bli knäpp om inte jag får den där semestern, och vad är det värt att jag sliter som en gris för att bli skuldfri så fort som möjligt?
Att jag går in i väggen och inte jobbar på tre år sedan och får leva på bröd?
Saken är att du skjuter undan problemet för att slappna av på semestern. Du är utmattad av vardagen nu och en resa laddar säkert upp dig. Men du kommer befinna dig på samma spår inom kort. En skuld är något som gnager på en speciellt när det är kronofogden. Du kan säkert hitta en weekend eller något här för att ladda batterierna. Frågar du mig prioriterar du fel just nu och det kommer du inse själv om några år när skulden växt till en summa som är omöjlig att betala utan att gå under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in