2022-04-09, 13:28
Medlem
Hur mycket ränta får ni på sparkontot? Gissar 0%. Ta ut pengarna genast och göm dem där KFM inte kan hitta dem.

Handlar det om äkta skulder så tycker jag att ni ska fokusera på att betala skulderna.
Citera
2022-04-09, 13:30
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikeroids
Betala den eller kom fram till en avbetalningsplan NU. Om 6 år kommer du ångra surt att du inte betade av den och då är det inte 12.000kr utan säker över 20lax!
Kommer drabba mer än det gynnar,lägg resa åt sidan och fokusera på det som är viktigt. Ett rent namn för dig. Dina barn osv.
Som sagt, jag gör det som är viktigt.

Jag är mentalt utmattad av min vardag, och jag vill bara bort och vila ett tag, med min fru. Allra helst nu på en gång.
Jag kommer bli knäpp om inte jag får den där semestern, och vad är det värt att jag sliter som en gris för att bli skuldfri så fort som möjligt?
Att jag går in i väggen och inte jobbar på tre år sedan och får leva på bröd?
Citera
2022-04-09, 14:37
Medlem
Förlåt men det här är ju bara genant rakt igenom. Vuxen människa som drar på semester hellre än att betala en mindre skuld.
Citera
2022-04-09, 15:16
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Som sagt, jag gör det som är viktigt.

Jag är mentalt utmattad av min vardag, och jag vill bara bort och vila ett tag, med min fru. Allra helst nu på en gång.
Jag kommer bli knäpp om inte jag får den där semestern, och vad är det värt att jag sliter som en gris för att bli skuldfri så fort som möjligt?
Att jag går in i väggen och inte jobbar på tre år sedan och får leva på bröd?

Att ha en god ekonomi kräver disciplin och en förståelse om hur saker fungerar.

Det andra försöker säga dig att du i längden skulle må mycket bättre och ha det mycket bättre om du skulle lära dig dessa saker medan det enda du säger är att du inte vill göra det utan du vill börja bränna pengar medan du ligger på minus.

I slutändan är det ditt liv. Ingen på Flashback kan få dig att förändra saker till det bättre om du själv inte vill. Lycka till.
Citera
2022-04-09, 15:20
Medlem
HalvTomt-Glass avatar
Sätt in allt på crypto, bitcoin och ethereum, plocka sedan ut pengarna då dom ska användas genom paypal och använd den tjänsten för att betala saker. De kan inte kräva åtkomst till och stjäla din crypto wallet, och om dom gör det så lycka till säger jag åt dom.
Sic semper tyrannis.
Citera
2022-04-09, 15:51
Medlem
ja jävlar vilken WT tråd vem fan vill ha kronis efter sig för småskulder så små att TS skulle i dag kunna betala de direkt utan ha nått direkt kapital inte bara TS som är troll även många som svarat är det hur fan kan man svara TS ansök om skuldsanering? för 12 papp
Citera
2022-04-09, 16:00
Medlem
Manissas avatar
Betala din skuld och åk på en billigare semester?
Citera
2022-04-09, 16:24
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Hursomhelst håller jag på stoppa undan studielånen till att kunna leva under våran semester i sommar.

För närvarande har vi drygt 10.000 på hennes sparkonto, blir runt 30.000 innan vi åker på semestern.

ni har råd att betala skulderna & åka på en billigare semester med dina lånade pengar som du sen måste betala tillbaka senare utan någon nämnvärd ränta från CSN och inte ha ångest över någonting och bygga upp er ekonomi från grunden så ni om ett par år glatt kan luta er tillbaka i soffan och tillsammans välja hur ni vill utforska världen.

Men ni väljer alltså istället att inte betala skulder på fogden som har en högre ränta, ger er betalningsanmärkningar osv utan istället tycker att ni att ni förtjänar en semester? så ni sen kan sitta på golvet tillsammans när ni har fått utmätning eller inte har några pengar för den lilla skulden nu motsvara eran årsinkomst och ni öppnar inte ens räkningarna för då vill ni bara ta livet av er?

Du borde ansöka till lyxfällan eller åtminstone titta ett par avsnitt så du lär dig någonting om hur du inte ska göra.

I all välmening sluta tänk på pengar med känslor, det är siffror som aldrig ljuger för dig oavsett vad du känner, du har antingen råd, eller så har du inte råd. Lånade pengar/krediter är inte dina pengar. Har du 10kr på banken och 20kr i skuld så du värd -10kr. Ta dig i kragen för fan och styr upp skiten nu när du har chansen, det må kännas tufft men fan va tuff du kommer känna dig sen när du har koll på läget och sommaren 2023 så åker du på en semester på sommaren och en på vintern med ett leende på läpparna.
Senast redigerad av Manissa 2022-04-09 kl. 16:29.
Citera
2022-04-09, 17:00
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
ni har råd att betala skulderna & åka på en billigare semester med dina lånade pengar som du sen måste betala tillbaka senare utan någon nämnvärd ränta från CSN och inte ha ångest över någonting och bygga upp er ekonomi från grunden så ni om ett par år glatt kan luta er tillbaka i soffan och tillsammans välja hur ni vill utforska världen.

Men ni väljer alltså istället att inte betala skulder på fogden som har en högre ränta, ger er betalningsanmärkningar osv utan istället tycker att ni att ni förtjänar en semester? så ni sen kan sitta på golvet tillsammans när ni har fått utmätning eller inte har några pengar för den lilla skulden nu motsvara eran årsinkomst och ni öppnar inte ens räkningarna för då vill ni bara ta livet av er?

Du borde ansöka till lyxfällan eller åtminstone titta ett par avsnitt så du lär dig någonting om hur du inte ska göra.

I all välmening sluta tänk på pengar med känslor, det är siffror som aldrig ljuger för dig oavsett vad du känner, du har antingen råd, eller så har du inte råd. Lånade pengar/krediter är inte dina pengar. Har du 10kr på banken och 20kr i skuld så du värd -10kr. Ta dig i kragen för fan och styr upp skiten nu när du har chansen, det må kännas tufft men fan va tuff du kommer känna dig sen när du har koll på läget och sommaren 2023 så åker du på en semester på sommaren och en på vintern med ett leende på läpparna.
Ger betalningsanmärkningar, jadu jag har inte kunnat ta ett telefonabonnemang på bra många år då det där är i eftersläp ändå, så en sådan sak har jag inget för.
Citera
2022-04-09, 17:35
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ger betalningsanmärkningar, jadu jag har inte kunnat ta ett telefonabonnemang på bra många år då det där är i eftersläp ändå, så en sådan sak har jag inget för.

Bara för man är i en dålig ekonomisk situation behöver man inte sätta sig i en ännu sämre situation.

Skulder suger, men man behöver inte leva skuldsatt för evigt, se det som en dyrköpt lärdom.

Upplever att du gett upp?
Citera
2022-04-09, 17:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Bara för man är i en dålig ekonomisk situation behöver man inte sätta sig i en ännu sämre situation.

Skulder suger, men man behöver inte leva skuldsatt för evigt, se det som en dyrköpt lärdom.

Upplever att du gett upp?
Ja, och nej.
Temporärt har jag det. Att helt enkelt ha som mål att "efter semestern så blir det topprioritet" gör att jag vet att jag dels har det på att-göra-listan, och dessutom inom en konkret tidsram.
Dessutom kan jag känna mig mer fri på det sättet. Blir det någon tusenlapp till är det inte hela världen, tycker jag. Jag tycker ändå jag gör rätt för mig bara genom att gå med på att betala räntan med gott samvete. Men det naggar inte på mig att "ååh, det där skulle jag verkligen behöva ha gjort", eftersom jag har som konkret mål att få det gjort vid en viss tidpunkt.

Eller ja, det är ju kul att tala med glädje för sina vänner om kronogodens nya tjänst.
De samlar alla skulder åt en helt automatiskt för en mindre avgift

Men jag löste det på smidigast möjliga sätt och beställde hem 1000 euro i kontanter från forex.
Det räcker till mat och mindre förströelser under semestern, och allt över det får ses som en bonus, även om det antagligen vore smidigt med en slant kvar på kontot till dess så man kan skaffa digitala tunnelbanekort och grejer enkelt.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-04-09 kl. 18:03.
Citera
2022-04-10, 01:16
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ja, och nej.
Temporärt har jag det. Att helt enkelt ha som mål att "efter semestern så blir det topprioritet" gör att jag vet att jag dels har det på att-göra-listan, och dessutom inom en konkret tidsram.
Dessutom kan jag känna mig mer fri på det sättet. Blir det någon tusenlapp till är det inte hela världen, tycker jag. Jag tycker ändå jag gör rätt för mig bara genom att gå med på att betala räntan med gott samvete. Men det naggar inte på mig att "ååh, det där skulle jag verkligen behöva ha gjort", eftersom jag har som konkret mål att få det gjort vid en viss tidpunkt.

Eller ja, det är ju kul att tala med glädje för sina vänner om kronogodens nya tjänst.
De samlar alla skulder åt en helt automatiskt för en mindre avgift

Men jag löste det på smidigast möjliga sätt och beställde hem 1000 euro i kontanter från forex.
Det räcker till mat och mindre förströelser under semestern, och allt över det får ses som en bonus, även om det antagligen vore smidigt med en slant kvar på kontot till dess så man kan skaffa digitala tunnelbanekort och grejer enkelt.

Varför har ingen rapporterat trollet ännu`? Eller är han verkligen så dum i huvudet?

Jaja jag antar att tio sagt det innan men isåfall så så är dina jävla sparkonton precis lika utmätningsbara som andra konton. Att soc sen inte vet om dom ännu är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in